Buszok válthatják a kiöregedő HÉV-szerelvényeket

A legidősebb HÉV-motorvonatok már jövőre elérik a 60 éves kort, és csaknem minden negyedik szerelvény 50 évesnél idősebb. Összeomlik az agglomerációs közlekedés, ha a kormány nem talál mihamarabb forrást a korszerűsítésre.

2023. szeptember 28., 14:25

Szerző:

A MÁV által 2021-ben kiírt járműbeszerzési tendert eredménytelennek nyilvánították és azóta se hirdettek újat. A legalacsonyabb ár is mintegy 30 százalékkal haladta meg az előzetesen becsült bekerülési értéket – írja a Népszava.

A kormány pedig ezt annak ellenére is sokallta, hogy rendelkezésre állt volna az uniós helyreállítási alap (RRF) 5,8 milliárd eurós kerete. Ráadásul ezt a keretet 2026 augusztusáig lehet felhasználni. Ráadásul az RRF felhasználásáról szóló magyar tervben eredetileg 289 milliárd forint értékben, száz százalékos támogatású projektként szerepelt az 56 kilométer hosszú budapesti és környéki HÉV vasútvonal korszerűsítése és kapacitásbővítése.

A Népszava emlékeztet, hogy

a HÉV járművek elhasznált korára tekintettel korábban kidolgoztak egy műszaki protokollt, amelynek a betartása esetén a 40 évesnél idősebb járművek 60 éves korukig is futhatnak.

Ez az eljárásrend természetesen felülvizsgálható, kibővíthető, így az üzemeltető további műszaki intézkedésekkel biztosíthatja a járművek 60 éves kort meghaladó üzemeltetését is, amire a jelen állás szerint szükség is lehet.

„A csepeli HÉV teljesen megújul 2024-2025-re. A sínek és az infrastruktúra mellett újra cserélik az utastájékoztatási rendszert és az 1964 óta futó szerelvényeket” – ígérte Németh Szilárd rezsibiztos, korábbi csepeli polgármester három évvel ezelőtt. Mint mondta: „a HÉV az a köldökzsinór, ami összeköti Csepelt a belvárossal”.

Ennek a köldökzsinórnak a hiánya az atlétikai stadion építésekor közvetlen tapasztalattá vált a csepeliek számára – teszi hozzá a portál.

(Kiemelt kép: csepeli HÉV-járat. Forrás: bkk.hu)