Mátyás Győző: BKK-digital
Ó, hát ahogy sorjáznak a csudás NER-mindennapok, hol a nemzeti konzultáció keretében vándorolnak orosz szerverekre magyar emberek adatai, hol meg a vizes-vébé előtt kerül olyan rejtélyes azeri cég a képbe, amelynek szoftvere úgymond „kielemzi” (és továbbítja, ki tudja, hová) a wifihasználók adatait, hol meg a BKK pazar e-jegyrendszere szolgáltatja ki ismeretleneknek a felhasználók adatait.
Mivel úgy tűnik, ha valami állami informatikai fejlesztésről van szó, azonnal veszélybe kerül a virtuális identitásunk, azt javaslom, nem kellene ezt a projektet így elaprózni, hanem fejleszteni kéne egy rendes elektronikus listaszerű valamit, arra kötelező jelleggel minden magyarnak fel kellene töltenie az adatait (szig. szám, pir. burg., pár. káp.).
Aztán várnánk, hogy miféle sok milliárdos köz- és hiteltartozással bíró kamucég került a nevünkre, vagy hogy előkelő helyre kerülünk az Interpol körözési listáján (illetve valaki a mi adatainkkal).
Most jó ideje azon háborgunk, okkal, hogy a BKK előállt egy digitális bérlet nevű valamivel, ami a hozzáértők szerint egy sebtiben összedobott, nem kellően tesztelt, minden elemében igen gyatra termék. Bónuszként pedig még az adatainkat is veszélybe sodorja. Ez már önmagában is fenomenális teljesítmény. De ahogy a kialakult helyzetet kommunikációs szempontból az illetékesek – úgymint a BKK vezérigazgatója, a T-Systems képviselője, majd később a hozzájuk felzárkózó főpolgármester – kezelték, hát arra valójában már nincsenek is méltató szavak. Külön kiemelném, hogy a főpolgármester úr micsoda megjelenítő erővel volt képes ecsetelni az új rendszert ért kibertámadás szörnyűségét, úgyhogy amikor sejtelmesen utalt rá, hogy valakik a bulira akár 1 millió eurót is áldozhattak, sok magyar lelki szemei előtt már meg is jelent, ahogy a Soros pénzelte kiképzőközpontokban hackertámadásokra tréningezik a szabotőröket.
Fotó: MTI / Balogh Zoltán
De ennél is felemelőbb pillanat volt, amikor a közpénzből elég szépen fizetett BKK-vezér gyakorlatilag lehülyézte az utazóközönséget, vagyis azokat, akikből él: „Az okos megoldások az okos embereknek való. Aki nem érte el azt a szintet, hogy egy okostelefont tudjon kezelni, annak ez nem egy kényelmes megoldás.”
Mi ehhez hirtelenjében annyit fűznénk hozzá, hogy aki nem érte el azt a szintet, hogy képes legyen felmérni: miképpen kell egy súlyos válsághelyzetbe jutott nagyvállalat élén kommunikálni, nos – az éppen megfelel BKK-vezérnek. Már mifelénk.
Talán nem tévedünk, ha feltételezzük: a közeli jövőben válságkommunikációs órákon típusesetként fogják oktatni az érintettek botrány kapcsán mutatott nyilvános teljesítményét, nagyjából a hogyan-kövessünk-el-öntökönlövést-rosszul-felfogott-márkavédelem-címén kurzuscím alatt. Mert nevezettek egészen pazarul teljesítettek a hogyan járassuk le cégeink renoméját, jó hírét című kategóriában; bár a BKK esetében a jó hírnevet az ember bizonytalanul mondja. Az arrogancia, pökhendiség, a mellébeszélés, a nyilvánvaló tények „átértelmezése” megtette hatását,
a vállalatok képviselőinek sikerült rekordszámba menő gyorsasággal lenullázni cégeik hitelét. Külön gratulálunk a szoftverhibát feltáró fiú meghurcolásában játszott szerepükhöz, amiért még egymásra is tolták a felelősséget.
Persze nehéz is védeni egy olyan projektet, aminek a keletkezési körülményeiről is egyre másra derülnek ki a délceg Nokia-dobozos időket idéző furcsaságok. Hiszen a közbeszerzést eleve megkerülve, az utcai jegykiadó automatákra vonatkozó szerződést „bővítve” buherálták össze az e-jegy projektet. (Bár ahol kétharmados törvényt be lehet suszterolni, mondjuk, a burgonyabogarak elszaporodásának meggátlásra vonatkozó házmesteri rendeletbe, ott azért ez nem olyan meglepő.) Nem beszélve arról, hogy, a szerződés sürgősségét amúgy a vizes világbajnoksággal indokolták, amit a nyilvános kommunikációban tagadtak. A rendszer működőképességét pedig nem ellenőriztették független szakértőkkel. Eddig legalábbis ilyesmiket olvashattunk a sajtóban.
Mindeközben szintén a sajtóból értesülhettünk egy nagyjából a BKK-botránnyal azonos időben zajló ügyről. Mivel állampolgárok személyes adatai kerülhettek illetéktelen kezekbe egy kormányzati kiszervezés miatt, az ügyet bonyolító hivatal vezetőjét menesztették és két miniszter is elvesztette tárcáját.
Svédországban.