Masszív BKV-sztrájk fenyeget, drámaian fogynak a dolgozók

Tavaly 452 járművezető (ebből 353 fő buszvezető), 248 szakmunkás és 26 mérnök távozott a BKV-tól, a következő években pedig legalább évi 1000 fő körüli létszám utánpótlását kell megoldani – ez áll a fővárosi közlekedési vállalat humán stratégiájában az Index szerint.

2017. március 6., 16:36

A tanulmány szerint  járművezető, a szakmunkás és a mérnökök egyszerűen hiányszakma. A távozók gyakran 30-50 százalékkal több bért kapnak más, akár a közszférában működő társaságoktól. Ezért a stratégia első számú feladatként jegyzi, hogy „a személyi alapbéreket a piaci viszonyokhoz kell igazítani”.

Gulyás Attila, az egyik legnagyobb BKV-s szakszervezet, a VTDSZSZ elnöke az Indexnek azt mondta: a dolgozók nagyon elkeseredtek, ezért a következő 3 évben összesen 30 százalékos béremelést követelnek. Ezt annyira komolyan gondolják, hogy ha a követelés március végéig nem teljesül, akkor nem marad már hátra, mint a sztrájk.

A lap úgy tudja, a bécsi metrófelújítás idejére az osztrák főváros közlekedési társasága többéves szerződéssel az itteni bér háromszorosáért vinné ez a buszvezetőket. Ez különösen azért nagy probléma, mert a BKV tanulmány a budapesti M3-as metró felújításnak idején üzemelő buszos pótlás lebonyolítását jelöli meg a közeljövő egyik legfontosabb kihívásaként. A dokumentum szerint a 150 autóbusznyi teljesítményhez szükséges járművezetői és karbantartói létszám feltöltése előreláthatólag komoly nehézségekbe fog ütközni.