Martonyi János különös útja a magángéppel
A Népszabadság "megbízható forrásból származó információk" szerint Martonyi János külügyminiszter decemberben magángépen repült Líbiába. Ráadásul a repülőt egy csőd szélén táncoló cég bérelte. Talán az sem teljesen véletlen, hogy ezt a tényt finoman szólva elhallgatták. Márpedig – mint tudjuk – a hír az, amit valahol valakik eltitkolnak. Minden más reklám.
Martonyi János külügyminiszter egy Bombardier Challenger 601-es repülőgépen utazott karácsony előtt Líbiába. Ezt azonban sem a Külügyminisztérium, sem az MTI nem tette közzé. Az adófizetők pénzéből fenntartott hírügynökség annak ellenére nem osztotta meg ezt a hírt a médiumokkal és az olvasókkal, hogy munkatársa a gépen utazott. A Népszabadság információját végül Tóth József, volt külügyi szóvivő erősítette meg. Arra először nem kívánt választ adni, mennyit fizetett a tárca utasonként. Csak annyit mondott, hogy olcsóbb volt így az út, mint ha első osztályú repülőjegyet váltottak volna, kétszer is, hiszen Budapestről csak átszállással lehet eljutni Tripoliba. Újabb megkeresésünkre már nem cáfolta, hogy négyszázezer forint körüli összeget fizettek egy ülésért. A megkérdezett repülési szakértő szerint ez jutányos ár, hiszen egy – a kialakítástól függően –tíz-tizenkét személyes Bombardier Challenger 601-es repülési óránként 3-3,5 ezer euróért bérelhető. Ebben az árban már minden – a személyzet bére, az üzemanyagköltség, a leszállási díj – benne van. Budapest–Tripoli oda-vissza mintegy hatórányi repülőút, tehát nagyjából hatmillió forintért bérelték ki a kétnapos útra a gépet.
De nem a Külügyminisztérium, hanem a csőd szélén táncoló Vegyépszer. Amely aztán fölöttébb nagyvonalú árat szabott miniszteriális utasainak. Ami már csak azért is figyelemre méltó, mert az anyavállalat, a Vegyépszer Hungária tavaly nyári csődje után november 30-án rendelte el a Zala Megyei Bíróság a Nemzetközi Vegyépszer csődeljárását alig két héttel a líbiai út előtt. A Vegyépszer Hungária amúgy csődvédelembe menekült, a számára adott ideiglenes fizetési haladék 2012. május 14-én jár le. Úgy látszik, mindez a legkevésbé sem zavarta Nagy Eleket, a Vegyépszer tulajdonosát abban, hogy magángépet rendeljen a külügyminiszter líbiai útjához, aztán utasként csatlakozzon is hozzá. A külügyi vezetők mellett ugyanis ő is a gépen ült a Mol kutatási igazgatójával együtt. Az MTI tudósítója valahogy erről is megfeledkezett, csak annyit közölt: „Martonyi János külügyminiszter tájékoztatta partnereit arról, hogy jövő év elején (tehát idén – A szerk.) magyar üzletemberek érkeznek Líbiába.”
A Vegyépszer milliárdos beruházása félbeszakadt Líbiában, a hivatalos magyarázat szerint ennek is része volt a csődben. Egyes gazdasági szakértők szerint azonban az különben is bekövetkezett volna a felhalmozott adósságok miatt. Akár így, akár úgy, kérdés, mit keresett egy üzletember a kormányküldöttség társaságában. És éppen akkor, amikor az Európai Uniót is képviseltük a polgárháború sújtotta ország újjáépítéséről folytatott tárgyalások során. Megkérdeztük Tóth József külügyi szóvivőt, jó fényt vet-e egy delegációra, ha egy csőd szélén álló cég első embere is a tagja, de erre nem kívánt válaszolni. Úgy tudjuk, a külügyi vezetés azért vette igénybe a Nagy Elek által felajánlott magángépet, mert a Malév líbiai próbaútja az utolsó pillanatban meghiúsult. Hivatalos kormánygépe pedig már régóta nincs az országnak, az erre a célra másfél évtizeden át szolgáló Tu–134-est a 80-as évek közepén kivonták. Tóth József azt mondja, mióta külügyi szóvivő, ez az első eset, hogy magángéppel utazott a külügyminiszter, de korábbról sem emlékszik hasonlóra.
Részletek a
Népszabadságban.