Mégis tovább épül a letiltott út a román határ felé
Az Országgyűlés engedélyezte az M44 gyorsforgalmi út továbbépítését.
Békéscsabától a magyar-román határig 43 kilométeren megépülhet az M44-es gyorsforgalmi út folytatása – erről a parlament október 9-én döntött. Korábban ezt a fejlesztést is tartaléklistára tették, 270 másik fejlesztési tervvel együtt, ahogyan ez Lázár János építési és közlekedési miniszter Vadai Ágnes ellenzéki képviselő írásbeli kérdésére adott válaszában szerepelt még nyár elején. Közben kiderült, hogy párhuzamosan olyan, a két állam közötti megállapodás született, ami alapvetően átrajzolta a projekttel kapcsolatos teendőket. Ennek fényében érthető, hogy az országgyűlés őszi ülésszakának első napján a törvényhozás úgy döntött, hogy megindulhat a beruházás, így az lekerült a tartaléklistáról. A térség egyik kormánypárti országgyűlési képviselője, Herczeg Tamás (Békéscsaba) a Népszavának megerősítette: nemrégiben összehangolták a két szomszédos ország gyorsforgalmi útjainak fejlesztését, a friss parlamenti döntést ez indokolta. Igaz, hogy az M44-es mellett a Szegedről induló M43-as autópálya is Románia jobb elérhetőségét szolgálja, amellyel Arad megközelíthetősége javult.
Zsákutca a román határ felé
Az M44-es jelenleg zsákutca keleti irányba, Békés megye felé, ezért fontos lenne megteremteni a megfelelő közúti kapcsolódását Románia felé. Ez év májusában megalakult az a magyar-román munkacsoport, amely a jelzett útfejlesztés finomhangolást végzi, noha akkoriban éppen az volt idehaza a téma, hogy a költségvetés helyzete miatt a tervbe vett beruházásokat átütemezték, vagyis tartaléklistára helyezték
Eddig sem az volt a kérdés, hogy megvalósul-e a M44-es továbbépítése az országhatárig, hanem az, hogy mikor – fogalmazott a Népszavának Herczeg Tamás, aki szerint ez az új közúti kapcsolat sokat jelenthet a leszakadó és sok hátránnyal küzdő Békés megye gazdaságfejlesztése és -élénkítése szempontjából. A friss parlamenti döntés egyelőre a beruházás tervezéséhez biztosította a forrást, vagyis az ezzel kapcsolatos közbeszerzés kiírásához – csillapította a beruházás gyors megvalósítását remélő várakozásokat a politikus, aki szerint
öt-hat év múlva készülhet el az M44-es meghosszabbította szakasza.
Értelmetlen beruházás
Merőben másként értékeli a döntést Nagy Gábor, a Magyar Kutatási Hálózat Alföldi Tudományos Osztályának tudományos főmunkatársa, aki szerint lényegében semmilyen gazdasági érvvel sem támaszható alá az M44-es továbbépítése. Tranzitforgalmat lebonyolító út lesz, abban nyújthat segítséget, hogy a román, és a mellette keletről érkező kamionok könnyebben elérhetik Budapestet, de ennek nem lesz gazdaságélénkítő hatása Békés megyére, viszont nagyon sokba fog kerülni. Összességében az értelmetlen beruházások tipikus példájának tartja az M44-es keleti irányba történő továbbépítését Nagy Gábor – írja a Népszava.
(Kiemelt kép: A pont, ahol az M44-es autóút belép Békés megyébe. Fotó: Vidovenyecz Zsolt / Wikimedia Commons)