Lezárult két egyetem ÁSZ-ellenőrzése, megint súlyos szabálytalanságokat találtak

2018. január 9., 21:33

Szerző: Bíró Veronika

Az Állami Számvevőszék befejezte két egyetem, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem és a Nemzeti Közszolgálati Egyetem utóellenőrzéseit – áll az hatóság honlapján. Az ÁSZ megállapította, hogy a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem kancellárja az intézkedési tervben vállalt feladatai jelentős részét részben vagy egyáltalán nem hajtotta végre, így a kancellár nem biztosította az intézmény elszámoltathatóságát. A Nemzeti Közszolgálati Egyetem az intézkedési tervben meghatározott feladatok meghatározó részét végrehajtotta. Az egyetem a végrehajtott intézkedésekkel támogatta az elszámoltatható és ellenőrizhető közpénz-felhasználást.

 Az ÁSZ 2014-ben és 2015-ben lefolytatta az állami és egyházi fenntartású egyetemek vizsgálatát, és súlyos gazdálkodási szabálytalanságokat tárt fel. Az érintett intézményeknek intézkedési terv alapján kellett végrehajtani a szabálytalanságok, hiányosságok kijavítását. Ezek végrehajtását ellenőrizte most az ÁSZ az utóellenőrzés során. 

A Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem utóellenőrzése

A számvevőszék 2015 februárjában hozta nyilvánosságra a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem 2009-2013 közötti gazdálkodásának és működésének ellenőrzéséről készült jelentését. Az utóellenőrzés a 2015. február 24. és 2017. március 21. közötti időszakra terjedt ki, és ezúttal is igen súlyos észrevételeket fogalmaz meg.

„Az ÁSZ megállapította, hogy a kancellár nem biztosította a közpénzek szabályszerű, ellenőrizhető felhasználását, nem gondoskodott arról, hogy az Állami Számvevőszék által korábban azonosított szabálytalanságok a jövőben ne forduljanak elő. A számviteli szabályzatok aktualizálása és a gazdálkodással összefüggő egyes szabályzatok elkészítése elmaradt, ezzel a kancellár nem biztosította az egyetem alapvető működésének feltételeit.”

 „A kancellár továbbra sem működtette az egyetem kockázatkezelési rendszerét, mert nem mérte fel és nem állapította meg az egyetem tevékenységében, gazdálkodásában rejlő kockázatokat, valamint nem határozta meg az egyes kockázatokkal kapcsolatban szükséges intézkedéseket, valamint azok teljesítésének folyamatos nyomon követésének módját. A kancellár nem gondoskodott a gazdálkodási adatokon alapuló vezetői információs rendszer kialakításáról és működtetéséről. Nem intézkedett a szabályszerű közpénzfelhasználást biztosító első védelmi vonal, a belső ellenőrzés működési hiányosságainak megszüntetéséről.”

„A kancellár továbbra sem biztosította, hogy az utólagos elszámolásra felvett előlegek elszámolása során betartsák a vonatkozó belső szabályzat előírásait. Szintén nem gondoskodott a kancellár arról, hogy a követelések értékelése szabályszerűen történjen. A személyi juttatás számfejtése előtt a teljesítésigazolás elmaradt, így a kancellár továbbra sem intézkedett a szabályszerű kifizetéseket biztosító kontrollok működése érdekében. A kancellár nem gondoskodott a 2015/2016-os tanévre vonatkozó térítési díjak, a hangszer-, és 2015. évi terem bérbeadás díjának önköltségen alapuló megállapításáról.”

 Az ÁSZ figyelemfelhívó levéllel fordult a kancellárhoz, hogy intézkedjen a hiányosságok megszüntetéséről.

 A Nemzeti Közszolgálati Egyetem utóellenőrzése

Az ÁSZ 2015 áprilisában hozta nyilvánosságra az NKE 2012-2013 közötti gazdálkodásának és működésének ellenőrzéséről készült jelentését. Az utóellenőrzés a 2015. április 02. és 2017. június 16. közötti időszakra terjedt ki.

„A Nemzeti Közszolgálati Egyetem az intézkedési tervben vállalt öt feladatból egy feladatot határidőben, két feladatot határidőn túl, két feladatot részben hajtott végre.”

„A kontrollkörnyezet felülvizsgálata keretében a belső szabályzatokat módosították, elkészítették. A kontrolltevékenység szabályszerű kialakítása érdekében a rektor felülvizsgálta és aktualizálta a gazdálkodási jogkörök gyakorlásának eljárásrendjét tartalmazó szabályzatot. A 2015–2020. évekre vonatkozó vagyongazdálkodási tervet elkészítették, és a szenátus és a fenntartói testület elé terjesztették. Utasítások kiadásával intézkedtek a bérbeadási és átláthatósági szabályok kialakításáról, és a munkajogi felelősséggel kapcsolatos körülmények kivizsgálásáról.”

„Elmaradt ugyanakkor az egyetem ellenőrzési nyomvonalának kiegészítése, a hatásköri megbízások nyilvántartásának ellenőrzése, és a nyomtatványok felülvizsgálata.”

Az ÁSZ ebben az esetben az egyetem rektorához fordult egy figyelemfelhívó levélben, hogy intézkedjen a feltárt hiányosságok megszüntetéséért.

Vajon az ellenzéki pártok is kaptak esélyt az ÁSZ-ellenőrzések után a hiányosságok, szabálytalanságok kijavítására? Vagy csak az állami fenntartású, közpénzekből működő intézményekkel ilyen elnéző a Domokos László vezette hatóság? Például Orbán Viktor kedvenc egyetemének számító NKE-vel szemben, amely ellen tavaly a Nemzeti Adó- és Vámhivatal nyomozást rendelt el költségvetési csalás gyanúja miatt.