Lázár-Siemens csata állhat a MÁV-átalakítás központjában

Lefújta a kormány a 220 milliárdos projektet, melynek kertében modernizálták volna a hazai kötöttpályás közlekedést.

2023. május 16., 17:12

Szerző:

Százötven, a ‘60-as évek technológiáját idéző villanymozdonyt lehetett volna korszerű járművekre cserélni a MÁV-nál, de a gyártó német Siemensre megorrolt a kormány – olvasható a hvg.hu cikkében. Lázár János építési- és közlekedési miniszter szerint „már nem barátkozunk velünk”, így lefújják a beszerzést – fogalmaz a portálon megjelent írás.

A lap szerint ennek egyik oka lehet a pénzhiány, továbbá a „bosszúfaktor” a Paks II. miatti német–magyar viszály részeként, de megemlítik Mészáros Lőrincet és a Budapest–Belgrád-projektet is.

Lázár János a Vasutasok Szakszervezete május 12-i tisztújító kongresszusán mondott beszédet, nem túl vidám képet festve a magyar vasút helyzetéről: körülbelül 8500 kilométer hosszú vasúthálózat felén csökkentett sebességgel közlekedhetnek a vonatok, a járműpark 50 éves, a dolgozók átlagéletkora is hasonló. Akkor azt mondta, vagy így marad minden, vagy nekilátnak az átalakításnak.

Lázár a második opciót választva hangzatos bejelentéssel folytatta: hamarosan arra tesz a kormánynak javaslatot, hogy 10 éves átalakítási tervet hagyjon jóvá a vasút és a Volán, tehát a közösségi kötöttpályás közlekedés és a közösségi autópályás közlekedés terén, méghozzá „több milliárd dollár” értékben – emlékeztet a cikk.

A fejlesztések azonban megrekedtek, egy sok éve várt és előkészített, jelentős összegű villanymozdony-beszerzési projektet leállították a döntéshozók. A miniszter kijelentette, a járműpark felújításánál a kormány már nem számít a német Siemens cég közreműködésére, de a konkrét indokot nem említette meg. 

A hvg.hu azonban a tervezett beszerzés részleteit, a kormányzati terveket, illetve az iparágat jól ismerő forrásoktól úgy értesült, hogy Lázár meglepő kijelentésének több oka is van, és ezek között előkelő helyen szerepel a Siemensnek a közvélemény előtt is látványos „megleckéztetése”, méghozzá alapvetően a németeknek a Paks II. beruházást blokkoló lépése miatti viszály okán. 

A portál szerint ez azonban csak egyik kiváltó oka annak, hogy a vasúti járműfejlesztési projektet lefújták. A másik, sértődöttségből fakadó elem az lehet, hogy a Siemens nem segített a leggazdagabb magyarnak, Mészáros Lőrincnek a cégcsoportja gigaprojektjénél, a Budapest-Belgrád (BuBe) vasútnál egy fontos részmunkában – írja a cikk.

A projekt eredetileg körülbelül 220 milliárd forintba került volna, mivel a tendergyőztes Siemens a 90 darab két áramrendszerű Vectron típusú mozdonyt nettó 3,49 millió eurós darabáron, és ugyanebből a 25 három áramrendszerűt pedig nettó 4,06 millió eurós darabáron kínálta. Attól nem kell tartani, hogy Lázár János bejelentése miatt a Siemens-cég kártérítésért vagy kötbérfizetésért perelné az államot, mivel ilyen nem volt kikötve. A Siemens amúgy sem jár rosszul, hiszen ugyanezeket a mozdonyokat valószínűleg viszonylag könnyen el tudja adni másnak, még drágábban is – olvasható a hvg.hu cikkében.

(Fotó: MTI Fotó: Koszticsák Szilárd)