Kérdezőbiztos? Biztos? Talán tolvaj!

– Felváltaná ezt a tízezrest? – Nem adnának valami fájdalomcsillapítót? – Jaj, nagyon rosszul vagyok, kaphatnék egy pohár vizet? – ilyen és hasonló mondatokkal csöngetnek be ismeretlenek, akik aztán gyakran így próbálnak bejutni a lakásunkba, hogy meglophassanak. Az ál-kérdezőbiztosokat így leplezhetjük le!

2009. október 19., 10:02

Kora délután berreg az ajtócsengő. Nagyvárosban nem szívesen nyit az ember ajtót ismeretlennek, már csak ezért sem, mert nem szereltetett fel biztonsági láncot. (Ismerőst meg nem vár, az amúgy is odaszólt volna előtte). Marad a kérdés: - Ki az? Csönd. Újból: – Ki az? Először egy hang, amelyről nem lehet tudni, böffentésnek, kuncogásnak, vagy hümmögetésnek indult-e, majd a lakonikus válasz: – Közvélemény-kutatás.

Na, ez azért így kevés, különös tekintettel arra, hogy két betörési kísérlet is történt a lépcsőházban az elmúlt hónapokban. – Értem, de KI? Hogy hívják? Mire a bosszús hang az ajtó mögött a folyosóról: – Most akkor válaszol, vagy nem?

Szép modor. – Mégis, honnan jött? – GFK Hungária – közli a hang. – Miért nem mutatkozik be? Bizonyára van valami igazolványa is a cégtől, amelyik megbízta, nem?

A hang egyre ingerültebb: – Miért mutatkozzak be és adjak igazolványt, amikor nem nyit ajtót! Majd ha kinyitja.

Miért kellene ajtót nyitni egy vadidegennek? A kérdés persze szónoki, vitatkozni pedig nem érdemes. Tanulságos viszont felhívni a GFK Hungáriát, és lecsekkolni: tényleg így kommunikál egy igazi kérdezőbiztos?

– Először is hadd pontosítsak: mi piackutató vagyunk, nem közvélemény-kutató – mondja a 168 Óra Online érdeklődésére Kajdon-Andrics Mónika, aki az adatfelvétel vezetője GFK Hungáriánál.
A cég instruktora 5-6 órás alapoktatásban részesítik a leendő kérdezőket.

– Alapkövetelmény és az alapoktatás része a bemutatkozás megtanítása és megtanulása. Nagyon fontos elvárás, hogy mind a kérdező, mind az intézmény neve tisztán és érthetően elhangozzék. Szerepelnie kell az első mondatok között, hogy mi a célja a felkeresésnek, és mennyit időt vesz igénybe a kérdezés. Nagyon fontos szólni a mintába kerülés módjáról, és hogy arról, hogyan dolgozzák fel az adatokat. Mindennek el kell hangoznia, mielőtt a kérdező feltenné az első kérdést, vagy kinyitná a laptopját – sorolja a GFK Hungária munkatársa.

Nem kell ahhoz ajtót nyitni, hogy a kérdezőbiztos igazolja magát.

– Van egy úgynevezett kérdezői igazolványa is, amit a kukucskálón keresztül meg tud mutatni. Ezen a dokumentumon szerepel a kérdező és az intézmény neve, a kérdezői szám és a kiállítás kelte. Tartozik az igazolványhoz egy kérdezői kártyának nevezett narancs színű lapocska, amit az interjú végén ott kell hagyni a válaszadónál. Ezen szintén szerepel a kérdező neve és az azonosítószáma, valamint az intézmény neve és telefonszáma, hogy a kérdezett jelezhesse, ha problémát észlel, vagy panaszt akar tenni – mondja Kajdon-Andrics Mónika.

A jó szándékú kérdezőbiztosnak tehát nincs mit titkolnia. Nem úgy a rossz szándékú ismeretlennek.