Jó étvágyat!
Szeptembertől az általános iskolai diákoknak minden délután négyig a suliban kell maradniuk. Mi történik, ha a szülő nem járul hozzá, hogy a gyerek a benti kosztot egye? Otthonról hiába küld ételt, az intézményben se hűtő, se mikró, se felnőtt, aki segítsen. Néhány szülő az ombudsmanhoz fordult. LAMPÉ ÁGNES írása.
Az általános iskolákban szeptembertől új világrend lépett életbe. Nem elég az új Nemzeti alaptanterv, a kötelező hit- vagy erkölcstan, a napi testnevelésóra, a tanári életpályamodell és a megszokott menetrendek átszabása. A köznevelésért felelős államtitkárság kiadta: a gyerekeknek délután négyig bent kell maradniuk az iskolában. Az indokot „a társadalom igényei” adják: nincsenek többgenerációs családok, egyre több az egyedülálló szülő, így nincs, aki vigyázzon a kallódó gyerekre.
De az állam segít. A tanórák utáni „szabadidőt” szakkörökkel, tanulószobával, napközivel, színház- és múzeumlátogatással, sporttal töltheti ki az igazgató (illetve immár hivatalosan: intézményvezető).
Néhány szülő viszont feltette a magasztos célhoz képest földhözragadt kérdést: mit és hol ebédel majd a gyerek? Mármint az, aki eddig otthon ette anya vagy a nagyi főztjét. Mi történik, ha nincs pénz menzát fizetni? És mi, ha pénz ugyan lenne, de a közétel allergia, vallás, vegetarianizmus vagy szimpla finnyásság miatt nem jöhet szóba?
Ha a hittan, az erkölcsös életre nevelés, a tesi vagy bármi más kettőkor, netán háromkor kezdődik, nincs az a kigyúrt alsós, aki ájulás nélkül bírná délután négyig. A szülő gondolhatja, majd készít ő odahaza ebédet, a gyerek meg beviszi a suliba, betolja a mikróba, és kész. Igen ám, de az iskola „közegészségügyi okokból” nem engedheti meg, hogy hazait melegítsen a diák.
Hogy mi is a baj az ételhordóba porciózott levessel, rizseshusival, sütivel, pláne, ha otthoni eszcájg is van hozzá?
Az első akadály a konyhásnéni, aki nem engedi be a „kinti” ételt az ebédlőbe, hiszen ezt kapta utasításba az igazgatótól. Aki fertőzéstől, kóbor kólitól óvja az intézményt. S ha valahogy megtűrnék is a gyereket a sarokban, reggel nyolctól délig, kettőig hol tárolja az ételt? Van hűtő? Ki vigyáz a kajára? Hogy melegítik? Ki adja a mikrót?
Nincs az az iskolai étkeztető, aki a déli tolongásban vállalná a tömeges melegítést. Márpedig egy hat-nyolc éves gyerek nem engedhető a géphez, áram ütheti, magára önti a levest, akkor meg jön a kórház, a bíróság és a „fizess, gondatlan iskola”.
A jogi álláspontok a kérdésben legalább annyira zavarosak, mint az átalakuló oktatási rendszer.
Olyannyira, hogy a szülők – a gyerekek jogainak és érdekeinek sérelme miatt – az ombudsmanhoz fordultak állásfoglalásért és persze segítségért.
Mi pedig az Országos Tisztifőorvosi Hivatal javaslatára megkerestük a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalt (NÉBIH). Csakhogy az ő hatáskörük nem terjed ki az élelmiszerek magánfogyasztásra történő előállítására, az élelmiszerlánc-felügyeleti hatóság csak az élelmiszerlánc ellenőrzésére jogosult. „Ennek alapján nem tartozik hatáskörünkbe annak megítélése sem, ha a szülő a szervezett étkezési lehetőség helyett a saját gyermeke számára otthon készült étellel oldja meg gyermekének a napközbeni étkeztetését. Kérdéseire tehát kizárólag élelmiszer-biztonsági szempontból válaszolunk.”
Rizibizi.
A törvény szerint, mivel a szülő jogosult, egyben köteles gyermekének az étkeztetését biztosítani, ezért: „Ha bármely okból (például rossz minőség, orvosi vagy vallási ok stb.) nem találja megfelelőnek az oktatási-nevelési intézmény által szervezett étkeztetésben nyújtott szolgáltatást, akkor joga van ahhoz, hogy gyermekének az étkezését más módon – például otthonról hozott étellel – biztosítsa... Ennek oktatási-nevelési intézményen belüli szabályozása, az ehhez szükséges személyi és tárgyi feltételek megteremtése az intézményvezetés és a szülők közös kompetenciája.”
Jól van, lesz itt kalória.
Csakhogy: „Az otthon készült, bizonytalan tisztaságú ételek és csomagolóanyagaik szennyezési veszélyt jelenthetnek a közfogyasztásra, ellenőrzött körülmények között előállított élelmiszerekre, ha azok az ételkezelés alatt közös felületeken érintkeznek, ezért sem tárolási, sem melegítési célból nem engedhetők be a főző- és tálalókonyhákra. Az ilyen ételek kezelését, tárolását és melegítését a szervezett étkeztetéstől el kell különíteni.”
Hova a túróba?
Ugyanakkor: „Az otthonról hozott étel iskolai ebédlőben történő elfogyasztása nem jelent élelmiszer-biztonsági kockázatot, akkor sem, ha a közétkeztetési, illetve az otthonról hozott ételt a gyermekek egyidejűleg fogyasztják.”
Hoztam is ebédet, meg nem is.
Tartsunk célra. „Nem indokolt a korlátozás, ha a háztartási ételek kezelését biztonságosan elkülönítik a közfogyasztásra készült ételektől, és azok megfelelő tárolásáról, kezeléséről az intézményben gondoskodnak.” A hűtő és a mikró biztosítása „a szülők és az oktatási intézmény illetékes vezetőjének megállapodásától függ”.
Akik a fönt jelzett ellentmondások miatt ezt nem tudják megoldani.
Bassola Esztertől, az Alapvető Jogok Hivatalának vezető tanácsosától és szóvivőjétől tudjuk:
– Vizsgálódása során a biztos arra a következtetésre jutott, hogy a jogszabályok nem rendelkeznek a gyermekeknek, köztük a speciális étkezési igényűeknek nyújtandó étkezések számáról, jellegéről. Olyan előírás sincs, amely az étkeztetés megfelelő színvonalát biztosító garanciális szabályokat tartalmazná, nincsenek meghatározva az étel előállításához szükséges személyi követelmények: sem a gyermeklétszámhoz viszonyított főző- és tálalókonyhai alkalmazottak száma, sem az élelmezésvezető képzettsége, sem a kulturált étel- és ivóvízfogyasztás tárgyi feltételei a kis- és főétkezések fogyasztásának helyétől a szalvéta biztosításáig.
Bassola Eszter hozzáteszi: korábban több szaktárca együttes rendelete rögzítette a „csoportos étkeztetésre vonatkozó energia-tápanyagbevitel- és élelmiszernyersanyag-felhasználási ajánlásokat”, ám a jogszabályt a vidékfejlesztési miniszter 2011 augusztusában hatályon kívül helyezte. Az országos tiszti főorvos ezzel egy időben közzétette ugyan a maga ajánlását, de nem töltheti be a miniszteri jogalkotással keletkezett hézagot, ő ugyanis nem rendelkezik jogalkotási hatáskörrel.
– A biztos megállapította azt is, hogy az egészségügyi államigazgatási szerv és az élelmiszerlánc-felügyeleti szerv a még hatályos rendelet idején sem ellenőrizte, megfelelt-e az előírásoknak az ételek mennyisége, minősége. A közétkeztetés átfogó szabályozásának hiányában nem megoldott a minőségi szolgáltatás. Ahogy a lisztérzékenység vagy más betegség miatt speciális igényű gyermekek közétkeztetése sem – magyarázza a szakember. – A szülő igénye alapján a gyermek egészségi állapotának megfelelő étkezés megszervezése az iskola kötelező feladata volna, ám ezt a közoktatás rendszerében ma semmi sem írja elő. Ezért a közoktatási intézménynek kell megtalálnia a megoldást. Ez pedig nem jóindulat vagy tetszőleges döntés kérdése. Különben a jogbiztonságon túl a gyermekeknek a védelemhez és gondoskodáshoz való alapjoga is sérülhet.
Jó étvágyat!