Hová mehet, aki hajléktalan?
Miképp négy éve, a Fidesz által támogatott főpolgármester-jelölt, Tarlós István ismét a rend ígéretével kampányol. Programjának egyik hangsúlyos eleme az utcai hajléktalanság visszaszorítása. Állítja, elképzeléseivel legfeljebb egy éven belül látványos eredményt érne el, és az illetékesek eddig csak „szövegeltek”. Valóban? KRUG EMÍLIA írása.
– Azt mindenképpen írja bele, hogy bennem igenis erős az empátia – kezdi Tarlós István. – De az mégsem járja, hogy figyelmen kívül hagyjuk a konszolidált többség érdekeit. Hogy az, aki otthon veri az asszonyt, és elissza a gyerek iskolapénzét, egyszer csak felül a vonatra, és a Nyugatiban köt ki. Hangsúlyozom: tisztelet a kivételnek. De sokan radikalizálódnak. Meglökdösik a nőket, ha nem kérnek az újságjukból, és a Ferenciek terén egy óra alatt könnyen kaphat tébécét.
Tarlós alapelve: ha lehetőségeket teremtünk, akkor szabályokat is felállíthatunk. Azt mondja, minél több hajléktalanszállót koedukálttá kell tenni, az élelmezésen, orvosi ellátáson túl el kell érni, hogy ezek a helyek biztonságosak is legyenek.
A nagyrészt munkaképes hajléktalanok számára pedig közmunkát kell találni.
– Annak idején Óbudán több hajléktalant személyesen is segítettem. Egyszer egyiküknek mondtam, szerzek munkát. Azt felelte, nem dolgozni akar, hanem megélni. Na, ilyen nincs. Ha az állam és az önkormányzat a feltételeket biztosítja, de valaki a lehetőségeket nem veszi igénybe, a szabályokat pedig nem tartja be, az a társadalmon kívülre száműzi magát.
Konkrétabban: Tarlós szavai szerint „hatósági eszközökkel eltávolítható lesz a város funkcionális pontjairól”. És ez utóbbiak nem csak a belváros tereit jelentik. Valamennyi aluljárót, pályaudvart, még a zuglói panelek hőközpontjait is.
– A külső kerületek nyugalma miért ne lenne ugyanolyan fontos?
Valóban. Már csak a hogyan a kérdés. „Menjen vissza oda, ahonnan jött”, „magánügy, oldja meg” – kapjuk a kevésbé cizellált válaszokat. Aztán kiderül, szabálysértés, ha valaki a hatósági döntés ellenére is visszajön, ami elzárással járhat. De a részletek még mindig homályosak. Bár az ígéret kétségtelenül kecsegtető: fél-egy éven belül már érzékelhető volna a közterületeken a változás.
Tarlós programjának írott verziójában támogatja, hogy Budapest csatlakozzon az Európai Parlament által 2008 októberében elfogadott határozathoz. Ebben Brüsszel 2015-re felszámolná az utcai hajléktalanságot, a kiutat a foglalkoztatásban látja, és abban, „hogy a minimálbér, illetve az olyan jövedelmek, mint például a munkanélküli-, rokkantsági segély vagy a nyugdíj, minden tagállamban érjék el a nemzeti átlagjövedelem legalább 60 százalékát, azaz az uniós szegénységi küszöböt”. Tarlós emellett szóba hozza a jelenlegi lakásfenntartási támogatások (normatív, helyi, lakbér-, gázár- stb.) összehangolását és kiterjesztését. Azt már személyesen tudakoltuk tőle, hogy miképp.
– A program elsődleges célja a már hajléktalanná váltak helyzetének kezelése.
Miből is?
– Általában véve több lesz a forrás, hiszen nem fogják talicskával kitolni a pénzt a közműcégektől.
Hát így.
Győri Péter fővárosi hajléktalanügyi koordinátor először bólogat, amikor Tarlós István elképzeléseit soroljuk. Merthogy igen, fontos a koedukált szállók kialakítása – zajlik is –, a régről megörökölt kórtermek, munkásszállók átalakítása jórészt „csak” pénz kérdése. Lényeges a biztonság megteremtése is, ma már mindenhol kötelező az értékmegőrző, sok szállón dolgoznak biztonsági őrök is. És a hajléktalanok többsége kapva kap a munkalehetőségen, sorok kígyóznak a Budapesti Módszertani Szociális Központ állásközvetítő irodái előtt. Az utcák, parkok elbírnának több utcaseprőt vagy szakképzetlen, de kertészeti munkára alkalmas embert, Győri pedig állítja, a hajléktalanok rohannak az ilyen állásokért.
A szakember szerint tehát nem közmunkára és hatósági eszközökre lenne szükség, ha a fővárosi közüzemek elég embert alkalmazhatnának.
– Súlyos baj – mondja Győri –, ha a főpolgármester-jelöltek nincsenek tisztában azzal, mi a feladat hajléktalanügyben Budapesten. A megoldás ugyanis nem a hajléktalanellátásnál kezdődik, hanem ott: mit akarnak kezdeni a lakásrezsi-támogatással, a kisgyerekes családok kilakoltatásával, a lakáspolitikával, a főváros úgynevezett átmeneti lakásállományával, összehangolják-e végre a kerületek lakbéreit, vagy minden marad úgy, ahogy eddig. Mert a fővárosi lakásügy az a kiindulópont, amelynek csak végső állomása a hajléktalanság. Tarlós István általam ismert programja mindezzel nem foglalkozik. Pedig jó volna tudni, például lakáspolitikában hogyan akar együttműködni a kormánnyal.
Egyszerű, mégis fontos lépés volna például a lakástörvény módosítása, hogy a szükséglakásokat is bérbe lehessen adni. Ez most, a lakások rossz állapota miatt kizárt. Noha valószínűleg egy hajléktalan még az egyszobás, komfort nélküli lakásnak is módfelett örülne. Emellett a lakások bérbeadásának adómentessé tétele se lenne túl bonyolult jogi lépés. Az APEH sem esne el nagy bevételtől – hiszen most is nagyítóval kell keresni a számlát adó tulajdonost. De hajléktalanügyben ez is segítség: jelenleg hiába akad pályázati pénz hajléktalanok lakásbérletére, nehéz azt számlával igazolni.
– A hajléktalanellátásban két úton haladunk egyszerre. Megpróbálunk minél több utcán élőt behozni a szállókra, és akit lehet, kivezetni: segíteni munkát és lakást találni. Budapesten nyolcezren élnek hajléktalanként, közülük 5500-an intézményben találnak menedéket. Jelenleg évente 200-300 rászorulót tudunk támogatással lakáshoz juttatni, 150-nek munkásszállón jut hely. E lakhatási támogatást, a kivezető utakat kellene tovább erősíteni. Látni kell: hiába szedünk föl akár mindenkit az utcáról, ha a helyükre újak jönnek, akik elvesztették a lakásukat. És hiába terelünk mindenkit a szállókra, ha onnan nincs hova továbblépni.
– Jelenleg ott tartunk, mint amikor valakinek fáj a foga, de az urológiára küldjük, mert csak ott van hely – magyaráz Vecsei Miklós, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat alelnöke. – Nem érdemes részletes diagnózist felállítani, ha legfeljebb Kőbánya alsón tudok egy felső ágyat ajánlani valakinek. Nem kellően színesek a megoldási lehetőségek. Havonta 45 ezret költünk egyetlen ember szállón való elhelyezésére, miközben 20 ezerért a barátja kisszobájában is meghúzhatná magát, de erre az állami normatíva nem költhető.
Vecsei szerint gyakori, hogy azok kerülnek intézményi keretek közé, drága ellátásba, akik kevésbé problémásak, elfogadják a segítséget, miközben a zavart, alkoholista, inkontinenciával küzdő emberek az utcán maradnak.
Az alelnök egy 2008-ban készült hajléktalanügyi stratégiát mutat. Kidolgozásában úgymond balos és jobbos szakemberek is részt vettek. Az anyag egységes rendszerben kezeli a lakhatási támogatásokat, a lakáshoz jutást, a hajléktalanellátás szabályozását és finanszírozását, valamint a „nyitás az utcára” programot. A szerzők célja a hajléktalanná válás megelőzése és a már egzisztenciájukat vesztett emberek társadalmi visszailleszkedésének segítése volt. Hogy mi lett a dolgozattal?
– Szakértők és kormányzati döntéshozók megtapsolták. Aztán jött a válság meg időről időre a turistaszezon, amikor rendőrök közterületesekkel karöltve megtisztítják az utcákat.
Vecsei Óbudán dolgozott már együtt Tarlóssal, jó volt az együttműködés.
– Egyértelműek voltak az elvárások: az óvodával szemben nincs koldulás, nincs vizelés. De a szállónak is kerített helyet. A társadalmi igények jogosak, Budapesten rendetlenség van.
A hajléktalanok ebbe illeszkednek bele.
A Nyugati nem miattuk koszos. Ha valaki szemetel, szabálysértést követ el, mégis könnyebb a szociális munkásokat megkeresni a problémával, a rendőr is inkább elfordul.
Vecsei korábban hajléktalanügyi miniszteri biztos is volt. Azt mondja, sosem adott számsorokat, statisztikát. Azt akarta elérni, hogy a döntéshozók átérezzék a bajbajutottak kiszolgáltatottságát, fájdalmát. A gépezet mindig akkor gyorsult fel, ha valaki a saját szemével látta, milyen érzés mínuszban fűtetlen lakásból iskolába indulni, és milyen a penészes fal szaga.
– A nyomor a mai Magyarországon magára maradt – összegez Vecsei. – És nem véletlenül nem szegénységről beszélek. Az pusztán tárgyi hiányt jelent. A nyomort viszont nem lehet gazdasági fellendüléssel, hatósági eszközökkel felszámolni. Ott a struktúrák estek szét. Mert különbség ám, ha valaki nem akar dolgozni, vagy valaki nem tud akarni. Pedig nem kéne ilyen rosszul állnunk. A gazdaságpolitika és a társadalompolitika hierarchiáját az utóbbi érdekében meg kell fordítani. Rossz az a rendszer, amelyben az egyik fél úgy erősödik, hogy abba a másik belehal.
Budapest először 1870-ben hozott létre dologházat, részben a hajléktalanság kezelésére. Azokat, akiket háromszor ki kellett toloncolni a városból, ide vitték, és fát vágattak velük. Ám a toloncolás, a hatósági állomány fenntartása sokba került. A régiek helyébe mindig újak jöttek, a rendszer három év alatt megbukott.
Az első világháború után, a harmincas évek elején a munkanélküliség csillapítására találták ki az ínségmunkát: havi hat nap munkáért szállás járt. Csakhogy vagy értelmes munka, vagy elég ásó és kapa nem akadt. Végül elég volt megjelenni és hat napig álldogálni, semmittenni.
A Kádár-rendszerben aztán, miképp munkanélküliség, hivatalosan hajléktalanság sem létezett. Hat hónapra is börtönbe zárhatták a homleszeket, mégis visszatértek a fővárosba. Vagy egy-egy tömeges kizsuppolás után az aszódi, vecsési pártbizottság tiltakozott.