Hoffmannék reformja megtorpant a menzaajtóban
Szeptembertől az általános iskolai diákoknak minden délután négyig a suliban kell maradniuk. Mi van, ha a szülő nem járul hozzá, hogy a gyerek a benti kosztot egye? Otthonról hiába küld ételt, az intézményben se hűtő, se mikró, se felnőtt, aki segítsen. Néhány szülő ombudsmanhoz fordult. LAMPÉ ÁGNES írása.
Az általános iskolákban szeptembertől új világrend lépett életbe. Nem elég az Új Nemzeti Alaptanterv, a kötelező hittan, az erkölcstan, a napi testnevelés óra, a tanári életpálya modell és a megszokott menetrendek átszabása. A köznevelésért felelős államtitkárság kiadta: a gyerekeknek délután négyig bent kell maradniuk az iskolában. Az indokot „a társadalom igényei” adják: nincsenek többgenerációs családok, egyre több az egyedülálló szülő, így nincs, aki vigyázzon a kallódó gyerekre.
De majd az állam segít. A tanórák utáni „szabadidőt” szakkörökkel, tanulószobával, napközivel, színház- és múzeumlátogatással, valamint sporttal töltheti ki az igazgató (illetve immár hivatalosan: intézményvezető).
Néhány szülő viszont feltette a magasztos célhoz képest földhözragadt kérdést: mit és hol ebédel majd a gyerek? Mármint az a kölyök, aki eddig otthon ette anya vagy a nagyi főztjét. Mi van, ha nincs pénz menzát fizetni? És mi van, ha pénz lenne, de a közétel allergia, vallás, vegetarianizmus, vagy szimpla finnyásság miatt nem jöhet szóba?
Ha a hittan, az erkölcsös életre nevelés, a tesi vagy bármi más kettőkor, netán háromkor kezdődik, nincs az a kigyúrt alsós, ki ájulás nélkül bírná délután négy óráig. A szülő gondolhatja, majd készít ő odahaza ebédet, a gyerek meg beviszi a suliba, betolja a mikróba, és kész. Igen ám, de az iskola „közegészségügyi okokból” nem engedheti, hogy hozottat melegítsen a diák.
Mi is a baj a kis ételhordóba porciózott levessel, rizshusivalt, sütivel, pláne, ha hazai eszcájg is van hozzá?
Az első akadály a konyhás néni, aki nem engedi be a „kintit” ételt az ebédlőbe, hiszen ezt kapta utasításba az igazgatótól, aki fertőzéstől, kóbor kólitól óvja az intézményt. S ha valahogy meg is tűrnék a gyereket a sarokban, reggel nyolctól délig, egyig, kettőig, hol tárolja az ételt? Van hűtő? Ki vigyáz a kajára? És ha valamelyik vásott kölyök hashajtót fecskendőz a finomfőzelékbe? És hogy történik a melegítés? Ki adja a mikrót? Az iskola? Mi lesz azokkal a serpenyőfüggőkkel, akik nem hajlandóak mikrózott ételt fogyasztani?
Mi több: nincs az az iskolai étkeztető, aki a déli tolongásban bevállalná a tömeges melegítést, márpedig egy hat-nyolc éves gyerek nem engedhető a géphez, áram ütheti, magára önti a levest, satöbbi, és akkor jön a kórház, aztán a bíróság és a „fizess, gondatlan iskola”.
A jogi álláspontok a kérdésben legalább annyira zavarosak, mint az átalakuló oktatási rendszer.
Olyannyira, hogy a szülők – a gyerekek jogainak és érdekeinek sérelme miatt – az ombudsmanhoz fordultak állásfoglalásért, és persze segítségért.
Nézzük előlről.
Levelet írtunk az Országos Tisztifőorvosi Hivatalnak. A válasz: „Az iskolába történő, otthon készített ételek bevitele élelmiszer-biztonsági kérdéseket vet fel, melyek vizsgálata a 2007. évi jogszabály-változások következtében nem az egészségügyi államigazgatási szervek, hanem az élelmiszer-lánc ellenőrzésére jogszabály által felhatalmazott hatóság, a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal, és területi szervei, a Megyei Kormányhivatalok Élelmiszerlánc-biztonsági és Állategészségügyi Igazgatóságai hatáskörébe tartozik. Fentieket figyelembe véve javasoljuk, hogy a pontos információk megismerése érdekében kérdésével a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalt szíveskedjék megkeresni.”
Mielőtt ugornánk, még megtudjuk, hogy az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet 2011 óta közétkeztetési ajánlással él.
„Ebben javasoljuk a zöldség, gyümölcs, tej és tejtermék mennyiségének növelését, és azt is, hogy a fehér lisztet tartalmazó gabonafélék felét teljes kiőrlésűre cseréljék. Fontosnak tartottuk, hogy az étlapon feltüntessék bizonyos tápanyagok és ételek esetleges allergéntartalmát, és azt is, hogy a szülők is láthassák a menüt.”
Megkerestük a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatalt (NÉBIH). Csakhogy az ő hatáskörük „nem terjed ki az élelmiszerek magánfogyasztásra történő előállítására, az élelmiszerlánc felügyeleti hatóság csak az élelmiszerlánc ellenőrzésére jogosult. Ennek alapján nem tartozik hatáskörünkbe annak megítélése sem, ha a szülő a szervezett étkezési lehetőség helyett a saját gyermeke számára otthon készült étellel oldja meg gyermeke napközbeni étkeztetését. Kérdéseire tehát kizárólag élelmiszerbiztonsági szempontból válaszolunk.”
Rizibizi.
A törvény szerint, mivel a szülő jogosult, egyben köteles gyermeke étkeztetését biztosítani, ezért „ha bármely okból (pl. rossz minőség, orvosi-vagy vallási ok, stb.) nem találja megfelelőnek az oktatási-nevelési intézmény által szervezett étkeztetésben nyújtott szolgáltatást, akkor joga van ahhoz, hogy gyermeke étkezését más módon – pl. otthonról hozott étellel biztosítsa... ennek oktatási-nevelési intézményen belüli szabályozása, az ehhez szükséges személyi- és tárgyi feltételek megteremtése az intézmény vezetés és a szülők közös kompetenciája”.
Jól van, lesz itt kalória.
Csakhogy: „Az otthon készült, bizonytalan tisztaságú ételek és csomagoló anyagaik szennyezési veszélyt jelenthetnek a közfogyasztásra, ellenőrzött körülmények között előállított élelmiszerekre, ha azok az ételkezelés alatt közös felületeken érintkeznek, ezért sem tárolási-, sem melegítési célból nem engedhetők be a főző- és tálalókonyhákra. Az ilyen ételek kezelését, tárolását és melegítését a szervezett étkeztetéstől el kell különíteni.”
Hova a túróba?
Ugyanakkor: „Az otthonról hozott étel iskolai ebédlőben történő elfogyasztása nem jelent élelmiszerbiztonsági kockázatot akkor sem, ha a közétkeztetési-, illetve az otthonról hozott ételt a gyermekek egyidejűleg fogyasztják.”
Hoztam is ebédet, meg nem is.
Tartsunk célra. „Nem indokolt a korlátozás, ha a háztartási ételek kezelését biztonságosan elkülönítik a közfogyasztásra készült ételektől és azok megfelelő tárolásáról, kezeléséről az intézményben gondoskodnak.” A hűtő és a mikró biztosítása „a szülők és az oktatási intézmény illetékes vezetőjének megállapodásától függ”.
Akik a fönt jelzett ellentmondások miatt ezt nem tudják megoldani.
Bassola Eszter, az Alapvető Jogok Hivatalának vezető-tanácsosától és szóvivőjétől tudjuk a következőt.
– Vizsgálódása során a biztos arra következtetésre jutott, hogy a jogszabályok nem rendelkeznek a gyermekeknek, köztük a speciális étkezési igényűeknek nyújtandó étkezések számáról, jellegéről. Olyan előírás sincs, amely az étkeztetés megfelelő színvonalát biztosító garanciális szabályokat tartalmazná, nincsenek meghatározva az étel előállításához szükséges személyi követelmények: sem a gyermeklétszámhoz viszonyított főző-, és tálalókonyhai alkalmazottak száma, sem az élelmezésvezető képzettsége, sem a kulturált étel- és ivóvízfogyasztás tárgyi feltételei a kis- és főétkezések fogyasztásának helyétől a szalvéta biztosításáig.
Bassola Eszter hozzáteszi: korábban több szaktárca együttes rendelete rögzítette a „csoportos étkeztetésre vonatkozó energia-tápanyagbevitel, és élelmiszer-nyersanyag felhasználás ajánlásokat”, ám a jogszabályt a vidékfejlesztési miniszter 2011 augusztusában hatályon kívül helyezte. Az országos tiszti főorvos ezzel egyidőben közzétette ugyan a maga ajánlását, de nem töltheti be a miniszteri jogalkotással keletkezett hézagot, ugyanis nem rendelkezik jogalkotási hatáskörrel.
– A biztos megállapította azt is, hogy az egészségügyi államigazgatási szerv és az élelmiszerlánc-felügyeleti szerv a még hatályos rendelet idején sem ellenőrizte, megfelelt-e az előírásoknak az ételek mennyisége, minősége. A közétkeztetés átfogó szabályozásának hiányában nem megoldott a minőségi szolgáltatás. Ahogy a lisztérzékenység, vagy más betegség miatt speciális igényű gyermekek közétkeztetése sem – magyarázza a szakember. – A szülő igénye alapján a gyermek egészségi állapotának megfelelő étkezés megszervezése az iskola kötelező feladata volna, ám ezt a közoktatás rendszerében ma semmi sem írja elő. Ezért a közoktatási intézménynek kell megtalálnia a megoldást. Ez pedig nem jóindulat, vagy tetszőleges döntés kérdése. Különben a jogbiztonságon túl a gyermekek védelemhez és gondoskodáshoz való alapjoga is sérülhet.
Jó étvágyat!