500 milliárdba kerülne a HÉV-ek cseréje - ám egy fillért sem szán rá a kormány

A HÉV-járműpark megújítása több mint 500 milliárdba kerülne, kár, hogy az Orbán-kormány a következő tíz évben egyetlen fillért sem szán erre.

2024. október 15., 09:35

Szerző:

A kabinet frissen elfogadott közlekedési stratégiájában 2035-ig egyetlen fillért sem szánnak a napi 135-170 ezer embert szállító HÉV-vonalak fejlesztésére – írja a Népszava.

„Még a Hagyó Miklós korszak járatritkítási tervei is átgondoltabbak voltak, mint a jelenlegi közlekedéspolitikáért felelős kormányzati szereplők javaslatai. Az elmúlt héten a közlekedési miniszter, az államtitkár és a MÁV vezére egymásnak teljesen ellentmondó nyilatkozatokat tett, ilyen fokú koncepciótlansággal évtizedekkel ezelőtt sem találkoztam” – jelentette ki Feld Márton, a Magyar Közlekedési Klub (MKK) elnökségi tagja a Fővárosi Közgyűlés Klímavédelmi, Közlekedési és Városfejlesztési szakbizottságának hétfői rendkívüli ülésén. Ezt a grémium frissen megválasztott elnöke, Vitézy Dávid hívta össze a HÉV-járatok tervezett ritkítása miatt. A cél egy közös, pártokon átívelő tiltakozó nyilatkozat kiadása volt, illetve a városvezetés felkérése a bevethető jogi eszközök feltérképezésére, míg a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) feladata a részleges HÉV-pótlás lehetőségének vizsgálata. (Az indítványokat az ülés végén egyhangúlag megszavazták.)

A Vitézy Dávid vezette szakbizottság azt javasolja, vizsgálják meg, Budapest tudna-e segíteni régi villamosokkal, ha ritkítják a HÉV járatait
„Már januárban látszott, hogy a HÉV-helyzet rohamos romlásnak indult. A tavaly decemberi járatritkítást már januárban egy újabb követett, most októberben pedig jelezték, hogy decembertől még kevesebb szerelvényt tudnak beállítani” – jegyezte meg Feld Márton, aki a MÁV-HÉV Zrt.-től kapott adatokra hivatkozva elmondta, hogy a 98 járműből már az év elején is csak 79 volt forgalomba adható, 12 állt javítás alatt, hét pedig csak várt erre. A meglehetősen koros járműveket ugyanis hat évente fővizsgára kell küldeni, csakhogy ezek a szűkös javítókapacitások miatt torlódnak.

Márpedig idén 20, jövőre 25 fővizsgát kellene lebonyolítani, így a most bejelentett 5 jármű után, jövőre újabb 7 eshet ki a forgalomból.

Az ülés résztvevői kivétel nélkül egyetértettek abban, hogy nagy a zavar a kormányzati fejekben. Lázár János közlekedési miniszternek mindössze egy Facebook-posztra futotta, amelyben azzal védekezett, hogy a MÁV-HÉV Zrt. vezérigazgatója korábban azt mondta, hogy a HÉV menetrendjében nem lesz változás, csak „néhány aberrált, belvárosi, libsi gyerek” hallucinál. Különben is a kormány már határozatot hozott arról, hogy több száz milliárdból fejleszti a pályát és a járműparkot. Csakhogy azóta kiderült, hogy az Orbán-kormány frissen elfogadott közlekedési stratégiájában 2035-ig egyetlen fillért sem szánnak a napi 135-170 ezer embert szállító HÉV-vonalak fejlesztésére. Lázár kirúgta az őt félretájékoztató cégvezetőt és visszahívta a korábbit. Ám arra sem ő, sem az összeesküvést kiáltó államtitkára, sem a minisztérium nem adott választ, hogy hogyan védenék ki a járatrikítást, ha nincs, ami a síneken futna.

Feld Márton szerint a HÉV-üzem jelenlegi menetrendjéhez igazodó 80-90 járműből álló flotta lecserélése körülbelül 560-630 milliárd forintba kerülne. Erre jönne rá az infrastruktúra felújításának sok milliárdos költsége.

Mint ismert, a kapacitáscsökkentés nem egyedi eset, ugyanis már tavaly is ezt a megoldást választotta a MÁV-HÉV Zrt. Akkor a H5-ös és a H6-os HÉV-vonalak voltak érintettek, mert 78 helyett csak 74 szerelvényt tudtak forgalomba állítani. Az új járművek beszerzését még 2021-ben leállították, azóta nincs érdemi változás a kérdésben, így kérdéses, hogy a jövőben számíthatnak-e bármilyen javulásra az ezeken a vonalakon közlekedő utasok.

(Forrás: bkk.hu)

Az Európai Bizottság vámot vetett ki a Kínában gyártott elektromos autókra.Az EB döntésére válaszul október 11-től az importőröknek a Kínai Kereskedelmi Minisztérium által meghatározott vállalatokra vonatkozó jótállási díjakat kell megfizetniük a vámhatóság számára, amelyek 30,6%-tól 39%-ig terjedhetnek. A kereskedelmi háború büntetővámjai nem vonatkoznak a gépjármű alkatrészekre, így Kínának még inkább megéri majd Európában gondolkodni az akkumulátorgyárak telepítésekor.