Hétfőn elszabadul a pokol a városban

2017. november 3., 14:02

Szerző:

Hétfőn elkezdődik és a jelenlegi állás szerint legalább három évig tart a 3-as metró felújítása. A gigászi munka nyilván nem halogatható tovább és mindenki sokkal nyugodtabb lesz, ha túlesünk rajta. De addig nagyon nehéz napokat kell túlélnünk.

November 6-án, hétfőn zárják le a 3-as metróvonal északi – Újpest-központ és a Lehel tér közötti – szakaszát, az érintett hat állomás felújítása várhatóan egy évig tart.

Az északi szakasz felújítása mellett elkezdődik a teljes alagút korszerűsítése, amely várhatóan 2020 végéig tarthat. A felújítás ideje alatt a metró hétköznap este fél kilencig csak Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között közlekedik, esténként és hétvégenként a teljes vonalon pótlóbuszok szállítják majd az utasokat. (Ebből egyébként már holnap ízelítőt kapunk, már most beáll a hétvégi rend.) Az északi szakaszon megújul az Újpest-központ, az Újpest-városkapu, a Gyöngyösi utca, a Forgách utca, az Árpád híd és a Dózsa György út metróállomás.

A metrópótlás ideje alatt a megszokottnál 90-nel több busz közlekedik majd a fővárosban, ezek közül nagyjából 60 a metrópótló vonalon jár majd A pótlóbuszok a rendelkezésre álló kapacitás maximális kihasználásával csúcsidőben átlagosan 45 másodpercenként indulnak majd.

A buszsávokat már hetekkel ezelőtt felfestették a Váci úton, hogy a közlekedők szokják a helyzetet. A tapasztalatok szerint a többség szabálykövetően viselkedik, de arról sejtésünk sem lehet, mi lesz akkor, amikor a sávokban nem csak a taxik közlekednek, hanem az egymás sarkába érő csuklós buszok.

Fotó: MTI/Máthé Zoltán

Mint megírtuk, Horváth Csaba MSZP-s képviselő közbevetésére reagálva Tarlós István nyilvánosan, többször egymás után is csacsiságnak nevezte, hogy tovább kellene/lehetne sűríteni a menetrendet.

A BKK tovább árnyalja Tarlós mondanivalóját. Mint írják, a mondott követési időköz – tekintettel az olyan forgalomtechnikai adottságokra, mint a fel- és leszállás, fordulás, lámpaciklusok, keresztező irányok (többek között más busz és villamosjáratok) forgalmának fenntarthatósága etc. – tovább már nem csökkenthető. Az északi szakasz pótlásában részt vevő 59 autóbusz 18 méteres hosszát tekintve így is több mint egy kilométernyi, egészen pontosan 1062 méteres buszoszlop áll majd a közlekedők rendelkezésére, de az esti és hétvégi teljes vonalas pótlás során a pótlóbuszok száma megközelíti a nyolcvan darabot.

A metró maximális kapacitással óránként akár negyvenezer utast is tud szállítani, busszal „a fizikai határok feszegetése mellett” ennek a körülbelül hatvan-hetven százalékát lehet kiváltani.

További húsz százalékot a BKV különböző villamosvonalakkal válthat ki, a maradék 10-20 százalék alternatív elkerülő útvonalak segítéségével bonyolítható le – magyarázta a kondíciókat Tarlós István.

Az állomások felújítására vonatkozó szerződés értéke 24,1 milliárd forint, az alagútban elvégzendő munkák 47,8 milliárd forintba kerülnek. A metróvonal további szakaszainak a felújítására új közbeszerzés indul.

Metró helyett biciklivel

A felújítás megkezdésével egy időben kampányt indít a Magyar Kerékpárosklub, amely úgy gondolja, hogy a bicikli kiváló metrópótló eszköz lehet, és ehhez megvannak a megfelelő útvonalak is. Újpestet a belvárossal, a budai oldallal és a Hősök tere vagy akár az Oktogon, Deák tér környékével népszerű és bejáratott kerékpárutak, kerékpársávok, kis forgalmú utcák köti össze és kerüli el a dugókat. A Lehel téri ideiglenes végállomásnál részben fedett kerékpárparkolókat lehet igénybe venni, és a MOL Bubi közbringáira is több helyen át lehet szállni. A kampányt hétfőpn reggel a lezárt Gyöngyösi utcai metrómegállónál kezdik bringás reggelivel. 

A klub bringás utastájékoztatással is Bringabarát útvonalakat, MOL Bubi állomásokat, kezdő bringás tippeket és közös tekeréseket ajánlanak, hogy bárki biciklire tudjon váltani. Már elérhető a honlapjuk, amelyen térképen is tanulmányozhatók az ajánlott útvonalak, és hétfőig útvonal-magyarázó videók is felkerülnek ide.

Mint ugyancsak megírtuk, a nagy projektbe a Lehel téri plébánia is beszáll a maga módján: templomukat a felújítás idején egész nap nyitva tartják. Mindenkit várnak, aki a káosz idején szeretne megpihenni, feltöltődni, nézelődni, elmélkedni, csendben lenni vagy egyszerűen csak leülni – tudatta Monostori László plébániai kormányzó.

A Jász-Nagykun-Szolnok vármegyei Tiszaigaron tartott időközi polgármester-választáson a Fidesz-KDNP jelöltje, Kovácsné Szabó Tünde szerezte meg a legtöbb szavazatot, maga mögé utasítva a függetlenként induló Csala Józsefet.