Még egy Viking-hajó kapitánya is gyanúsított lehet a Hableány tragédiája miatt

2019. július 29., 09:55

Szerző:

Bővülhet a Viking Sigyn hajóskapitányának, Jurij C.-nek a bűnlistája, és akár újabb gyanúsított is képbe kerülhet – írja a Ripost.

A Hableány 28 emberéletet követelő tragédiája miatt jelenleg halálos tömegszerencsétlenséget okozó vízi közlekedés veszélyeztetésével gyanúsítják a Viking Sigyn 64 éves kapitányát, ezért akár 8 év börtönbüntetést is kaphat. Sógor Zsolt, a Hableány tulajdonosát képviselő ügyvéd azt nyilatkozta a lapnak, hogy álláspontja szerint a baleset egyértelműen a kapitány sorozatos szabálytalanságai és felelőtlen viselkedése miatt történt meg.

– Ilyen például az, hogy kikapcsolta a radar hangjelzését, ami figyelmeztethette volna az ütközés közeledtére. Minden bizonnyal rutinból hajózott, nem tervezte meg előre az utat. A hajó kormányállása is ezért lehetett egy méterrel lejjebb. Ezt sem a vízállás, sem a hidak magassága nem indokolta. Lehet, hogy korábban szükség volt arra, hogy leeresszék, ám a budapesti szakaszon erre nem volt szükség. Egy méterrel magasabbról pedig lehet, hogy jobban láthatott volna. Javasoltuk is, hogy rekonstruálják a balesetet egy a Hableányhoz hasonló méretű hajóval. Ezek után a hab a tortán, hogy nem tudni mit csinált az ütközéskor, és utána pedig nem kezdett hozzá a mentéshez

– mondta az ügyvéd.

Dunai hajóbaleset - Többen meghaltak a Dunán történt vízi balesetben
Fotó: MTI/Lakatos Péter

Ez utóbbi miatt akár újabb bűncselekménnyel, segítségnyújtás elmulasztásával is meggyanúsíthatják őt. Ezt azonban nem csak Jurij C., hanem a mögötte haladó testvérhajó, a Viking Idun kapitánya is elmulaszthatta. Mindössze négy perccel az ütközés után beszéltek, ekkor Jurij C. tudta, hogy balesetezett, a másik orosz kapitány pedig hallotta, hogy valaki kiabál. Ennek ellenére mind a ketten továbbhaladtak, pedig tudták, hogy emberek vannak a vízben.

– Az előző hét szerdáján indítványoztam, hogy vizsgálják meg a segítségnyújtás elmulasztása bűncselekmény lehetőségét a Viking Sigyn és a Viking Idun kapitánya esetében is

– jelentette ki Sógor Zsolt.

Jurij C.-t a fedélzeten tartózkodó turisták figyelmeztették, hogy összeütközött egy másik hajóval. Pár perc múlva megkérdezte a mögötte haladó másik Viking kapitányát, hogy lát e valamit, és a nemleges válasz után mindketten tovább haladtak. Eközben a matrózok már belekezdtek a mentésbe.

A Kúria ma délelőtt tárgyalja, hogy jogszerűen jártak-e el a bíróságok, amikor óvadék ellenében szabadlábra helyezték Jurij C.-t. Az ukrán hajóskapitányt a május 29-i hajóbaleset másnapján vették őrizetbe, majd a bíróság elrendelte letartóztatását. 15 millió forintos óvadék ellenében június 13-án viszont megszüntették a letartóztatását, és bűnügyi őrizetbe helyezték. A mai tárgyalásról külön cikkben számolunk be.

Megtörni látszik a kutasok ellenállása? Hétfő kora délutáni hatállyal a Mol az összes töltőállomásán 10 forinttal csökkentette az üzemanyagok árát, vagyis – nagykereskedelmi árváltozás híján – az árrését. 

A Szabad Európa kiperelte az autópálya-koncessziós szerződés mellékleteit, és kiderült, hogy 15-17 ezer milliárd forintba kerülhet az adófizetőknek az, hogy a kormány kiszervezte a hazai gyorsforgalmiút-hálózat nagy részét. Az üzletet elnyerő hét magántőkealapról kiderült, hogy négy Szíjj László, három pedig Mészáros Lőrinc kormányközeli üzletember százszázalékos tulajdonában van – írja a lap.

Kedden túlnyomóan derült, száraz időre van kilátás. Európa időjárását egy kiterjedt anticiklon befolyásolja. Napközben többfelé megélénkül, kedden a Dél-Dunántúlon időnként meg is erősödik a délkeleti, keleti szél.

Olyan szabályokat akartak bevezetni a koreaiak által vezetett iváncsai akkumulátorgyárban, ami kiverte a biztosítékot a magyar munkavállalóknál. Nem mondják meg, mi az oka, ha rosszul lesznek a dolgozók a munkahelyükön, a szigorú biztonsági előírásokra viszont nagyon odafigyelnek, a telefonok kamerája le van takarva, amit a biztonsági szolgálat ellenőriz is. A Házon kívülnek az iváncsai akkumulátorgyár két dolgozója mesélt arról arc és név nélkül.