Ha ütnek, visszaütünk

Svéd modell. Ki hitte volna, hogy ez a kifejezés lesz a 2010-es kampány egyik fő jelszava, amely egymás ellen mozgatja a politikai táborokat? A nyugdíjreform ügye egy fideszes elszólás miatt lett kortestéma. A pártok további kampányterveinek PUNGOR ANDRÁS nézett utána.

2010. január 28., 08:16

Január elején még mindkét nagy párt a korteskedés bemelegítésével foglalkozott.

– Olyan időszak ez, mint a nulladik évfolyam a gimiben – magyarázza egy háttérember.

A Fidesz kezdetben karaktergyilkos óriásplakátjaival igyekezett ébresztgetni szimpatizánsainak harci kedvét: Bajnai és Gyurcsány fotóját a rabláncos Hunvald és Zuschlag képe mellé montírozták, aztán retro-óriásplakátjaikon jelezték: „Itt az idő!” Az MSZP pedig jórészt semmitmondó szlogeneket nyomatott helyi arcokat felvonultató plakátjaira: „Beszéljünk nyíltan, hogy egyfelé indulhassunk.”

– Az előkampány célja az volt: az emberek lássák, hogy a helyi eredmények kikhez kötődnek. Ez a szakasz hitelesíti a pártot, felrázza a szimpatizánsokat – avat be a tervekbe egyik szocialista informátorunk.

De a „svéd csavar” (ez volt a Figyelő lavinát elindító cikkének címe) megváltoztatott mindent. A hetilap azt állította: „A Fidesz átalakítaná a nyugdíjrendszert, a mainál 10-20 százalékkal kisebb nyugdíjat fizetne, és akár 70 éves korig dolgoztatná a munkavállalókat.” Az írásban Varga Mihály, az ellenzéki párt gazdasági tótumfaktuma, a pénzügyi csúcsminiszteri poszt várományosa nyilatkozatával is hitelesítette az értesülést.

Az MSZP kampánystábja azonnal rácsapott a témára.
A nyugdíjasok alkotják a szocialista szimpatizánsok törzsgárdáját, így nem csoda, hogy a kormányzók spin doctorai lesöpörték az asztalról a korábbi kortesterveket. Pedig csak február 15. utánra tervezték a szakpolitikai csörtéket, és március 15. után uralta volna Mesterházy Attila a kampányt.
– Éreztük, hogy fogást találhatunk a Fideszen – indokolja a rapid reagálást forrásunk.
A Fidesz hebegett, Varga cáfolta önmagát, aztán kicsinyt offshore-cégezett, Szijjártó Péter pedig garanciát vállalt, hogy megvédik a nyugdíjasokat – még az MSZP-től is. Vagyis hátráltak és hátráltak.
– Távol tartjuk a kampánytól azokat, akik korábban hibáztak. Az MSZP ugrásra készen várja ugyanis, mikor rontunk – súgta lapunknak korábban fideszes informátorunk.
Kell is az óvatosság, hiszen az ellenzéki pártban általános nézet, hogy csak úgy tudják tartani az előnyüket, ha csendesen és fegyelmezetten korteskednek.

A Fidesz kampánystratégái álmukban sem gondolták volna, hogy éppen Varga Mihály fog hibázni. Mikolától megszokhatták, hogy a szinglihordák emlegetésével, Kövér pedig köteles beszédével jó célpontot kínál a kampány szocialista mesterlövészeinek, de Vargától nem.

Késő bánat, az össztűz elkezdődött: Mesterházyék összehívták az Idősügyi Tanácsot, és ígértek dupla méltányossági nyugdíjkasszát, kegyeleti támogatást. A harc levelek írásával folytatódott: mindkét párt ígéreteket körmölt a nyugdíjasoknak, és ma már aláírásokat gyűjtenek a témában, majdnem azonos kérdésekkel.
1: 0 az MSZP javára. De még korai az öröm.
– A nyugdíjastémát a kampány későbbi szakaszaiban is állandóan napirenden tartjuk – ígéri az egyik szocialista elnökségi tag. Mondják: jól jött az ügy az MSZP-nek, mert a párt elkedvetlenedett aktivistái kezdtek visszaszállingózni.
– Segítők terén már nem állunk olyan rosszul – magyarázzák.

Válaszul a Fidesz is igyekezett fogást találni az MSZP-n. Először a szocialisták ifjúsági szervezetének netes aktivistatoborzását támadták, amely a fórumos hozzászólásokért ajándékra váltható pontokat ígért a fiatal szociknak. Aztán Navracsics Tibor háborodott fel azon, hogy egy másik, az interneten publikált dokumentum szerint kuruc.infós kifejezések használatára buzdították volna a societasosokat.

Patek Gábor, az ifjúsági szervezet kampányfőnöke szerint nincsen abban semmi rendkívüli, hogy saját embereiket netjátékkal akarják a kampányban érdekeltté tenni. De szerinte hamisítvány az a levél, amelyik az ő nevében arra buzdítja az ifjú szocikat, hogy a világhálón – szélsőjobbosnak álcázva magukat – a „Gyurcsótány, Maszop, Zsidesz” kifejezéseket alkalmazzák.
Gyenge volt a fideszes ellentámadás.

A jövőben a szocialisták az elveszett szimpatizánsaikat igyekeznek visszahódítani. Várhatóan nem szállnak rá a Jobbikra, mert „nem akarják felhozni őket”. Tartanak viszont az MDF-től, hiszen tőlük vehet el voksokat.
– Őszinte, nyitott, személyeskedéstől mentes kampányra készül az MDF – állítja Somogyi Zoltán, a párt kampányigazgatója.

Célcsoportjuk a városban élő, az átlagosnál iskolázottabb, magát a polgársághoz soroló csoport. Médiakampányukat 2,1 millió választópolgár elérésére tervezték, de még nem végleges a kampánystratégiájuk. Elkészült ugyan a Bokros Lajosra és az MDF-re vonatkozó terv, de ez még változhat, ha végre felszáll a füst a fórum és az SZDSZ háttértárgyalásairól.

A többi párthoz hasonlóan a kampányban ők is használják az internetet, Bokrosnak már rajongói klubja van az egyik közösségi szájton, de lesz saját twitteres (mikroblog) oldala is.

A hírek szerint a fideszesek is a neten kampányolnak, módszereikben sokat tanultak Obamától.
– Találkoztunk ugyan Obama és Sarkozy kampányfőnökével, de nincs köztünk hivatalos kapcsolat – állítja Nyitrai Zsolt, a Fidesz operatív igazgatója.
Orbán Viktor először levélben kérte a szimpatizánsokat, hogy támogassák a párt kampányát, de rövidesen elektronikus levelekben is erre buzdítja majd őket.
Ahogy Obama is tette.
– Azzal vádoltak minket, hogy lenyúltuk az amerikai elnök szlogenjeit, de mi 2006-ban is a változás jelszavával kampányoltunk – mondja Nyitrai.
A felkérés eredményes volt: a szimpatizánsok általában néhány ezer forintot küldenek a mellékelt csekkeken, és már tízezren jelentkeztek aktivistatoborzójukra. A párt politikusai rendszeres találkozókon tartják a kapcsolatot civil segítőikkel: van, akit arra kérnek: a szórólapok terítésében segítsen. Másokat pedig arra, hogy hívjanak fel néhány embert.
A Fidesz személyes, „door to door” kampányt tervez, igyekeznek mindenkihez bekopogtatni. Szembesítik a választókat azzal, hogy az MSZP-vel hova jutott az ország. A Jobbikot politikai ellenfelüknek tekintik. Azt hangsúlyozzák majd, hogy könnyű az asztalra csapni és nagyokat mondani, de a radikális párt esetleges parlamentbe kerülése után a törvényhozásban már nem fogja tudni érvényesíteni akaratát.
– Sok sikert kívánunk az MDF-nek, hiszen jobboldali szavazóik nincsenek, így csak a baloldaltól vesznek el voksokat – mondja Nyitrai Zsolt.

Az MDF kampányfőnöke politikai elemző is. Somogyi Zoltán szerint Obama módszereinek másolása Magyarországon csak részben lehet sikeres. Hiszen az amerikai elnökjelölt annak idején egyfajta varázslóként, megváltóként jelent meg a választópolgárok előtt. A Fidesz által az Obama-stáb kelléktárából átvett ötletek – például az internetes kampánypénzgyűjtés – hasznosak lehetnek ugyan, de nincs mögöttük a tengerentúli hangulat és csodavárás.
Valóban minden idők legmocskosabb kampánya lesz az idei, ahogy a Fidesz állítja?
A szocialisták a fejüket csóválják.
– Pozitív üzeneteket tervezünk, és azt hangsúlyozzuk, ami megkülönböztet minket – magyarázza egy háttérember. – Viszont ha ütnek, visszaütünk, ha fogást találunk, kihasználjuk.
Somogyi Zoltán nem optimista:
– Ha arra készülnek, hogy véres háború lesz, akkor feltehetőleg ők is nehézfegyverzettel indulnak csatába.

A kormány döntése értelmében várhatóan májustól bizonyos krónikus betegségek gyógyszereit – így például a cukorbetegek készítményeit – már nemcsak szakorvos, hanem a háziorvos is felírhatja.