Gyurcsány: ilyenre még sosem volt példa!

A 2009. évi költségvetés az első az elmúlt 18 évben, amely a választás előtti évben a korábbinál kisebb államháztartási hiányt tervez, a GDP arányosan 3,2 százalékos deficit már megfelel a maastrichti követelménynek - jelentette ki Gyurcsány Ferenc miniszterelnök pénteken a Munkaadók és Gyáriparosok Országos Szövetségének (MGYOSZ) rendezvényén. Az SZDSZ közleményben reagált; a liberális párt szerint nem az adócsökkentés programja felelőtlen, hanem a kormányfő ígéretei.

2008. szeptember 26., 16:34

Jövőre a GDP arányos újraelosztás 1,5-2 százalékponttal csökken, s ez a szabaddemokratáknak azt a méltányos kívánságát is tartalmazza, ami a kiadási plafonra vonatkozik - mondta a miniszterelnök. Gyurcsány Ferenc ismertette azt is, hogy a 2006. évi, még kiigazítatlan 52,3 százalékos újraelosztási arány jövőre 46,7 százalékra mérséklődik.

Gyurcsány Ferenc a nemzetközi pénzpiacok válsága nyomán kialakult romló gazdasági konjunktúrára utalva megjegyezte, hogy a jövő évre tervezett 3 százalékos növekedés lefelé mutató kockázatokat tartalmaz.

– Ezért arra kértem a pénzügyminisztert egyetértésben a jegybank elnökével, hogy készítsen olyan számításokat, amely a jelzett három százaléknál alacsonyabb GDP növekedést, s annak költségvetési következményeit is számba veszi - közölte a miniszterelnök.

A neokonzervatívok államosítanak

A nemzetközi pénzpiacok helyzetét elemezve Gyurcsány Ferenc megállapította: "emberemlékezet óta nem volt példa arra az Egyesült Államokban, hogy államosítanak, mégpedig a neokonzervatívok."

Az események az elmúlt évtizedekben uralkodó neokonzervatív és neoliberális gazdaságpolitikák korlátaira mutattak rá, valamint arra, hogy a piacok önszabályozó képességébe vetett hit minimum felülvizsgálatra szorul - vonta le a következtetést a miniszterelnök.

A drámai amerikai pénzügyi válság közvetlenül kevéssé érinti a kontinentális Európát, amelynek két okát említette Gyurcsány Ferenc. Egyrészt az európai pénz- és tőkepiacok jobban szabályozottak és jobban felügyeltek, másrészt az Európában forgalmazott pénz- és tőkepiaci termékek kevéssé szofisztikáltak.

A miniszterelnök ennek kapcsán megismételte azt a korábban már felvetett gondolatot, hogy "a nemzeti pénz- és tőkepiaci felügyeleti rendszer mellé minél gyorsabban fel kell építeni az európai felügyeletet, mivel az említett piacok már régen kiléptek a nemzeti keretekből".

Redisztribúció és gazdasági növekedés

A "Van kivel, és van miről megegyezni" mottóval elmondott beszédben a miniszterelnök részletesen elemezte az állami újraelosztás és versenyképesség összefüggését, amelyről véleménye szerint féloldalas vita zajlik. A sokak által hangoztatott recept ugyanis az, hogy ha csökken az adócentralizáció, a jövedelem centralizáció és a GDP újraelosztási aránya, akkor javul a versenyképesség.

A miniszterelnök a skandináv országok példáján mutatta be, hogy az említett tétel nem igaz. A 90-es évek helyreállítási periódusában például Finnországban és Svédországban, miközben az újraelosztási arány csökkent, a jövedelem- és az adócentralizáció nem, időnként még növekedett is.

A 2006-2009. közötti magyar költségvetési kiigazítás összevethető a két skandináv országéval, hiszen itthon - a 2006. évi kiigazítatlan adathoz mérve - 6 százalékponttal csökken a GDP arányos újraelosztási arány, 46,7 százalékra, miközben Finnországban 4 százalékponttal, Svédországban 8 százalékponttal mérsékelték az újraelosztást. Ugyanakkor az említett két országban a jövedelem centralizáció, ami adók és nem adók együttes elvonását jelenti, a kiigazítás alatt nem csökkent - fűzte hozzá.

A központi államigazgatás karcsúsításában "nincs több" - hangoztatta a miniszterelnök, jelezve, hogy 2005-ben a minisztériumok költségvetése 100 milliárd forint volt most pedig 70 milliárd forint.

A jóléti és családi kiadások lehetséges csökkentésének mértékére pedig egy részadattal világította meg a kormányfő: ha a leggazdagabb húsz százaléktól elvennék a családi pótlékot, akkor 30 milliárd forintot lehetne megspórolni, de egy ilyen döntés már érintené "a vidéki rendőrkapitányság osztályvezetőjét, aki együtt él főnővér feleségével".

– Aki ma radikális adócsökkentést ígér, az felelőtlen, mi mérsékelt adócsökkentés ígértünk a ciklus második felére, s ezt tesszük - fogalmazott Gyurcsány Ferenc.

A sikeres skandináv modell azt is megmutatja, hogy egy országnak el kell döntenie, mire teszi fel a jövőjét? - tette fel a kérdést a miniszterelnök, aki szerint Magyarország válasza az oktatás, a kultúra, a képzés és a szakképzés fejlesztése.

Fidesz: elvesztette a hitelességét

A Fidesz az MTI-nek közleményben reagált; Cser-Palkovics András helyettes szóvivő úgy fogalmazott, hogy Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és kormánya már régen elveszítette hitelességét költségvetési-pénzügyi kérdésekben.

Mint írta, a világgazdasági kihívásokra a kisebbségi kormány nem talál, de nem is keres válaszokat, ami "abból is látszik, hogy a jövő évi költségvetés újra adóemelésekkel párosul".

Az SZDSZ az MTI-hez eljuttatott kommünikéjében úgy reagált, hogy nem tudja, miről beszél az a politikus, aki kizárólag a gazdaság fehéredéséből évi 300 milliárdos bevételt vár.

A liberálisok szerint abszurd, hogy éppen Gyurcsány Ferenc akar véget vetni az adópopulizmusnak, akinek Megegyezés című írása másról sem szól, mint populista és megalapozatlan ígéretekről.

– Minden gazdasági szakértő egyetért abban, hogy Magyarországnak adó- és kiadáscsökkentésre van szüksége - tették hozzá, hangsúlyozva, hogy ez az SZDSZ programja is, és a liberálisok csak ilyen programot hajlandóak támogatni.

Az adócsökkentés gátja nem az, hogy ez ma Magyarországon nem reális, hanem az, hogy "a kormányfő megalapozatlan és gazdasági fordulat elérésére teljesen alkalmatlan javaslatokat tesz az ügyben" - közölte az SZDSZ az MTI-vel.

Az E.ON által közzétett karbantartási terv szerint június 30. és július 6. között összesen 176 településen várható áramszünet, ráadásul hat helyen gázszolgáltatási kieséssel is számolni kell – a Balaton környékét különösen érinti a változás.