Gyalázat!
A Szabadság téren az éj leple alatt, vasárnap reggelre felállították a Német megszállás áldozatainak emlékművét. A gyalázatos szobor az Orbán-rezsim mementója. A történelemhamisító emlékmű ellen több mint száz napja tiltakoznak civilek. SÁNDOR ZSUZSANNA írása.
A történelem gaztetteit szinte mindig éjszaka követik el. A németek 1939. szeptember 1-jén éjjel indítottak bombázókat Lengyelország ellen. A Berlini Falat 1961. augusztus 13-ra virradóan építették fel. Nagy Imrét és mártírtársait 1958 júniusában végezték ki a sötét börtönudvaron. A diktátorok a piszkos munkát gyáván, az éj leple alatt végeztetik.
De azt nem gondoltuk volna, hogy a rendszerváltás után huszonöt évvel rendőrállami módszerekkel, éjszaka, titokban fogják felállítani az önkényuralom emlékművét. Az Orbán-kormány utasítására szombat éjjel vaskordonokkal körülvették a Szabadság teret, fekete ponyvákkal elkerítették és rendőröket vezényeltek a helyszínre. Vasárnap már állt a „német megszállás áldozatainak emlékműve”.
A közpénzből épített monstrumot golyóálló mellényes rendőrök védték a köztől. A téren vasárnap reggel több száz tiltakozó állampolgár jelent meg: döbbenten, felháborodva nézték a rácsok mögött magasodó történelemhamisítást. „Demokráciát! Demokráciát!” – skandálta a tömeg, s többen megpróbálták lebontani a kordonokat. Ám „Gábriel arkangyal” védelmi osztaga szorosan összezárt a „birodalmi sas” körül. Ilyet még nem láttunk demokráciában.
A politikai katasztrófaturizmus központja lehet mostantól Budapest.
Az orbáni szégyenmű előtt senki nem mondott avatóbeszédet.
Egyetlen fideszes politikus sem volt a téren. Felfegyverkezett őreik mögé sem mertek elbújni.
Persze tudtuk, a szobrot felépítik. Ám hogy mikor, azt szinte hadititokként kezelte a kormány. Az első dátum március 19-e volt, de a parlamenti választás miatt halasztottak. Majd május 31-re, Orbán Viktor születésnapjára hirdettek szoboravatót: akkor is elmaradt. Az emlékmű oszlopai félkészen, szégyenszemre meredeztek ki a földből néhány hónapig. Legutóbb elterjedt: talán csak az őszi önkormányzati választások után fejezik be az alkotást, nem kockáztatják, hogy a budapesti főpolgármesteri szavazás előtt ellenzéki zavargások helyszínévé váljon a tér.
Lehet, csak így akarták elaltatni a figyelmet, kihasználni a nyári politikai uborkaszezont. Hadd foglalkozzon most újra hetekig „Gábriellel” a média. Miközben zárolták a minisztériumok pénzeit, tovább csökkentik például a szociális támogatásokat, a lakosság 40 százaléka létminimum alatt tengődik, a kormány azt gondolhatta: kisebb kockázat számukra a Szabadság téri emlékmű botránya, mint ha a nép ráeszmél nyomorára. Persze a stadionépítésekre szánt milliárdokat továbbra is bőkezűen osztogatja Orbán.
Az emlékmű ügyét a magyarok többsége, sajnos, közönnyel figyelte eddig. Ám a Facebookon szerveződő civilek csoportja több mint száz napja tüntet a Szabadság téren: a megmozdulásokat Magyar Fruzsina, Zoltai Andrea, Mécs Imre, Sebő Gábor és Popper Gábor szervezték. A demonstrációk amolyan szabad egyetemi előadásokká alakultak át, történészek, művészek, politikusok, jogvédők szólaltak fel itt. Csak néhány az előadók közül: Kovács M. Mária, Karsai László, Ludassy Mária, Vásárhelyi Mária, Esterházy Péter, Parti Nagy Lajos, Grecsó Krisztián, Bíró Kriszta, Láng Balázs, Kerekes Viktória, Kulka János, Mohácsi András és sokan mások. Magyar Fruzsina és Fischer Ádám együtt szervezte meg nemrég a közös éneklést: a világhírű magyar karmester az Örömódát vezényelte a tömegnek.
Új fejezet ez honi civil történelemben.
Eddig a sajtóból csak az emlékmű látványtervét ismertük. Már a vázlat is elborzasztó volt. A megvalósult mű azonban minden képzeletet felülmúl. Gábriel arkangyal félszárnyú hermafrodita: női arccal és kigyúrt izmokkal. Kezében aranylóan fénylő országalma kettős kereszttel. Egyértelműen üzenve: a német megszállás áldozata nem a nép, s főleg nem a zsidók voltak. Hanem a keresztény magyar állam. Szent István birodalma.
Az emlékmű nemcsak a holokauszt áldozatait szégyeníti meg, hanem az egész társadalmat, a magyar kultúrát. De sorsa nem kétséges: Orbán rendszere sem tart örökké. A diktatúrák gyűlölt mementói szoborparkokban végzik – az enyészet martalékaként.
A tüntetések szervezői folytatják a demonstrációt.