Embertelen körülmények között dolgoznak buszvezetők Budapesten

Embertelen körülmények között dolgoztatják a meghosszabbított útvonalon közlekedő 58-as buszra beosztott BKV-sofőröket: órákig nem könnyíthetnek magukon, nem tisztálkodhatnak s enni is csak a buszon tudnak. A BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet azonnali intézkedést követel, s amennyiben a helyzet záros határidőn belül nem javul, a munkavédelmi hatósághoz fordul.

2016. július 5., 13:48

Ordítva tiltotta meg a Budapesti Közlekedési Központ fődiszpécsere az 58-as buszjárat egyik sofőrjének, hogy akár csak egyetlen percre megálljon bárhol is, hogy elvégezze a dolgát. Az érintett sofőr ugyanis három egymást követő napon, de szolgálatonként mindössze egyszer elment az Etele téri BKV-pihenő mosdójába, mivel az ő járatának egyik végállomásán sincs szociális helyiség – adta hírül az Egységes Közlekedési Szakszervezet (EKSZ).

Az érintett járművezető egyike azoknak, akik embertelen körülmények között, vécé, mosdó és végállomási pihenőhely nélkül kénytelenek kibírni a többórás szolgálatot. Ez nemcsak szabálytalan, de különösen kegyetlen eljárás, hiszen ebben a forróságban a biztonság miatt is az átlagosnál többet kell inniuk, ezért nyilván mosdóra, vécére is többször lenne szükség – szögezi le Nemes Gábor, az EKSZ elnöke. Az említett járművezető nem is bírta ki a hosszú utat, ezért az Etele téri pihenőben időzött annyit, hogy elvégezze a dolgát, ezért mindössze 3-4 percet késett a járata ezeken a napokon.

Közvetlen felettese megértette a helyzetet, elnézte a késést, a fődiszpécser azonban nem tűri az ilyen renitens magatartást, megtiltotta a késlekedést, vagyis azt, hogy a járművezetők menet közben ugyan, de kulturált emberhez méltó körülmények között könnyítsenek magukon. Másképp viszont nem tudnak, mert a saját járatuk végállomásain erre nincs lehetőség.

Az EKSZ elnöke végtelenül felháborítónak tartja a történteket és tűrhetetlennek a meghosszabbítás miatt kialakult állapotot. Nemes Gábor szerint egyre jellemzőbb, hogy miközben a munkáltató és a tulajdonos – a főváros – egyre nagyobb terhet ró a dolgozókra, nem biztosítja a feladatok teljesítéshez szükséges feltételeket. Ez a példa jól igazolja a szakszervezet többször hangoztatott állításait: túlzóak az elvárások, s ehhez képest minimális a munkavállalók megbecsülése – véli az elnök.

Az EKSZ elvárja, hogy a BKK azonnal intézkedjen, állíttasson megfelelő pihenőt, szociális helyiséget is mindkét végállomásra. Amennyiben a fővárosi tulajdonú cég nem rendezi a helyzetet, a szakszervezet a munkavédelmi hatósághoz fordul.