El akarja tiporni az RTL-t a kormány
Az RTL Klub szerint ellehetetlenítésüket és ezzel a sajtószabadság durva korlátozását célozza az a módosító javaslat, amelyet L. Simon László (Fidesz) terjesztett be hétfőn a reklámadóról szóló jogszabályhoz.
A társaság az MTI-hez eljuttatott közleményében azt írta: „szinte tudni lehetett, hogy ha az eredetileg elfogadott törvényt nem sikerül úgy megfogalmazni, hogy az ezt a célt elérje, azt azon nyomban módosítani fogják és még inkább az RTL-re szabják”. Szerintük mindez egyértelmű beismerése annak, amit a társaság hetek óta állított: a törvénynek semmi köze az arányos közteherviseléshez vagy a kereskedelmi televíziók műsoraihoz.
Szerintük a törvény célja mostantól még világosabb, ne maradjon olyan jelentős médium az országban, amelyet a hatalom nem tud befolyásolni. „Hogy célját elérje, azoktól az eszközöktől sem riad vissza, hogy korlátozza a szabad versenyt, a piacgazdaságot és a sajtószabadságot” – olvasható közleményükben. A reklámadóról szóló törvény június 11-én fogadta el a Ház.
L. Simon László most a többi közt azzal a céllal változtatna a jogszabályon, hogy korlátozza az adóalap csökkentésének lehetőségét az idén. Erre javaslata értelmébenértelmében csak akkor lenne mód, ha az adóalany 2013-as üzleti évének adózás előtti eredménye nulla vagy negatív. Az indoklás szerint a módosítás figyelemmel van arra, nem kizárt, hogy egyes adózóknak „kreatív” ügyletekkel negatív lett a társasági adóalapjuk.
Együtt-PM: a sajtószabadságot támadja a kormány
Az Együtt-PM véleménye szerint a reklámadó módosításának célja a szabad sajtó elhallgattatása, és a Fidesz-közeli oligarchák helyzetbe hozása – írta az MTI-hez eljuttatott közleményében a szövetség két társelnöke.
Karácsony Gergely és Szigetvári Viktor úgy fogalmaznak, hogy miután a kormánynak elsőre nem sikerült a törvényt úgy megfogalmazni, hogy az „kizárólag azokat büntesse meg”, akiket a kabinet ellenségeinek tart, hétfőn úgy módosították a reklámadó-tervezetet, hogy az csupán az RTL-re vonatkozzon.
A politikusok, akit a módosítást „Lex RTL”-nek nevezik, hazugságnak tartják azt az érvelést, hogy a kormány az igazságosabb közteherviselés jegyében akarja kivetni az új terhet a médiaszektorra. „A valóság az, hogy a cél a nemfideszes vélemények elhallgattatása, a magyar sajtó szabadságának további korlátozása. Az sem elhanyagolható persze, hogy a minden bizonnyal a Simicska-Nyerges tengely által felvásárolt TV2 számára nyilvánvalóan kedvező, ha legnagyobb konkurensét megsarcolják” – teszik hozzá.
A kormány alkalmatlanságáról árulkodik a módosítás
A Magyar Liberális Párt (MLP) a kormány alkalmatlanságának tartja, hogy módosítanák a reklámadóról szóló törvényt. Az ellenzéki párt hétfői közleményében azt írta: a módosító javaslat a kormánytól független média meggyengítését célozza azzal, hogy lényegében kétszeresére emeli az RTL csoport befizetéseit. Álláspontjuk szerint mindez sérti a jogbiztonságot és a normális vállalkozói környezetet azzal, hogy egyik napról a másikra, egyeztetés és érdemi indoklás nélkül venné el a nyereségét és változtatna jogszabályokat.
Azt írták: miután világossá vált, hogy az eredeti törvény nem ért célt, azonnal módosítják azt. Az MLP szerint a módosítás rámutat arra, hogy a reklámadó kizárólagos célja egyetlen médium ellehetetlenítése és ezáltal a sajtószabadság súlyos megsértése.
Fidesz: minden kiskapu bezárul
A Fidesz-frakció szerint azért szükséges a reklámadótörvény módosítása, hogy minden kiskapu bezáruljon, senki ne kerülhesse el az adó megfizetését. A törvénymódosítás „megakadályozza, hogy nyereséges multinacionális médiacégek fiktív veszteségekre hivatkozva kibújjanak az adózás alól” – írta a kormánypárt parlamenti képviselőcsoportja az MTI-hez eljuttatott közleményében.
A fideszes L. Simon László által hétfőn benyújtott előterjesztésről kifejtették: az indítvány szabályozza a reklám közzétevője és a hirdetés megrendelője közötti szerződéseket, továbbá bevonja az adózásba a reklámértékesítő társaságokat, a sales house-okat is.
Értékelésük szerint a módosítással átláthatóbbá válik a reklámot megrendelő és az azt közzétevő közötti viszony. A javaslat alapján ha a reklám közzétevője nem rendelkezik olyan nyilatkozattal, amelyben kijelenti, hogy eleget tett a reklámadó-fizetési kötelezettségének – vagyis nem fizette be az adót –, akkor azt a megrendelőnek kell rendeznie úgy, hogy az általa megrendelt reklámközzététel ellenértékének 25 ezer forintot meghaladó része után 20 százalékot kitevő egyszeri adót kell fizetnie – ismertette a frakció.
„A közteherviselés elve mindenkire vonatozik, ahogy a munkavállalónak személyi jövedelemadót, úgy a jövőben a reklámpiac szereplőinek reklámadót kell fizetniük” – hangsúlyozta közleményében a Fidesz országgyűlési képviselőcsoportja.