Dubai típusú közlekedés lesz a Belvárosban
Az ötödik kerület fizikai és virtuális valójában is megújul. A belváros átépítése már megkezdődött, az európai uniós projekt összköltsége 5, 5 milliárd forint. A kerületben forradalmi változások lesznek a közlekedésben: kerékpár kölcsönzőket, ötféle közterületet, Dubai típusú közlekedést terveznek. Még az is elképzelhető, hogy a biciklisek az egyirányú utcákban a forgalommal szembe menjenek – sorsolta Cselovszki Zoltán, az ötödik kerület főépítésze.
- Hamarosan nem lehet majd a Belvároson keresztül menni, ha valaki Békéscsabáról Siófokra tart. A Belvárosba csak a célforgalomban közlekedők fognak behajtani. Mindent el fogunk követni ennek érdekében. Süllyedő oszlopokat építünk, Dubai típusú közlekedést vezetünk be a taxik számára. Kizárólag gyalogosan, konflisokkal, kerékpárokkal és a 15-ös busszal lehet majd közlekedni – sorolta a szinte elképzelhetetlennek tűnő jövőképet az ötödik kerület főépítésze, Cselovszki Zoltán.
- Mit jelent a Dubai típusú közlekedés? – kérdezte a hallgatóság az Urbitális Majális programsorozat rendezvényén. A Dubai típusú közlekedés – mint megtudhattuk – Londonban is létezik, és azt jelenti, hogy az adott területre még taxival sem lehet behajtani, azért hogy utast szerezzenek. Üresen is kizárólag akkor lehet bemenni, ha utas vár a bérautóra. Ha személyt szállít, akkor is csak meghatározott pontokig mehet majd, ahonnan mindenkinek sétálnia kell. A közterületen szokatlan szigorúságot az Új Főutca program miatt fogják bevezetni.
Élhetőbb belváros 5.5 milliárdból
Az Új Főutca egy fantázianév. Senki sem fogja átkeresztelni a megszokott közterületeket. A belvárosi utcákat összekapcsolják és - főképp a gyalogos közlekedést szolgáló - „forgalom csillapított tengelyt” hoznak létre 1.2 kilométer hosszan. Az irány a Kecskeméti utca, az Egyetem tér, a Károlyi Mihály utca, a Petőfi Sándor utca, a Bécsi utca, az Erzsébet tér, végül az Október 6-a utca. A ma még forgalmas utcákban díszburkolatok, virágok, padok, új közvilágítás lesz. Most zajlik a közterületi utcabútorok tervezése, beszerzése.
A kerületi honlapja szerint „élhetőbb, európaibb Belvárost„ kívánnak teremteni. A kerületi főépítész magával ragadóan ismertette a számokat. A beruházás értéke 5.5 milliárd forint. Ennek nagy része európai uniós forrás, közel 2 milliárd állami pénz. A létrehozandó Új Főutca, és annak környéke 40 ezer négyzetméteren terül el. A kerületi rendezési terveket már elkészítették, és ötféle közterületi besorolást határoztak meg, a fogalom, a parkolás, a használatba vétel feltételei alapján.
Biciklikölcsönzőket telepítenének
A főépítész megállapítása szerint a magyar fővárosban más metropoliszokhoz képest nagyobb ütemben növekszik a kerékpárt használók száma. Ők már felvették hozzá a ritmust. A fővárosi parkolási társasággal megkezdődtek a tárgyalások arról, hogy a metró kijáratok közelébe biciklikölcsönzőket alakítsanak ki. Az önkormányzat pedig rengeteg kis számú kerékpártárolót fog kihelyezni kerület szerte. Odáig mentek a forgalmi változások tervezésében, hogy azon is gondolkodnak - Mi lenne, ha a kerékpárosok az egyirányú utcákban szembe mehetnének a forgalommal? Erre valószínűleg még várni kell. Nem kell azonban már sok időnek eltelnie ahhoz, hogy a Ráday utcán a Google Föld szolgáltatásával is végig lehessen sétálni.
Séta a Ráday utcán – egérrel
A virtuális építkezést a Google Föld rendelésére már megindították, a nyár végére a Ráday utca és az Andrássy út is megtekinthető az interneten keresztül – ismertette Peresztegi Zoltán a Google Magyarország vezetője. Főképp turisztikai szempontból érdekes, hogy minél több épület, kereskedelmi egység 3D-ben elkészített képe látható legyen. Az utcák, az épületek, a boltok virtuálisan bejárhatóak lesznek a 400 millió Google felhasználó számára.
A belváros fizikai és virtuális megújulásáról szóló rendezvényre nem kevés kerületi lakos, boltos is ellátogatott, akik sorban tették fel kérdéseiket a kerületi főépítésznek. Ő azonban gyakorta hivatkozott arra, hogy ő nem a Fővárosi vezetőket, hanem Rogán Antal polgármester álláspontját képviseli. A kéretlen vélemények szerint a boltosok tartanak a korábban beharangozott Városháza Fórumtól, amit már el is neveztek Fórum Plázának. De azt sem veszik jó néven, hogy az átépítések miatt kevesebb lett a parkolóhely.
Cselovszki Zoltán sajnálkozva mesélte, hogy amikor az Új Főutca elképzeléseit egyeztették, akkor a belvárosban hat mélygarázs megépítésének tervezése is folyamatban volt. Mára azonban egy sem épült meg belőlük.. – tudatta az érintett
hallgatósággal.