Dömötör Csaba: Egyre több családellenes ötlet fortyog a brüsszeli fazékban
Az államtitkár szerint Karácsony Gergely és Brüsszel egy kottából játszik.
A magyar kormány szerint a környezetvédelem költségeit a nagy környezetszennyezőknek kell fizetniük, és semmiképpen nem a magyar családoknak. Ehhez képest egyre több terv „fortyog a brüsszeli fazékban”, ami nem a környezetszennyezőkkel, hanem a magyar családokkal fizettetnék meg a zöldpolitika árát Dömötör Csaba, a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára szerint. A politikus hozzátette: Karácsony Gergely azzal, hogy „karbonadó” címen kitiltaná a dízelautókat Budapestről, bebizonyította, hogy a brüsszeli családellenes zöldterveket támogatja. A politikus erről pénteki Facebook-videójában beszélt.
„Mindannyian egyetértünk azzal, hogy tennünk kell a klíma és a környezet védelméért, de egyáltalán nem mindegy, ki fizeti a számlát” – fogalmazott államtitkár. Dömötör Csaba elmondta, a brüsszeli zöldpolitikáról szóló vita fő csomópontja az, hogy ki fizesse a környezetvédelem költségeit. Szerinte a vita azért egyre aktuálisabb, mert egyre több ötlet, terv, javaslat „fortyog a brüsszeli fazékban”. Kifejtette azt is: az egyik terv a már eddig is működő uniós kvótakereskedelmi rendszerre vonatkozik, ennek elvileg az a célja, hogy csökkentsék a széndioxid-kibocsátást. Mint mondta, az új terv alapján Brüsszel ezt kiterjesztené a közlekedésre és a háztartásokra már 2025-tól.
Hozzátette: az Európai Bizottság azt sem tagadja, ha ez megvalósulna, akkor a szolgáltatók a plusz pénzügyi költségek jelentős részét átterhelnék a háztartásokra, „azaz a családoknak és az autósoknak kellene állniuk a számlát”. Az államtitkár szerint a javaslat annyira nagy hullámokat ver, hogy az egyébként igen harcos nagy zöld szervezetek is kritizálják. Egyebek között példaként említette, hogy a Green Peace azt mondja, ez a javaslat árt a háztartásoknak, miközben egyáltalán nem garantálja, hogy csökkenjen a kibocsátás.
Ismertetése szerint a Spiegel részletesen ír a kockázatokról: egy ilyen új vám túlságosan bürokratikus lehet, károkat okozhat az exportra termelő európai vállalkozásoknak és kemény kereskedelmi csatározásokat eredményezhet azokkal az országokkal, akik nálunk nagyobb szennyezők, mégis megengedőbbek a környezetvédelmi szabályozásokban. Tehát előfordulhat az, hogy ártanak az európai gazdaságnak az ilyen tervek, miközben a klímavédelem terén egyáltalán nem mozdulunk előre – mondta. Szerinte fontos körülmény, hogy már nagyon sok szigorú környezetvédelmi szabály van érvényben, brüsszeli szabályozás, amelyek már most is nagy pénzügyi terhet jelentenek például az energiahatékonyság terén.
Hangsúlyozta, ez a tömérdek szabály az autók árára hat, azaz folyamatosan emelkedik, főleg a kis autók ára kúszik felfelé. Német számítások szerint az elmúlt 25 évben 90 százalékkal nőtt az autók ára, miközben a fizetések ezzel nem tudtak lépést tartani. Kitért Karácsony Gergely főpolgármester egy korábbi megjegyzésére, amiben a főpolgármester bejelentette, lényegében kitiltja Budapestről a dízelautókat a környezetmegóvás miatt. Az államtitkár hozzátette: nem tudja, hogy a németeknek mondta-e bárki, hogy menjenek inkább gyalog.
Dömötör Csaba szerint Magyarországon is vannak nagy támogatói a tehernövelésnek; Karácsony Gergely például egy „széles körű karbonadót” szeretne, korábban be is nyújtott egy 225 milliárdos pakkot az Országgyűlésnek, és „az LMP is akar ilyen adót, meg sok más fajtát is”. Ha az egészet kiegészítjük azzal, hogy a dízelautókat is kizavarnák Budapestről, akkor ez így összességében már egy elég vaskos megszorítócsomag – mondta a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára.
(Kiemelt kép: Dömötör Csaba államtitkár sajtótájékoztatót tart a nemzeti konzultációról a Karmelita kolostorban júliusban. Fotó: Koszticsák Szilárd / MTI)