Dől a dominó – Alkotmányos és szociális jogokat is sért a közmunka

Rettenetesen drága, alkotmányos jogokat sért, csapdába zár – mi az? A közmunka. A jogállamiság egyik utolsó bástyájának tekinthető ombudsmani hivatal súlyos visszásságokat tárt föl. A szakemberek persze már az elején megjósolták, hogy a közmunkaprogram nem vezet sehová, Székely László jelentéséből pedig most az derül ki, hogy a rendszer szinte minden eleme javításra szorul.

2017. december 6., 08:31

Szerző:

A közmunkaprogram szinte végérvényesen bezárja a benne részt vevőt, akit nem vezet vissza a munkaerőpiacra, tehát épp azt az alapfunkcióját nem tölti be, amire létrehozták – állapította meg vizsgálatában Székely László alapjogi biztos. A jelentés szerint a közmunka világában felülreprezentáltak a nagyon alacsony képzettségűek, akiket az elsődleges munkaerőpiacon csak rendkívül alacsony bérért tudnának alkalmazni. „Ha azonban a rászoruló munkát vállalt és elhelyezkedett, már nem illetik meg a szociális törvénynek azok az ellátásai, amelyek az álláskeresőket vagy a közfoglalkoztatásban dolgozókat megilletik. Ezért sok esetben munkalehetőségként inkább a közfoglalkoztatást választják, mivel így a szociális ellátásokra is jogosultak maradnak” – írja az ombudsman, hozzátéve: jelenleg tehát a közmunkaprogram inkább egy szigorú feltételekhez kötött segélyezési rendszerre hasonlít, mintsem olyan eszközre, amely ténylegesen segít kikerülni a munkanélküliségből.

Székely László álláspontja szerint az érintettek alapjogait sérti, hogy a hatályos szabályozási megoldások gátolják az egzisztenciálisan kiszolgáltatott helyzetben lévők munkavállalását, sőt tartósítják a közmunkában maradást, azaz a kiszolgáltatottságot. A biztos rámutatott arra a jogsértésre is, amely a szociális biztonsághoz kapcsolódó állami jogvédelmi kötelezettséget érinti: jelesül arra, hogy lassan tíz éve változatlan az öregségi nyugdíjminimum összege, ami így alkalmatlanná vált a megélhetési minimum biztosítására. A helyzet ugyanis a következő: a szociális ellátásokról szóló törvény szerint a rászorulóknak megítélhető ellátás alapfeltétele, hogy a havi jövedelmük ne haladja meg „az adott ellátásra megállapított öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének valamely százalékában meghatározott összeghatárt”. Ez az összeg 2008. január elseje óta 28 500 forint, holott azóta a minimálbért csaknem a duplájára emelték: a 2008-as bruttó 69 000 forint 2017-ben már 127 500 forint.

Ez így együtt „súlyos, önmagán túlmutató és továbbgyűrűző hatással, egyfajta szociális dominóeffektussal jár. Amennyiben ugyanis a családban valaki munkát vállal, és legalább a minimálbérnek megfelelő összegű jövedelemhez jut, a család már nem válik jogosulttá a szociális ellátásokra” – olvasható a jelentésben. Ilyen ellátás például az egészségügyi szolgáltatásra való jogosultság, a közgyógyellátás, a települési támogatások.

Fotó: 168 Óra archív

Ugyanez a helyzet a gyermeket megcélzó ellátásokkal is: azok megállapítását szintén a 2008 óta befagyasztott öregségi nyugdíjminimumhoz köti az állam. A szociális háló nyújtotta nagyon alacsony színvonalú ellátásokat a minimálbérből képtelen kigazdálkodni egy család, ezért kénytelenek beleragadni a közmunka életformájába: a piaci munkával egy közmunkás nemcsak a saját, hanem a gyerekei megélhetését is kockáztatja.

És mit is jelent az életforma? Ennek illusztrálására felidéznénk egy, a Népszabadságban három éve megjelent riportot, amelyben egy Tolna megyei polgármester így nyilatkozott: „Arra a kérdésre, hogy mik szeretnének lenni, a gyerekeink hosszú ideig azt mondták: szakács, pincér, eladó, mostanában viszont a legtöbben azt válaszolják, hogy közmunkások akarnak lenni.”

Az ombudsmani jelentésből kikövetkeztethető, mit jelentenek azok a statisztikák és kutatási mutatók, amelyek szerint épp a legszegényebb jövedelmi helyzetű családok helyzete romlott az elmúlt években. A kormány ugyanis a legszegényebb településeket hagyja ki a közmunkaprogramból. Székely László megállapította, hogy a közmunkaprogramban a „munkáltatót terhelő táppénz-hozzájárulást – azaz a betegszabadság időtartamára a közfoglalkoztatási bér 70 százalékát, majd a kifizetett táppénz egyharmadát – a közfoglalkoztatónak kell megfizetnie”. Csakhogy a táppénzes időszakra a közfoglalkoztatási bérhez és járulékaihoz nem igényelhetnek a költségvetésből támogatást az önkormányzati közfoglalkoztatók, emiatt a legszegényebb települések lemondanak a programokban való részvételről. És ha közmunka sincs, akkor marad a 22 800 forintos foglalkoztatáshelyettesítő támogatás.

Megjósolhatatlan, hogy a kormány reagál-e az ombudsman felvetésére. Korábban többször is fittyet hányt a biztos által feltárt visszásságokra, de a közfoglalkoztatás rendszerét épp most reformálják: a 2012 óta terebélyesedő programban idén először kezdték el csökkenteni a bevonható közmunkások számát.

Molnár György közgazdász a Mérce című internetes lapban megjelent tanulmányában rámutat: vélhetően az egyre drámaibb munkaerőhiány orvoslására a 2016-os 223 ezerről 2017 első nyolc hónapjában átlagosan 185 ezerre csökkentették a közfoglalkoztatottak számát, ami nagyjából a 2014-es szintnek felel meg, 2020-ig pedig 150 ezerre szűkítenék a létszámot. Más kérdés, hogy az így felszabaduló munkaerő alkalmas-e a piaci és a közszektor munkaerőhiányának pótlására. Különösen annak figyelembevételével, hogy Molnár György megdöbbentő adata szerint tavaly a költségvetés több mint tizenegyszer akkora összeget irányzott elő közfoglalkoztatásra, mint a hazai forrásból származó összes más jellegű foglalkoztatási és képzési támogatásra. Vagyis nem arra költött, hogy az érintettek közmunkán kívüli elhelyezkedési esélyét növelje.

Tűzifaosztás Dányban
Fotó: MTI/Kovács Tamás

Kedvező változás, hogy a fiatal közmunkások száma, ha kis mértékben is, de csökken. A tankötelezettség korhatárának 16 évre szállítása miatt sok tanuló inkább, ahogy tehette, a közmunkát választotta. Ebben a pedagógusok egy része is partner volt: sokan alig várták, hogy kitehessék az ilyen-olyan nehézségekkel küszködő, „problémás” diákot. A kormány az általa okozott kárt most úgy próbálja enyhíteni, hogy a 25 év alattiak csak akkor kerülhetnek be a közfoglalkoztatásba, ha az EU-s forrásból finanszírozott és az unió minden tagállama által elfogadott úgynevezett Ifjúsági Garancia keretében megvalósuló programok nem kínálnak számukra lehetőséget. Ezen a területen sok még a tennivaló: az alapjogi biztos feltárta, hogy az Ifjúsági Garancia programjait az érintettek többnyire családi okokra hivatkozással (gyermekelhelyezési probléma, egészségi okok) elutasítják.

Székely László a jelentésében feltárt visszásságok orvoslására felkérte a közmunkáért felelős belügyminisztert és az államháztartásért felelős gazdasági minisztert.

Országszerte tikkasztó nyári napot hoz július első napja az időjárás-előrejelzések szerint. A gyenge enyhülést hozó hidegfront még messze, a hőség viszont itt van velünk.

A Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Talentis Group Zrt. az össznépi mémmé vált „Gondolom, nem gyalog” szállóige kereskedelmi használatát kívánja kizárólagos védjeggyel szabályozni.

Az E.ON által közzétett karbantartási terv szerint június 30. és július 6. között összesen 176 településen várható áramszünet, ráadásul hat helyen gázszolgáltatási kieséssel is számolni kell – a Balaton környékét különösen érinti a változás.