Kiborult a repohár: perrel fenyeget az egyik legnagyobb gyártó

Egyre karcosabb a kommunikáció az egyik repohárgyártó cég és a repohár használathoz kapcsolódó tokenrendszer ellen felszólaló STOP Repohár Token! csoport között.

2022. augusztus 16., 15:02

Szerző:

A repohár bő tíz éves magyarországi karrierre tekinthet vissza. Míg korábban főleg az volt a gyakorlat, hogy a legtöbb helyen fizetni kellett a pohárért, de amikor visszavitted a poharat, visszakaptad annak árát, ma már a pohárért a legtöbb helyen tokent (egy műanyag zsetont) kapsz cserébe. Az egyes vendéglátóhelyek közötti zsetonrendszer azonban nem átjárható, így ha nem azonos helyre jársz vissza, vagy turistaként egyestés befutó vagy, akkor gyakorlatilag buktad a repohár árát. A tokenrendszer a felhasználóknak kényelmetlen, a fogyasztók lehúzásnak élik meg, hogy 400-800 Ft-ot fizessenek egy többször használatos pohár egyestés használatáért meg egy kuponért. A kuponért persze újra kaphat poharat, akinek van zsetonja, de csak akkor, ha a tokenrendszerhez tartozó helyre tér vissza.

Tele a buksza zsetonnal

Ha nem egy vendéglátóhelyhez ragaszkodsz, akkor kénytelen vagy magaddal cipelni a különböző kocsmák zsetonjait, arra számítva, hogy egyszer valahol valamelyik hely elfogadja az egyik kuponodat. Ráadásul egy műanyag zseton gyártása környezeti terhelést is jelent, sokan ezért úgy vélik, fenntarthatóbbá kéne tenni a rendszert.  Ez nem is annyira egyszerű, hiszen a korábbi tapasztalatokból kiderül: a poharak összegyűjtése, tisztítása komplex logisztikai feladat. Nem segített a betétdíjas rendszeren a cápázók jelenléte sem, vagyis azoké, akik egy rendezvényen összeszedték és a betétdíjért visszaváltották idegenek poharait, ezzel keresve rövid idő alatt nagyobb összeget. A pénzvisszafizetés ellen felhozott leggyakoribb érv éppen az, hogy a pohárgyűjtők nem csak a láthatóan földre szórt, gazdájukat vesztett poharakat szedték össze és adták le, hanem mindenkit megszabadítottak a poharaiktól. Úgy tűnt, a tokenhasználat áthidalhatja ezt a problémát, ám ez a megoldás is zsákutcának bizonyult.

Már Facebook csoportba tömörültek azok, akik nem szeretnének több repoharat az életükbe, és már nem csak a zsebük van tele a tokenekkel. A Stop Repohár Token! csoport is azért jött létre, hogy azok alkossanak közösséget, akik nem tartják korrektnek a rendszert. „A betétdíjas Repohár egy kifejezetten jó környezetvédő ötlet, amit támogatunk. Azonban a profit által megnyomorított változata a tokenes rendszer, amikor az egyszerű betétdíjas visszaváltás helyett, a pénzünk helyett, egy olyan repohár klubban találjuk magunkat, aminek sosem akartunk tagja lenni”– írják a csoport ismertetőjében.

Az egyik gyártó szerint „klassz” a rendszer

Ebben a csoportban kezdeményezett beszélgetést az egyik cég kommunikációjáért felelős szakembere. A szakember úgy véli, az offline és online csatornák kommunikációs hiányosságai miatt alakult ki fals kép a felhasználókban a tokenrendszerrel kapcsolatban. A cupshare rendszer egyszerű: belépési díjért cserébe kapsz egy többször használatos műanyag poharat, amit ha visszaviszel, kapsz érte egy műanyag zsetont, amiért kaphatsz egy újabb műanyag poharat – írta.

Jelezte, hogy már dolgoznak egy applikáción, ami kiküszöböli majd azt a problémát, hogy otthon felejtjük a zsetonokat vagy turistáskodunk (nem térünk hamar vissza az adott helyre). A felhalmozott digitális tokenekért kedvezményeket ígér a cég. Úgy véli, hogy „tévedésből, vagy nem kellő tájékozódásból” érzik az emberek károsultnak magukat, mert több tokent és poharat halmoztak fel. Arra kérte a csoport tagjait, ha visszaéléseket tapasztalnak, jelezzék a cég felé. Visszaélésnek tekinthető, ha valaki nem váltja vagy cseréli a poharakat, és az is, ha egy vendéglátó hely saját tokent használ, ami nem kompatibilis a cég többi partnerével.

A betétdíjas rendszer a cég kommunikációs felelőse szerint idehaza gyakorlatilag működésképtelen.

A bő tíz nap alatt lezajlott párbeszéd a nagyjából 2100 főcsoportban ma ott tart, hogy a szakember bejegyzésében már arra hívja fel a figyelmet, hogy jogi lépéseket tesznek mindazokkal szemben, akik a cég működését greenwashingnak, környezetszennyezőnek bélyegzik, mert sérti a cég jó hírhez és hitelképességhez való jogát.

„Mivel jelen nyilvános csoport előző bejegyzéseiben és kommentjeiben, valamint a cég közösségi nyilvános felületein is előfordultak olyan törvénysértő megnyilvánulások, amelyekben a fentiek teljesültek ezért most itt húznánk egy vonalat, ami szerint a felhasználók tekintetében az eddigiektől eltekintve ugyan, de a jövőben ezekkel a megnyilvánulásokkal kapcsolatban a zéró tolerancia elvét követjük (…) Természetesen abban bízunk és az az egyértelmű törekvésünk is, hogy az európai normák keretein belül folytatott, eddig kialakult és előremutató konstruktív párbeszéd közöttünk fennmaradjon, és egyre javuló szolgáltatásunk az eddigieknél sokkal kevesebb súrlódással járhasson együtt.

Megértjük a félreértésekből és szerződésszegésekből fakadó felhasználókat érintő bosszúságokat, lehetőségeink keretein belül orvosolni is szeretnénk ezeket a jövőben” – írja posztjában a szakember.

(Kiemelt kép: Repoharakkal zsonglőrködő fiatal a 27. Sziget fesztiválon 2019. augusztus 9-én. fotó: MTI/Mónus Márton)