Alaposan átalakulnak a budapesti rakpartok, itt vannak az újítások

Már korábban felvetődött, hogy átalakítják a budapesti rakpartokat, most az is kiderült, hogyan szeretnék ezt megtenni.

2024. október 14., 11:58

Szerző:

A budapesti rakpartok témája már nem először kerül elő. Többször felvetődött, hogy hasonlóan szeretnék átalakítani, mint ahogyan az megtörtént Párizsban pár évtizedekkel korábban. Az Infostart információi szerint nyáron már elkészültek a tervek, a BKK most egy fontos lépést tett, hogy ezek minél hamarabb megvalósulhassanak.

Így alakulhatnak át a budapesti rakpartok

A Fővárosi Önkormányzatnak már régóta az egyik kitűzött célja közé tartozik, hogy zöldebb legyen a rakpart. Szeretnék, ha rendezettebbé válna a pesti rakpartszakasz, éppen ezért egy összefüggő gyalogossétányt szeretnének létrehozni, valamint úgy akarják átalakítani a rendelkezésre álló területet, hogy alkalmas legyen a kerékpározásra. Cél, hogy felszabaduljanak a lépcsős partok, és bővüljenek a pihenés lehetőségei.

A BKK megbízásából a nyáron elkészültek a Pesti alsó rakpart teljes körű átépítésének engedélyezési tervei, amelyek az Európai Unió TOP Plusz-4.1.3-23 Komplex klímaadaptációs és közterület-megújítási programjának finanszírozásával valósulhatnak meg. Az Id. Antall József rakpart és az Erzsébet híd alatti terület fejlesztésére a feltételeknek megfelelően két pályázatot nyújtott be a BKK

– olvasható a BKK oldalán.

Az elbírálástól függően akár már 2025 nyarán megkezdődhetnek a kivitelezésre vonatkozó közbeszerzési eljárások. A tervezett rakpartot három részre szeretnék osztani: az északi ligetes-parkos, a középső nyüzsgő-vendéglátó, illetve a déli nagyvárosias korzóra.

Így változik az Id. Antall József rakpart

Az északi részt már több részletben fejlesztették, ennek a beruházásnak a részeként valósulhatott meg a Parlament és a Margit híd közötti járda fasorral és padokkal, átépült a lehajtó, illetve megszűnt a korábbi szalagkorlátos tranzitút-hangulat. A tervek szerint a BKK kettős fasort alakít ki a Parlament és a Lánchíd között. Ezen a szakaszon az autók 30 kilométer/órás sebességkorlátozással haladhatnak, ezáltal biztonságosabbá válhat a közlekedés, csökkenhet a zajszennyezettség, ugyanakkor zavartalanul haladhat a forgalom.

A BKK ezen a területen szeretne új kerékpársávokat, gyalogátkelőhelyeket is kialakítani. Ezzel is szeretnék javítani a gyalogos- és a kerékpáros közlekedés feltételeit. A céljuk, hogy egy olyan hely jöjjön létre, ami hétköznapokként az autós közlekedést szolgálja, hétvégente és ünnepnapokon azonban közösségi tér lehet.  

Az Erzsébet-híd alatti területet is érintik a változások, ez a terület teljesen a gyalogosoké lesz, kettős lépcsősort tervez kialakítani a BKK és fákat szeretnének ültetni.

A gyalogostér kialakítása során a közlekedésszervező nagy figyelmet fordít arra, hogy a közterület barátságos és biztonságos legyen, és minél közelebb hozza a Dunát az emberekhez. A lépcsősorok nemcsak a Duna-parti pihenést segítik, hanem a közterület esztétikai értékét is növelik, ráadásul visszatérést jelentenek a rakpart ezen részének az eredeti kialakításához

– olvasható a BKK honlapján.

Régóta zajlanak a fejlesztések

A rakpartokon már korábban is zajlottak fejlesztések. Ebben az évben 8 új fát ültettek el, több száz négyzetméter zöldfelületet alakítottak ki, évelő növényeket ültettek, emellett párakaput, napozószékeket, árnyékolót és ivókutat is kihelyeztek.

A tervek elkészítésekor figyelembe vették, hogy a rakpartszakasz árvízveszélyes terület. Olyan kialakítást, zöldítést, valamint köztéri elemek elhelyezését tartotta célszerűnek a BKK, amelyek egy újabb árvíz esetén ellenállnak a megpróbáltatásoknak, és nem akadályozzák az árvízi védekezésben résztvevő emberek munkáját.

 

(Kiemelt képünk illusztráció, Fotó: BKK Facebook oldala)