Veszélyesebb a levegő Budapesten, mint eddig gondoltuk
Budapest levegőminősége az egyik legrosszabb az országban, egy friss felmérésből azonban kiderült, hogy a fővárosban közlekedő járművek mindössze 10 százaléka okozza a légszennyezés 60 százalékát.
Budapest légszennyezettségét mérte a Német Környezeti Segély Egyesület (DUH) a Levegő Munkacsoport közreműködésével. A civilek számos esetben jóval magasabb értékeket mértek, mint amit mérőállomások mutattak. Az eredményeket kedden hozták nyilvánosságra egy sajtótájékoztatón, amelyet a német Goethe Intézet budapesti épületében tartottak – írta a Greenfo.hu.
A civil szervezetek a nitrogén-dioxid (NO2) koncentrációját és ultrafinom részecskék (PM0.1) számát mérték. Ezen káros anyagokat a fővárosban elsősorban a közlekedés bocsátja ki. A nitrogén-dioxid légzőszervi megbetegedéseket, a tüdő krónikus gyulladását és a szem kötőhártyájának gyulladását okozhatja. Az ultrafinom részecskék bekerülnek a véráramba és azon keresztül a szervezet minden részébe eljutnak. Ez elsősorban szív- és keringési betegségeket okoz.
A civilek kalibrált Airyx mérőműszerével kimutatott nitrogén-dioxid-koncentráció kiugróan magas volt, amikor egyes régebbi típusú gépjárművek haladtak el a mérőműszer mellett. Ez megerősíti azt a szakértői álláspontot, amely szerint
az összes járműnek mindössze 10 százaléka okozza a szennyezés 60 százalékát.
Így ezen járművek forgalmának korlátozásával rövid idő alatt számottevően javítható a levegő minősége.
A DUH mérései az Erzsébet téren sokkal nagyobb NO2-koncentrációt mutattak, mint az ottani hivatalos mérőállomás. (A Levegő Munkacsoport korábbi mérései is kimutatatták már, hogy ennek az állomásnak a nitrogén-dioxid-mérését szükséges lehet felülvizsgálni.) A kérdés tisztázása érdekében a Levegő Munkacsoport meg fogja keresni az Országos Meteorológiai Szolgálatot.
A Rákóczi úton végzett méréseket a Teleki téri hivatalos mérőállomás adataival vetették össze, ami korábban szintén a Rákóczi út légszennyezettségét mérte, de a Keleti Pályaudvar mellől a metróátépítések idején – a jóval kisebb forgalmú – Teleki tér közelébe helyezték át. Ennek az állomásnak a visszahelyezését már többször kezdeményezte a civil szervezet.
A DUH szakértői a sajtótájékoztatón elmondták, hogy Németországban végzett méréseik alapján a legmagasabb légszennyezettség főleg szűkebb utcákban találhatók, ahol a magas házak akadályozzák az átszellőzést – különösen akkor, ha az utca nem szélirányban helyezkedik el.
Beszámoltak arról is, hogy Berlinben az önkormányzat alkalmaz megfizethető áron kapható és akkreditált laboratóriumban vizsgált mérőket arra, hogy ilyen utcákról meghatározzák, hogy szükséges-e a beavatkozás az ott élő, járó emberek egészségének megőrzése érdekében. Ilyen intézkedés például a megengedett sebesség 30 km/órára csökkentése vagy alacsony kibocsátású övezet létrehozása, ahová a legszennyezőbb járművek nem hajthatnak be.
(Kiemelt kép: ATTILA KISBENEDEK / AFP)