Bármelyik percben áttörhet a sűrű sárlavina, mérgező por a levegőben

Jó és rossz hírek egyaránt érkeztek vasárnap az iszapkatasztrófa térségéből. A jó hír, hogy mind a mentés, mind pedig a Devecser és Kolontár házainak megóvására indított munkálatok jó ütemben haladnak. A rossz hírt Illés Zoltán jelentette be. A környezetvédelmi államtitkár szerint szerint menthetetlen állapotban van a sérült tározó. Le fog szakadni az ajkai zagytározó megsérült északi oldalfala, de az abban tárolt vörösiszapot megpróbálják "mederben" tartani.

2010. október 10., 15:57

A környezetvédelmi államtitkár szerint menthetetlen állapotban van a sérült tározó. Le fog szakadni az ajkai zagytározó megsérült északi oldalfala, de az abban tárolt vörösiszapot megpróbálják "mederben" tartani, s majd egy később megépülő, új tározóba átfejteni – jelentette ki Illés Zoltán környezetvédelmi államtitkár Kolontár határában.

Az államtitkár úgy fogalmazott: "egy napon vagy egy héten belül bekövetkezhet a tragédia", és most azon dolgoznak, hogy megóvják Kolontár és Devecser házait. Ezért építenek védőgátat mintegy 100 millió forintos költségből a településen keresztül egészen a 8-as útig - hangsúlyozta, hozzátéve, ennek költségeit a tározót működtető cégnek kell majd állnia.

Az államtitkár közlése szerint a mérések alapján mintegy két és fél millió köbméter vörösziszap van a tározókban, amelynek állaga sűrűbb folyadék annál, mint amely hétfőn öntött el több tíz hektárt, így az esetleges szakadás után arra számítanak, hogy legfeljebb 500-1000 méter távolságig juthatna el az újabb sárlavina – írja az MTI.

A Kolontárt védő gát "világrekordnak számító idő alatt", három nap alatt készül el, 600 méter hosszú, az alapja 25-30 méter, a koronája 10 méter széles lesz. Az építéséhez 40 ezer köbméter dolomitot szállítanak, és nyitottak egy új földbányát, ahonnan márgás földet szállítanak a védmű építéséhez. A Kolontárt kettészelő, és a 8-as úthoz vezető gát örökre megmarad, és az majd egy esetleges Torna-pataki áradástól is megvédheti a települést – mondta Illés Zoltán.

Az államtitkár azt mondta: a megsérült tározóban lévő vörösiszap-szivárgás végső megoldása az, hogy le kell zárni a tározót, vagy a benne lévő anyagot át kell fejteni egy újonnan épített tározóba. Az óriási munkát érzékeltetve úgy fogalmazott: "ez akkora feladat, mintha egy 10 emeletes házat akarnánk 3 hónap alatt felépíteni".


A katasztrófa környékén kötelező a porálarc és a védőszemüveg viselése

Az ÁNTSZ legújabb légszennyezettségi mérései alapján a katasztrófával érintett területeken a levegő portelítettségi mértéke meghaladja az egészségügyi határértéket. Az ÁNTSZ ezért felhívja a mentésben résztvevők és a lakosság figyelmét, hogy a területen fennálló viszonyok között már kötelező a porálarc és a védőszemüveg viselése - értesítette a Veszprém Megyei Védelmi Bizottság vasárnap az MTI-t. A közlemény szerint az érintett területeken az erősen lúgos kémhatású iszap okoz veszélyt, amely bőrfelmaródást és szemsérülést okozhat, légzés útján a szervezetbe jutva pedig a nyálkahártyát is irritálhatja.

A veszélyeztetett területen a mentésben és takarításban, a terület és az ingatlanok megtisztításában résztvevők egészségének védelme érdekében, a kiömlött iszap erősen lúgos kémiai hatása miatt az alábbi egyéni védőfelszerelést viselése ajánlott: gumicsizma, zárt ruházat, savaknak, lúgoknak ellenálló védőkesztyű, fröccsenés veszélye esetén védőszemüveg.

A veszélyes anyag bőrre kerülése esetén azt azonnal bő vízzel le kell mosni, szükség esetén orvoshoz kell fordulni. A szennyezett ruházatot, lábbeliket szintén bő vízzel kell mosni - olvasható a tájékoztatásban.

Még keresnek egy eltűntet

Továbbra is keresik a speciális mentők a hétfő délutáni vörösziszap-lavina okozta katasztrófában eltűnt embert.

A kutatás során többször átvizsgálták a környéket, átkotorták a Torna-patakot, és lecsapoltak egy halastavat is – mondta vasárnap délelőtt az MTI tudósítójának a környezetvédelmi államtitkár az ajkai tűzoltóság előtt. Illés Zoltán az MTI-nek elmondta: a lúgos iszap okozta sérülések miatt a vasárnap reggeli adatok szerint még mindig 60 ember van kórházban, 12 ember állapota továbbra is súlyos. A katasztrófa eddig hét halálos áldozatot követelt.

A katasztrófát követően négy ember, köztük egy 14 hónapos gyermek holttestét találták meg, az ötödik áldozat a veszprémi kórházban vesztette életét, a másik két áldozatot pedig pénteken, Devecser határában, otthonaiktól több kilométerre találták meg a vörösziszapban – mondta a környezetvédelmi államtitkár.

Útlezárások a katasztrófa sújtotta térségben

A rendőrség utakat zárt le a katasztrófa által érintett térségben a mentési és gátépítési munkálatok zavartalanságának biztosítása érdekében – tájékoztatta a Veszprém Megyei Védelmi Bizottság vasárnap az MTI-t. A közlemény szerint útlezárás van érvényben Devecser és Somlóvásárhely településeknél, az Ajka-Padragkút, Ajka-Tósok, Nyirád-Halimba, Somlóvásárhely-Devecser útvonalakon, illetve a 7315-7317-es utak kereszteződéseinél. Kolontárra továbbra is csak a hatóságok, valamint a kármentesítést, gátépítést végzők mehetnek be.

A Devecserbe való bejutást rendőrök ellenőrzik, csak az ott élőket és a hozzátartozókat, illetve a menetrend szerinti buszokat és a kárelhárításban résztvevőket engedik be.

Továbbra is érvényben van Kolontáron és Devecserben a bizottság által pénteken elrendelt alkoholtilalom. A két önkormányzat határozata értelmében szeszes italokat sem árusítani, sem közterületen fogyasztani nem lehet.

A kitelepített helyi lakosok naponta kétszer térhetnek vissza a háziállatok megetetése céljából. A falut 24 ember a hatósági felszólítás ellenére sem hagyta el, ők saját felelősségükre otthon maradtak.

Elnézést kér a MAL, és részt vállal a károk megtérítésében

A MAL Zrt. igazgatósága és vezetősége vasárnap közleményben kért bocsánatot azért, mert a katasztrófa utáni első napokban nem tudta megfelelő módon kifejezni együttérzését, egyben kifejtették: teljes mértékben egyetértenek a miniszterelnökkel abban, hogy a tényleges felelősöket meg kell találni, és azzal is, hogy a MAL Zrt. a felelőssége arányában térítse meg a károkat. Szorosan együttműködnek minden közreműködő szervvel annak érdekében, hogy minél előbb normalizálódjon a helyzet a térségben - olvasható a cég közleményében.

A MAL Zrt. igazgatóságát és a vállalat minden dolgozóját mélyen megrázta a bekövetkezett katasztrófa - írta a társaság. Mint írták, szeretnék újra kifejezni mélységes sajnálatukat a katasztrófa minden egyes áldozatának, családjának, sérültjének és érintettjének. Maximális erőfeszítéseket tesznek a károk megszüntetése érdekében.

MAL: a vállalat nem ismerte a 80-as évek végén készült talajkutatás eredményeit

Egy 1995-ben készült műszaki szakvélemény szerint a most megsérült X-es tároló kazetta határoló töltései megfelelő módon és megfelelő anyagból épültek, a Winkler-féle talajkutatás eredményeit pedig nem ismerte a MAL, ezért erről vizsgálatot indított – áll a társaság vasárnapi közleményében. A társaság közölte, hogy vizsgálatot indított annak a napokban megjelent sajtóinformációnak a kapcsán, amely szerint egy, a 80-as években végzett környezeti kutatás megállapította, hogy a X. tározó hétfőn bedőlt északi gátfala alatt eltérő összetételű és szerkezetű földdarabokra bukkantak. A vállalat dolgozói és vezetői a cég privatizációjakor és később sem ismerték ezt a kutatást, sem annak tartalmát.

A MAL Zrt. eddigi vizsgálata szerint a vállalat dolgozói nem ismerték a tanulmány tartalmát. A menedzsment kijelentette: a tervezés, valamint az ezt követő kivitelezés negatív körülményeiről tudomásuk nem volt. Az Ajkai Timföldgyár üzletrészét megvásárló MAL Zrt. képviselői hozzáteszik: a privatizációs dokumentáció, a tenderkiírás erre vonatkozó információt nem tartalmazott, így semmilyen figyelmeztetést, tájékoztatást nem kaptak a fennálló kockázati tényezőről.

Mint emlékeztetnek rá: Winkler Gusztáv fizikus (a Budapesti Műszaki Egyetem adjunktusa) a 80-as évek végén - a timföldgyár X. tározója alapozásának idején - Ajka és Mosonmagyaróvár térségében környezeti vizsgálatokat végzett. Ez megállapítja: a terület talaját javarészt a Torna-patak kiöntéses, mocsaras, lefolyástalan, réti jellegű ártere alkotja, amibe azonban éppen a X. tározó északi falánál beékelődik egy agyagos tömb. Ez a talaj, ha csapadékkal, talajvízzel telítődik, akkor mozog, de az eltérő összetételű és szerkezetű földdarabok más-más módon, és különböző mértékben mozdulhatnak el. Ezek a több centiméteres elmozdulások próbára tehették a tározó falát. A kutatást végző szakember szerint ezt a feltételezést támasztja alá az is, hogy a hétfői gátszakadás a kétféle talaj találkozásánál következett be, és nemcsak a légi felvételeken található saroknál, hanem egy másik szakaszon is. Az agyagos tömbön egy olyan jelenség jöhetett létre, amely a súrlódási tényezőt nagyon csökkentette, és ez okozhatta a katasztrófát - áll a közleményben.

Tolnay Lajos, a MAL elnöke a Figyelőnek azt mondta: "Döbbenetes lenne, ha most bennünket tennének felelőssé a katasztrófáért, miközben a létesítményt a cégünknek eladó állami szervezet a vétel során ezt a fontos információt elhallgatta előlünk. Ha tudomásunk van erről, nem használjuk az adott tározót, hanem másikat építünk helyette".

A vegyipari szakszervezet a termelés újraindítását követeli

Kormánybiztos irányítása mellett az ajkai timföldgyár termelésének haladéktalan újraindítását követeli Székely Tamás, a magyar vegyipari szakszervezet (VDSZ) elnöke, aki hangsúlyozza, hogy a gyártás végleges leállítása tízezer ember megélhetését veszélyeztetné.
A VDSZ attól tart, hogy azoknak, akiknek most nincs otthonuk, a gyár bezárása miatt esetleg a jövő hónaptól már fizetésük sem lesz. Az országos elnök üdvözölte a miniszterelnök kijelentését arról, hogy a "munkahelyek megtartása legalább annyira fontos most, mint a tragédia következményeinek felszámolása és a károsultak helyzetének mielőbbi rendezése" – áll az MTI-nek vasárnap eljuttatott közleményben.

A vegyipari ágazat országos szakszervezete az elmúlt napokban minden lehetséges fórumon óvta a döntéshozókat attól, hogy végleg leállítsák a termelést az ajkai timföldgyárban, mert ezzel az ökológiai katasztrófa mellett humán katasztrófát is előidéznek a térségben – fogalmaz Székely Tamás. Hozzáteszi: a gyár végleges bezárása közvetlenül és közvetve összesen 10 ezer ember megélhetését veszélyeztetné.

Székely Tamás hangsúlyozza, hogy a néhány napja tartó termelési szünet már eddig is nagy kárt okozott az ágazatban, s ahhoz, hogy a leállásnak ne legyen visszavonhatatlanul káros gazdasági következménye, azonnal meg kell kezdeni a munkát.

Pénteken Ajka polgármestere is hasonló tartalmú levelet írt a miniszterelnöknek pénteken, ebben arra kéri Orbán Viktort, hogy az 1100 dolgozót foglalkoztató timföldgyár folytathassa a működését. Schwartz Béla (MSZP) elmondta: a városban 14 ezer munkahely van, s ebből 1100 a MAL Zrt.-nél található, de a céggel más módon kapcsolatban lévő gazdasági társaságok, beszállítók dolgozói létszáma több ezerre tehető.

A magyarországi bauxitbányászat egyetlen képviselője maradt mára a MAL Zrt, a céginformációs adatok szerint a cég árbevétele tavaly meghaladta a 28 milliárd forintot, adózás előtti vesztesége 362 millió forint volt. A társaság termékeinek 70-75 százalékát nyugat-európai országokba exportálja. 2008-ban a cég bevétele mintegy 43 milliárd forint volt, adózás előtti nyeresége 413 millió forintot ért el, a megelőző évi, több mint 1,5 milliárdos veszteséget követően.