Baj van a BKV-nál: több az ember, mint a munka

Kényszerszabadságra küldik a BKV-s járművezetőket, a cégvezetés ugyanis a metrópótlásra készülve több tucatnyi embert vett fel, milliókért kiképezte őket, s most nem tud velük mit kezdeni. Ráadásul az elmúlt időszakban a vállalkozóknak átadott járatok – kiszervezések – miatt mostanra jelentősen csökkent a BKV feladata, elmaradtak a túlórák, ezért több tízezer forinttal csökkentek a keresetek. Az Egységes Közlekedési Szakszervezet a helyzet rendezését követeli a cégvezetéstől és a fővárostól.

2016. június 10., 13:29

Becsapottnak érzik magukat a BKV-s buszsofőrök: a

metrópótlás elmaradásamiatt – is – kényszabadságra küldik őket, de félő, hogy előbb utóbb elbocsátásokkal csökkentik a szolgáltatónál mostanra felduzzasztott létszámot – mondta Nemes Gábor.

Az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke emlékeztet: hosszú huzavona után végül a BKV vezetése is arra készült, hogy a fővárosi cég kapja a metrófelújítás idejére a felszíni pótlásra szóló megbízást, s hogy erre kellően rákészüljön, több tucatnyi embert vett fel, és milliókért buszvezetőkké képezte őket. Mivel kiderült, metrófelújítás belátható időn belül mégsem lesz, a cég átesett a „ló túloldalára": túlméretezte a létszámot. Legalábbis a BKV normál üzemmódjához képest.

Most ugyanis a normál üzemmód is csak töredéke a korábbinak, a járatok kiszervezésével is jelentősen csökkent a BKV feladata – magyarázza Nemes. Ráadásul az alacsony alapbérek miatt korábban egyedül a túlóra miatt érte meg BKV-s járművezetőnek – és karbantartónak – lenni, ám idén nemhogy túlmunka, de még normál műszak sem jut ennyi embernek, ezért tömegével küldik kényszerszabadságra a dolgozókat. Félő azonban, hogy előbb, utóbb nemcsak szabadságra, hanem végleg elküldenek tucatnyi járművezetőt a cégtől – aggódik az elnök.

Az egyébként nincs rendjén, hogy a sofőröknek túlórával kell megkeresniük a megélhetésre valót, mert az alapbér erre kevés, ám tény, hogy a pluszmunka megszűnése miatt a járművezetőknek több tízezer forinttal csökkent a keresetük. A kiesést most jobb híján másodállással, egyéb maszekolással pótolják. Ez sajnos azt eredményezi, hogy fáradt járművezetők ülnek a volán mögé. Ez az utasoknak sem jó, mi több, balesetveszélyes.

Az Egységes Közlekedési Szakszervezet nem írta alá a tavasszal született bérmegállapodást, vagyis nem kötelezte magát arra, hogy idén már nem kezdeményez béremelési tárgyalást, ezért most élve a lehetőséggel egyeztetést kezdeményez a vezérigazgatóval. Nemes úgy véli, a fővárosi tulajdonú cégnek olyan béreket kell biztosítania a felelősségteljes munkát végző járművezetőknek, hogy ne kelljen máshol robotolniuk a megélhetésükért.