Az oktatásban is beveti Orbán a kisvasútmodellt
Épp az ellenkezőjét teszi a kormány, mint amiért a pedagógusok küzdöttek. Egyebek mellett erről is beszélt Vekerdy Tamás az RTL Magyarul Balóval című műsorában. A pszichológus kritizálta, hogy az önkormányzatok feladatait is átveszi az állam az iskolákban. Szerinte ez végső soron a gyerekeknek árt. Az oktatási államtitkárság a kereskedelmi csatorna híradójának úgy reagált: épp ellenkezőleg, az intézkedések a gyerekek fejlesztését szolgálják.
Sok településen ma még az önkormányzat működteti az iskolák épületeit, de a fenntartói feladatokba is besegít a városvezetés. Vagyis olyan költségeit is állják az iskoláknak, ami az állam dolga lenne. Jövőre azonban teljesen államosítanák az iskolákat az országban. Budaörsön ezért tüntetést szerveztek a pedagógusok. Attól félnek, hogy a jövőben nem tudnak ugyanazon a színvonalon tanítani és elesnek a fejlesztésektől.
Pedig éppen az ellenkezőjét akarták elérni: hónapok óta tiltakoznak az államosított rendszer ellen.
A témában megszólalt Vekerdy Tamás is az RTL Magyarul Balóval című műsorában. A pszichológus azt mondta: az államosítás végső soron a gyerekek dolgát nehezíti meg.
„Engem ez a felcsúti kisvasútra emlékeztet: ha nem akartok kisvasutat, akkor nem csak X-ig fog menni, hanem öt kilométerrel távolabb, Z-ig.”
Szerinte itt is épen így, orbáni módon viszi keresztül az állam az akaratát.
„Itt is pontosan ez történt. Nem tetszik nektek a Klik? Akkor kaptok ötvenhét kis Kliket, ami semmivel nem lesz jobb. Nem tetszik nektek az állami iskoláztatás? Akkor semmi nem marad az önkormányzatoknál.”
A pszichológus szerint ráadásul nem az egységes, központosított rendszer, hanem a modern pedagógia lenne a jó irány. Ennek lényege, hogy különböző képességű gyerekektől nem szabad ugyanazt a teljesítményt elvárni.
Vekerdy szerint egy iskola vagy gyerekközpontú, vagy tantervközpontú. „A gyerekközpontú iskolában elsősorban arra figyelnek, milyen is a gyerek testi, lelki értelemben. Vagyis mit, mikor és hogyan kell felé közvetíteni, melyek a releváns szükségletei. Ezzel szemben a tantervközpontú azt vallja: keresztülpréselem a tananyagot a gyerekanyagon – ahogy mondani szokták –, mert én, az állam, ezt akarom.”
Az RTL megkeresésére az oktatási államtitkárság azt közölte: a kormány arra törekszik, hogy a gyerekek minden településen garantált színvonalú oktatást kapjanak. Az átvételről pedig egyeztetnek az önkormányzatokkal. Hozzátették: átalakul az alaptanterv, növelik a pedagógusok önállóságát és csökkentik a tanulói óraterhelést. Vagyis az intézkedések a gyerekek érdekeit szolgálják.