Az EU is drágállja a kilométerenként 4,5 milliárdért egy mezőn véget érő sztrádát
Már Brüsszelben is drágállják a magyar útépítéseket, annyira, hogy némelyik beruházást vissza is dobta az Európai Bizottság (EB) – értesült a 24.hu. Ha nem sikerül alapos számításokkal alátámasztani, akkor az unió nem fogja finanszírozni sem az M4-es autópálya Berettyóújfalu–országhatár közötti szakaszát, sem az M35-ös sztráda 4-es főúttól Berettyóújfaluig és a 481-es útig történő megvalósítását – derül ki a támogatási kérelemre adott brüsszeli dokumentációból, amelyben 27 ponton kér magyarázatot az EU. Csak az említett két építkezésre összesen 160 milliárd forint támogatási igényt adott be a magyar kormány a múlt év végén.
Komoly problémája van a tervezett építési költséggel az uniónak, ami nem csoda, mert kilométerenként 14,4 millió euróba, azaz 4,5 milliárd forintba kerülne a sztráda, aminek építését Duna Aszfalt Kft., a Hódút Kft., illetve az A-Híd Zrt. nyerte el. A támogatási kérelemre jött válaszban le is írják, hogy
az a tény, hogy a projekt sík területen valósul meg, alacsony költséget indokolna, de a 14,4 millió euró jóval meghaladja a magyarországi 2×2 sávos autópályák átlagos árát.
Magyarázatot vár arra is az EB, hogy mi indokolja a sztrádaépítést, a jelenelgi 2X1 sávor út 2x2 sávosra bővítését. A forgsalmi adatok ugyanis ezt nem támasztják alá. A megvalósíthatósági tanulmány éves átlagban napi 10400-13700 járművet prognosztizál 2043-ban. Ez viszont általánosságban megfelel egy 2×1 sávos út kapacitásának.
Az meg már csak hab a tortán, hogy a kilométerenként 4,5 milliárd forinból épülő út konkrétan egy mezőn végződne, román oldalon ugyanis 2023 előtt biztosan nem készül az észak-erdélyi autópálya része, a Suplacu de Barcau–Bors közötti A3.