Az elektromos rollerek megjelenése nemcsak Magyarországon, Európában is hatalmas problémát okoz
A KRESZ professzor szerint nem mernek hozzányúlni a jogszabályhoz, de az tarthatatlan, hogy ittasan száguldoznak az elekromos rollerekkel.
Jelenleg a KRESZ-ben egy szó nem esik a mechanikus rollerekről, sem pedig az elektromos rollerekről – mondta Pető Attila a Jazzy Rádió Business Class cmű műsorában. Két év múlva lesz ötven éves az a KRESZ, ennek előírásai mentén zajlik a közlekedés ma is, és a szakértő szerint „bár volt egy-két ráncfelvarrás”, 1975-ben nem gondolták, hogy rollerekkel fogunk közlekedni.
A KRESZ szakértő szerint nemcsak Magyarországon okoz problémát az elektromos rollerek megjelenése, hanem egész Európában. A modern járművek szabályozása komoly fejtörést okoz, mert egységesen kell megalkotni a szabályokat. Pető szerint van egy-két dolog ami nem tűr haladékot. Ilyen az ittasvezetés a rollereken és véleménye szerint szabályozni kellene ezeket a járműveket aszerint is, hogy mekkora sebességgel képesek száguldozni.
„Jelen pillanatban (a KRESZ) felsorolásban nincs benne a roller, bár azt sokan elfogadják, hogy közúti jármű, hiszen minden közúti szállítóeszköz közúti jármű, és akkor ide-oda azért be lehetne illeszteni a szabályrendszerbe”. Hozzáteszi, hogy „a KRESZ-ben szerepel, hogy a 300 watt fölötti teljesítményű motorral való közlekedés már segédmotoros kerékpárnak számít és arra már jogosítvány, biztosítás, bukósisak kötelezettség és egyéb szabályok is vonatkoznak”. A kerékpár viszont egy jól szabályozott terület a KRESZ-ben.
Pető Attila véleménye szerint teljesítményhez vagy sebességkorlátozáshoz kéne kötni a rollerezés szabályait. „Tehát ha mondjuk a 25-tel tud menni maximum, akkor az legyen kerékpár, és vonatkozzanak rá a kerékpáros szabályok. Viszont a kerékpáros szabályok is sokkal bővebbek, például kerékpár után szabad utánfutót kötni. Bután nézne ki, ha egy roller után utánfutót kötne valaki. Tehát mégiscsak az lenne a jó, ha a roller egy külön járműkategória lenne a KRESZ-ben, és a KRESZ külön szabályokat rendelne hozzá” – fogalmazott.
A szakértő szerint azonban az ittas vezetés égetőbb probléma, ugyanis minden járműre zéró tolerancia vonatkozik. A beszélgetésben szó esik a jogosítványról, a rendszámtábla lehetőségéről és arról, hogy mennyivel lehetne száguldozni (persze nem a járdán), és hogy érdemes lenne-e korhoz kötni bizonyos sebesség fölött a használatot.
A Business Class adásait itt tudják meghallgatni.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: MIGUEL MEDINA / AFP)