Akár 150-nel is lehet döngetni az autópályán
Több más változás mellett megemelik egyes autópálya-szakaszokon a legnagyobb megengedett sebességet. Csehországban.
Egy új törvény lehetővé teszi, hogy a magánszemélyek 17 éves koruktól szerezzenek tanulói vezetői engedélyt, az autósiskolai képzés pedig 15 éves és 6 hónapos kortól indul. A fiatal sofőrök 18 éves korukig csak tapasztalt sofőr-mentor felügyelete mellett vezethetnek, szabálytalanság esetén ő kapja a büntetést is, viszont egyes autópálya-szakaszokon megemelik a legnagyobb megengedett sebességet – írja a kreszvaltozas.hu alapján az Inforadio.hu
A 25 km/órát meghaladó végsebességű vagy 25 kg-nál nagyobb tömegű, 14 km/órát meghaladó sebességű elektromos robogók üzemeltetőinek mostantól kötelező biztosítást kell kötniük.
2024. január elsejétől a sofőröknek nem kell mindenkor maguknál tartaniuk a vezetői engedélyt, vagy a jármű forgalmi engedélyét. Az ellenőrzésekhez elegendő egy érvényes személyi igazolvány felmutatása.
Egyes szakaszokon már 150-el lehet hajtani a cseh autópályákon
Januártól egyes szakaszokon a megengedett sebesség az autópályákon 150 km/órára emelkedik a korábbi 130 km/óráról. A változás csak az erre a sebességre alkalmasnak és biztonságosnak ítélt szakaszokra vonatkozik. A közlekedési tárca tájékoztatása szerint jelenleg három ilyen szakaszt terveznek üzembe helyezni két éven belül.
A legjelentősebb szigorítás a vezetés közbeni telefonálással jár. Jelentősen megemelték a mobileszköz vezetés közbeni használatáért kiszabott bírságot. Az idei évtől 2500-3500 korona (40-55 ezer forint) és 4 büntetőpont jár a kézben tartott mobiltelefon használatáért.
A közlekedési büntetőpontrendszer egyszerűsítése a másik jelentős változás Csehországban. A közlekedési szabálysértéseket és szabálysértéseket nyomon követő pontrendszer öt szintről háromra egyszerűsödött. A közlekedési szabálysértés esetén – súlyosságuk alapján – mostantól kettő, négy vagy hat pontot kapnak. Az enyhébb szabálysértések, például a helytelen parkolás enyhébb büntetést vonnak maguk után, míg a súlyosabb szabálysértések, mint például az ittas vezetés vagy a jelentős sebességtúllépés, nagyobb büntetést von maga után. Ha egy sofőr két súlyos, vagy három közepesen súlyos szabálysértést követ el, a vezetői engedélyét elveszik.
Itthon legalább a matrica ára szépen emelkedik
Ahogyan arról korábban beszámoltunk, hazánkban a vármegyei matricák népszerűsége ugrásszerűen megnőtt, amely leginkább annak köszönhető, hogy a 10 napos matrica arányaiban jobban drágult az elmúlt években. Az egynapos matrica jövő márciusi bevezetése sem rendezi át érdemben ezt a trendet, mert a személyautókra (és motorkerékpárokra) érvényes D1 kategóriában 5150 forintba kerül majd, miközben a 10 napos 6400, az éves vármegyei pedig 6600 forint lesz 2024-ben.
Az uniós kötelezettségnek tehát eleget tesz a kormány, azonban az autósok igényének aligha – az ár ugyanis az EU által megszabott maximum, az éves matrica árának (57 260 forint) 9 százaléka. Az egynapos matrica árának meghatározása megegyezik a környező országok gyakorlatával.
Magyarországon jövőre 230 kilométerrel bővülhetnek a fizetős útszakaszok így összesen már megközelítőleg 2 ezer kilométeres gyorsforgalmi úthálózaton kell e-matricát használni. Fizetős lett teljes hosszában az M0-s, az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig, az M30-as Miskolc észak és dél között, az M6-os Bátaszék és az M6-M60 csomópont közötti részén, az M4-es Jászberény és Abony-észak, illetve Abony-kelet és Szolnok-nyugat szakaszán, valamint az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig.
(Fotó: 168.hu)