Így drágulnak a 2024-es autópálya-matricák
Az autopalyamatrica.hu adatai szerint a vármegyei matricák népszerűsége ugrásszerűen megnőtt, amely leginkább annak köszönhető, hogy a 10 napos matrica arányaiban jobban drágult az elmúlt években.
Eszerint az egynapos matrica jövő márciusi bevezetése sem rendezi át érdemben ezt a trendet, mert a személyautókra (és motorkerékpárokra) érvényes D1 kategóriában 5150 forintba kerül majd, miközben a 10 napos 6400, az éves vármegyei pedig 6600 forint lesz 2024-ben – írja az Mfor.hu.
Az uniós kötelezettségnek tehát eleget tesz a kormány, azonban az autósok igényének aligha – az ár ugyanis az EU által megszabott maximum, az éves matrica árának (57 260 forint) 9 százaléka. Az egynapos matrica árának meghatározása megegyezik a környező országok gyakorlatával.
Az autópálya matrica értékesítésből származó bevételekből országosan is jelentős útépítési és felújítási munkálatok zajlanak. Magyarországon jövőre 230 kilométerrel bővülhetnek a fizetős útszakaszok így összesen már megközelítőleg 2 ezer kilométeres gyorsforgalmi úthálózaton kell e-matricát használni. Várhatóan fizetős lesz teljes hosszában az M0-s, az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig, az M30-as Miskolc észak és dél között, az M6-os Bátaszék és az M6-M60 csomópont közötti részén, az M4-es Jászberény és Abony-észak, illetve Abony-kelet és Szolnok-nyugat szakaszán, valamint az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig. Mindez azt is jelenti, hogy jövőre már Jász-Nagykun-Szolnok és Békés vármegyékben is lesznek fizetős útszakaszok – írják.
(Kiemelt kép: forgalom az M0-s nyugati szektorában, Diósdnél. Fotó: 168.hu)