Súlyos büntetésre számíthatnak az autótulajdonosok, mélyen a zsebbe kell majd nyúlni
Bontóba szállíthaják a közutakon hátrahagyott járműveket. A miniszteri rendelettervezet a kormány honlapján jelent meg a napokban, ennek alapján súlyos büntetésekre számíthatnak az autósok.
A miniszteri rendelettervezet célja a közúti területen, a közúti forgalom biztonságát veszélyeztető módon veszteglő járművek elszállítása, tárolása, szükség esetén az értékesítésének a szabályozása. Az autók akár eladásra vagy a bontóba is kerülhetnek a tervezet alapján.
Társadalmi vita
A dokumentum tanúsága szerint az országos közutakon a megállási tilalom hatálya alat a közúti forgalom biztonságát veszélyeztető vagy a közútkezelői feladatok végzését akadályozó, a közúti ellenőrzéseket akadályozó módon várakozó, továbbá a közút területén hátrahagyott járművekre vonatkozik majd a szabály, írja az Index az Infostart információi alapján. A tervezet részletezi azt is, hogy a közútkezelő hogyan és mennyiért szállíthatja el, tárolhatja és adhatja el az érintett járműveket, illetve szükség esetén hogyan nyújthat segítséget azok sofőrjének. A rendeletet augusztus 1-jéig bocsátják társadalmi vitára.
Részletek
Mint írják azonosíthatatlan járműnek nevezik az olyan elhagyott járművet, amely hatósági jelzéssel nem rendelkezik, valamint az olyan elhagyott járművet, amelynek üzembentartóját vagy tulajdonosát nem lehet megállapítani. Elhagyott járműnek tekintik az olyan veszteglő járművet, amelynek járművezetője nem tartózkodik a helyszínen. Hátrahagyott jármű az olyan veszteglő jármű, amely a közút területén, lakott területen kívül legalább 72 órája változatlan helyen áll. Veszteglő jármű pedig a tervezet szerint az, amely a közúti forgalom biztonságát veszélyeztető, a közútkezelői feladatok végzését akadályozó, a közúti ellenőrzések helyszínén a méréseket, valamint a közúti ellenőrzéseket akadályozó módon várakozik.
Tárolási helyre kerül
A tervezetben azt is meghatározzák, mit is értenek segélyszolgálat alatt. Ilyet a közútkezelő nyújthat a szabálytalanul az úton tartózkodó járművek sofőrjeinek: üzemanyagpótlás, vagy külső segédakkumulátor használatával történő motorindításban segíthetnek. Amennyiben a járművet elszállítják, akkor az tárolási helyre kerül. A sofőr távollétében a közútkezelő közeli telephelyére viszik a járművet, amennyiben veszélyzeteti a forgalmat, akkor azonnal. A gyorsforgalmi úton a vezető jelenlétében, beleegyezésével, továbbá az intézkedés költségeinek megfizetésével a legközelebbi pihenőhelyre vontatják a járművet, ahonnan aztán 72 óra leteltével elszállítja telephelyére a közútkezelő. Ebben az esetben a tulajdonosnak a tárolást is meg kell fizetnie, már ha vissza akarja kapni a járművét.
Árak 1800 kg / 3500 kg össztömegig (forint)
- segélyszolgálat: 39 000 / 46 800
- járműszállítás 2 személyig: 46 800 / 58 500
- járműszállítás 2-5 személyig: 58 500 / 78 400
- személyszállítás (külön járművel): 35 100 / 35 100
- plusz vontatmány (utánfutó, lakókocsi, tréler): 27 300 / 31 200
- darus, dollys autómentés (nem gurítható jármű esetén): 78 400 / 117 000
- Tárolás járműegységenként, szilárd burkolattal ellátott, őrzött telephelyen, naponta: 3900 forint egységesen
Az éjszakai pótlék (20:00 –06:00) plusz 25 százalék, a hétvége, ünnepnap, munkaszüneti nap pótlék szintén.
Ezért indokolt
A rendeletben található indoklás szerint minderre azért van szükség, mert az országos közutak általában nagyobb sebességű haladást biztosítanak, így a lakott területene, közvilágítással nem ellátott utakon veszteglő járművek a biztonságot fokozottan veszélyeztetik, valamint akadályozzák a közútkezelő feladatainak ellátását is.
(Kiemelt képünk illuszráció, Fotó: Freepik)