Vastag lesz a csekk: átalakítja a kormány az útdíjfizetést, jönnek a brutális pótdíjak
Változtat a kormány a használati díjas útdíjrendszerhez tartozó pótdíjfizetési kötelezettségeket szabályozó rendeleten. A változtatástól jelentős többletbevételt vár a kormány.
A kormány 4,78 milliárd forintot vár attól a rendeletmódosítástól, amely szerint átalakítanák a használati díjas útdíjrendszerhez tartozó pótdíjfizetési kötelezettségeket. Egyes esetekben 155 százalék lenne az emelt pótdíj az eredetihez képest. Az idő alapú, használati díjas útdíjrendszerben (vagyis az e-matricáknál) a jogkövető magatartás ösztönzése, a jogosulatlan úthasználat visszaszorítása, és a jogosulatlan úthasználat miatt kiszabott pótdíjak érvényesítésére fordított költségek csökkentése érdekében felülvizsgálatra kerül a jogosulatlan úthasználat után fizetendő pótdíjak és pótdíjkülönbözetek mértéke és számításának módja – írja a társadalmi egyeztetésre adott tervezet indoklásában a kormány, amit a Portfólió szúrt ki.
Jelentős többletbevételre számít a kormány a pótdíjakból – már idén
A pótdíj fizetésére kötelezett a pótdíj esedékessé válásától számított 60 napon belül alappótdíjat, a pótdíj esedékessé válásától számított 60. napot követően emelt pótdíjat fizetne.
A tervezet szerint amennyiben valaki nem fizeti meg időben a használati díjat ezeken az utakon, az alappótdíj mértéke az eredeti díj 45 százaléka lenne, ha a fizetési határidő lejártáig rendezik a tartozást; de ha elmulasztja a határidőre rendezni a büntetését, az emelt pótdíj már 155 százaléka lenne az eredeti díjnak.
A tervezet mellé csatolt hatásvizsgálati lap szerint ettől az intézkedéstől az idei költségvetésben már 4,78 milliárd forintnyi többletbevételre számítanak.
Emellett a kormány honlapjára felkerült egy másik rendelettervezet, ami módosítja az útdíjköteles útszakaszok határait, de az ömlesztett, több mint 2600 tételt felsoroló listából nagyon nehéz meghatározni, hogy mely utak válnának fizetőssé.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Szeder László/Wikipédia)