Júliustól minden új autó feketedobozt kap

Egy uniós rendeletnek köszönhetően júliustól nem maradnak rejtve egy közlekedési baleset legapróbb részletei sem. Minden újonnan regisztrált autó tartalmazni fog ugyanis egy feketedobozt, mely a közlekedést érintő eseményeket, a balesetekkel kapcsolatos adatokat rögzíti majd.

2024. május 23., 09:42

Szerző:

Az autó ma már szinte alap felszerelésnek minősül a családok körében, ugyanakkor júliustól az autósok komoly változásokra készülhetnek. Az Európai Unió tagországaiban ugyanis kötelezően tartalmazniuk kell feketedobozt az újonnan regisztrált autóknak – írja cikkében a topspeed.sk.

A feketedoboz a repülőgépek esetében a repüléssel kapcsolatos legfontosabb teendők, információk feljegyzésére szolgál, továbbá képes ellenállni az olyan extrém körülményeknek is, mint például a magas hőmérséklet, a nyomás vagy az ütközés. A feketedobozban rögzített információk pontos adatokat mutatnak az olyan események rekonstruálására, amelyek az adott balesetet előidézhették.

Közúti baleseteknél azonban eddig a nyomozók csak a helyszín elemzésére, a szemtanúk beszámolójára vagy az esetleges fedélzeti kamerák felvételeire támaszkodhattak. Ugyanakkor sok autóbaleset nagyon komplikált, nem minden esetben könnyű felmérni, mi volt vagy lehetett a kiváltó ok. Az ilyen esetek feltárását szeretnék hatékonyabban megoldani. Így a júliustól az Európai Unióban regisztrált minden új járműnek tartalmaznia kell az eseményekkel kapcsolatos adatok rögzítésére szolgáló EDR-rendszert. Az EU 2022. január 26-tól kezdte bevezetni a rendeletet, ami 2024. július 7-től már minden új autóra érvényes lesz.

A rendelkezés az adott autó vezetőjén kívül nyolc személy szállítására alkalmas, M1-osztályú személyautókra, valamint az N1-osztályú haszongépjárművekre vonatkozik majd, beleértve a 3500 kilogramm összsúly alatti pickupokat és furgonokat. A feketedoboz kötelezővé tétele azonban csak az új modellekre lesz érvényes, a régiekre nem.

 A cikk külön kitér rá, hogy az autókban a jövőben nem kell elvégezni semmilyen átlagon felüli beavatkozást, a legtöbb esetben a feketedobozt a légzsák alapegységébe építhetik be, hogy ne lehessen kikapcsolni. A készülék a légzsák felfújódásakor, illetve a biztonsági öv feszítőjének működésbe lépésekor aktiválódik, baleset esetén pedig röviddel az ütközés előtti és utáni információkat raktározza el. A repülőgépekben elhelyezett feketedobozokkal ellentétben az autókban lévők nem rögzítik majd a hangot, emellett minden személyes adat védve lesz a manipulációval szemben.

Az első feketedobozt egyébként 1957-ben David Warren, az Ausztrál Repüléstani Kutatóintézet munkatársa tervezte és építette. A tervezést az a szomorú tény motiválta, hogy 1953-54-ben egy sor súlyos katasztrófa érte az akkoriban népszerű De Havilland DH106 Comet típusú repülőgépeket, illetve a vizsgálatok befejezéséig a földre kényszerült az összes még működő példány is. Warren ötlete annyira hasznosnak bizonyult, hogy azóta is minden üzleti (utasszállító, cargo) repülőgép alapfelszereléséhez adatrögzítő is tartozik.

(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: Szergej Szupinszkij / AFP)