Drága mulatság az érvényes műszaki nélküli autó, tömegek rohanják meg ezért most a szervizeket

Noha a mai világban az autó már szinte elengedhetetlen, nincsenek könnyű helyzetben a tulajdonosok. A járvány idején ugyanis nem kellett a műszaki vizsgáztatni a járműveket, ugyanakkor ez a szabály 2022 nyarán hatályát vesztette. Ezért most tömegek próbálják levizsgáztatni autójukat.

2024. május 21., 09:42

Szerző:

Bár az autó a legtöbb család számára ma már elengedhetetlen, nincsenek könnyű helyzetben azok, akik használni is szeretnék azt. Nem sok idejük maradt ugyanis a tulajdonosoknak arra, hogy műszaki vizsgára vigyék a járműveiket, ám nem lesz könnyű dolguk, mert vannak olyan vizsgaállomások, ahol két-három hetet is várni kell az időpontra – derült ki az RTL Híradó riportjából.

Folyamatosan csörögnek a telefonok, mindenki igyekszik bejelentkezni, és keresi a helyet, hogy hol tudja megoldani a műszaki vizsgát

– közölte Temesvári Ferencné, a Vizsgaállomások és Vizsgabiztosok Szakmai Szervezetének elnöke.

Mint ismert, a koronavírus-járvány alatti veszélyhelyzet miatt több okmány, így az autók műszaki vizsga érvényességét tartalmazó forgalmi sem járt le. Ez a mentesség 2022 júniusában megszűnt. Csaknem 1 millióan hagyták az utolsó pillanatra a megújítást, a vizsgaállomások alig győzték a munkát.

A négy évnél öregebb autók műszaki állapotát kétévente kötelező ellenőriztetni, így a vizsgapontokra most rengetegen szeretnének bejutni. A helyzetet nehezíti a magyar autók átlagéletkora, ami 16,5 év, így előfordulhat, hogy kisebb-nagyobb javításokat is el kell végeztetni a friss műszakihoz.

Ha valaki mégis kicsúszna az időből, annak a vizsgaállomások igazolást adnak.

Ha valaki úgy megy műszaki vizsgára, hogy még érvényes a műszaki vizsgája, akkor a vizsgaállomások igazolásokat tudnak kiadni, és meghosszabbítjuk a legelső időpontig, amikorra tudunk műszaki vizsgaidőpontot adni

– tette hozzá Temesvári Ferencné.

Korábban a 168.hu is megírta, hogy átlagosan 20 százalékkal drágult egy autó műszaki engedélyének meghosszabbításának költsége a tavalyihoz képest. A drágulás okaként az energiaárak emelkedését, a béremelésekkel járó költségnövekedést, illetve az alkatrészek, valamint a kenőolaj árának megugrását jelölték meg a szervizek.

Azonban hiába drága, ahogy a nevéből is kitűnik, kötelező, az autó érvényes műszaki engedéllyel való rendelkezését ráadásul jogszabály írja elő. Hiánya pénzbírságot vonhat maga után, aminek nagysága attól függ, milyen régen járt le az engedély. Három hónapon belül minimum 5 ezer, 3–6 hónapja lejárt műszakinál legkevesebb 20 ezer, 6–12 hónapja lejárt engedély esetén 25 ezer, míg 1 éven túl 30 ezer forinttól indul a büntetési tétel.

Fontos emellett tudni azt is, hogy nem csak a kötelező műszaki vizsgadíjak, de az általános szervizelés költségei is magasabbak lettek. Itt is 15-20 százalékos emelkedésről számoltak be a megkérdezett szervizek.

A RTL beszámolója szerint amúgy a hatósági vizsga ára 2016 óta változatlan, így az mindösszesen 16 290 forintba kerül.

(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: Philippe LOPEZ / AFP)

Magyar Péter, a Diákhitel Központ korábbi vezetője, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. korábbi igazgatósági tagja, a Volánbusz Zrt. korábbi igazgatósági tagja, Miniszterelnökség korábbi csoportvezető diplomatája és a Magyar Fejlesztési Bank korábbi EU Jogi Igazgatósági elnöke szerint, ha valódi változást szeretnénk, akkor le kell váltani az elitet.