Ablakon kidobott közpénz: Csúfosat bukott Rákay Philip terve

Nem jött be Rákay Philip számítása: az új műsorrend első hetében nemhogy nőtt, hanem még csökkent - még ha hibahatáron belül is - az m1 nézettsége. A 40. héten a közszolgálati csatorna egy saját gyártású krimisorozattal, egy nagy költségvetésű talkshow-val, egy napi- és egy heti vetélkedővel, és egy rakás egyéb műsorral nagy erőfeszítések árán is csak mindössze 0,2 százalékpontot tudott emelni, és a helyzet még két héttel később sem volt rózsás: az AGB Nielsen 7,6 százalékos közönségarányt mért az MTV-nél. A nézettség tehát továbbra is csupán 7-8 százalék körül ingadozik, mint korábban - szemben mondjuk az RTL Klub 19,8 százalékával. Egyelőre nagyon nem úgy tűnik, hogy tömegek találtak volna vissza a köztévé egyes csatornájára.

2011. október 27., 10:48

Medveczky Balázs, a Magyar Televízió vezérigazgatója január elején nevezte ki az m1 vezetőjévé Rákay Philipet, az m2 intendánsává pedig Süveges Gergőt. A vezetők a közszolgálati televízió két csatornájának programjáért felelnek, az ő feladatuk lesz az átalakuló csatornák új profiljának megteremtése. Medveczky Rákaytól azt várja, hogy „irányításával a nemzeti főadó újra Magyarország mértékadó és kiegyensúlyozott információs csatornájává váljon, nézettsége pedig minden célcsoportban stabilizálódjon” - írta akkor közleményében az MTV.

Alig egy hónappal kinevezése után Süveges Gergő lemondott posztjáról, döntését azzal indokolta, nem maradt elég ideje a családjára, ezért a csatornaigazgatói feladatoktól megválva a jövőben kizárólag műsorvezetőként dolgozik majd a közszolgálati televíziónak. A január elején kinevezett intendáns már létrehozta „a leendő gyermek-, ifjúsági és családi csatorna működésének alapjait”, elkészítette a csatorna kreatív koncepcióját és a műsorstruktúra tervezetét, valamint kialakította a stábot - tették hozzá. Süveges márciustól visszatért a műsorvezetői munkához, de az M2 csatornát „továbbra is segíti ötleteivel.” Medveczky az M2 működésének irányítására átmenetileg Dobos Menyhért vezérigazgató-helyettest és Rákay Philipet, az M1 intendánsát kérte fel.

Szeptemben elején jelentette be Szabó Zsolt, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap vezérigazgató-helyettese, hogy október 1-jétől megújulnak a közszolgálati televíziós és rádiós csatornák: az MTV 36, a Duna Televízió 16 új műsor jelentkezik ősztől. A programok között SD és HD minőségű külső és belső gyártású műsorok szerepelnek, a többi közt heti és napi vetélkedők, gyermekműsorok, közszolgálati riportműsorok, improvizációs komédia, magyar akciófilm sorozat, operaelőadás, politikai és társadalmi háttérműsor szerepel. A produkciók készítésében szerepet kap többek között D. Tóth Kriszta, Veiszer Alinda, Jakupcsek Gabriella és Csiszár Jenő, Mága Zoltán és Kapócs Zsóka, Gundel Takács Gábor, Novodomszky Éva és M. Kiss Csaba, Bagi Iván és Nacsa Olivér, Obersovszky Péter, Béres Alexandra és Borbás Mária - közölték a csatornánál.

Újra nyitunk

A meglehetősen gyengén teljesítő köztévé „Újra nyitunk” szlogennel felvezetett műsortervvel próbált felkapaszkodni a nézettségi listákon. „A közmédia megújítása fontos szakaszához érkezett 2011 őszén. Október elsejétől folyamatosan jelentkeznek a közszolgálati csatornákon azok a műsorok, amelyekben bizonyítani fogják: a közszolgálati televíziózás és rádiózás vissza kívánja foglalni az őt megillető helyet a magyar médiapiacon. A változások minden csatornát érintenek, de októberben leghangsúlyosabban az m1 újul meg” - olvasható az

MTVhonlapján.

Az MTV új műsorstruktúrájának első produkciója, Borbás Mária szombat délutáni gasztroműsora, a Gasztroangyal a teljes népesség körében 232 ezer nézőt vonzott. Obersovszky Péter vasárnap kora esti politikai műsora, a Lényeg, lényegében már az első adással megbukott, mindössze 151 ezren nézték - írta a

bevezetem.hu.

Keddenként jelentkezik az m1-en az egykori híradós, brüsszeli tudósító talkshow-ja, a DTK. Noha a köztévé „barátságos, jókedvű, tartalmas és érdekes” jelzőkkel illeti a műsort, a nézők tetszését nem nyerte el D. Tóth Kriszta kínos és már-már erőltetett vicceskedése. Ugyanilyen harmatgyengén teljesített a hétfőnként látható, fantáziátlan című Hacktion is, amely - meglepő módon - hackerekről szól. „Több emberrel is beszéltem, általában pozitívak voltak a reakciók. Akadtak azért, akik építő jellegű kritikát mondtak: egyesek szerint az első rész kicsit vontatott volt, mások szerint túl sok volt az információ, amit nem tudtak feldolgozni. Én is megnéztem az első részt, szerintem majdnem olyan, mintha film lenne, ilyet nem nagyon szoktak itthon csinálni” -

nyilatkoztaa sorozat egyik főszereplője, Hujber Ferenc.

A köztévé orra esett...

Már egy hónappal az indulása előtt sokat lehetett tudni a Magyar Televízió új vetélkedőjéről. Az eredetileg Still Standing-nek nevezett szórakoztató kívzműsort az Armoza Formats dolgozta ki, Izraelben 2010 decemberében debütált, de az amerikai NBC is megvette. A magyar változat házigazdájának Gundel Takács Gábort kérték fel. A műsorban viszonylag egyszerű kérdésekre kell válaszolni, de látványelemekben erősebb, mit több elődje: a vesztesek egy csapóajtón keresztül zuhannak a mélybe. „A játékosok éppen csak egy gondolkodásnyi időt kapnak arra, hogy tíz kihívóval megküzdve megnyerhessék a 25 millió forintos főnyereményt. Tíz egyszerű kérdésre kell csak jól és időben felelni, ám elég egyetlen hiba, tévedés, pillanatnyi rövidzárlat, és nemcsak mindent elveszít a versenyző, hanem még a föld is megnyílik a lába alatt…” - írja le a vadonatúj vetélkedő játékszabályait a csatorna.

A műsor első adása még csak 8,6 százalékos közönségarányt ért el, de október 11-én ez már 11,2 százalék volt, és műsor átlagos nézettsége is 10,2 százalék lett a héten, azaz a műsor jóval az m1 átlaga felett teljesített. Mondjuk a vetélkedő dolgát megkönnyítette, hogy a két országos kereskedelmi csatorna ebben a sávban hírműsort ad, a nézők több mint 60 százaléka a Tényeket és a Híradót is nézi - írta az

Index. Jelenleg tehát a Maradj talpon tűnik az egyetlen olyan műsornak, amely új nézőket hozhat az m1-nek.

Az MTV új műsorrendje nem váltotta be a hozz fűzött reményeket, a köztévé nézettsége egy jottányit sem nőtt. Az újranyitásnak nevezett új műsorstruktúra előtt az MTV 4,9 százalékos közönségarányt ért el a reklámozóknak fontos 18-49 év közötti korcsoportban, ez október 2. hetében a Nielsen elektronikus nézettségmérési adatai alapján 5,1 százalékra emelkedett. Főműsoridőben az m1-et nem csak a Tv2 és az RTL Klub, de a Viasat3 és a Cool is megelőzte - írja az

Index.

Az év 42. hetében 7,6 százalékos közönségaránya volt az MTV-nek, ennek megfelelően a teljes lakosságnál készített toplista élén sem nagyon találni MTV-s műsort, az első harmincba csak a Híradó, a Kékfény és a Maradj talpon! fért be, ezek jócskán a csatornaátlag fölött teljesítettek.


Sokba kerül a bukás

A közmédiumok összevonása és hírszolgáltatásának központosítása volt a két kulcspontja a Fidesz médiapolitikai koncepciójának, amelyet Heltai Péter dolgozott ki. Heltainak jelentős pozíciót szántak az új közmédiarendszerben, de december elején kiderült, hogy a kolozsvári születésű televíziós szakember a rendszerváltás előtt a Securitate besúgója volt. Heltai nem kaphatott pozíciót, de a közmédia új vezetőinek többségét a jobboldali médiavállalkozásokat megjárt káderekből választották ki. Szalai Annamária, a Médiatanács elnöke a közmédiumok közel hatvanmilliárd forintos költségvetési támogatásával és vagyonával gazdálkodó új szervezet, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) első vezérigazgatójának Fazekas Csabát nevezte ki, aki korábban a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Hung-Ister Zrt. vezérigazgatója volt, és egykoron a Hír TV-t is vezette - számolt be a

Népszabadság.

Az

Átlátszó.hu-ra felkerült szerződések szerint nettó 6 millió forintjábakerül majd az MTV-nek (és tulajdonképpen az adófizetőknek) a márciustól induló Marslakók című sorozat egy része, amelyből először 77 darab 26 perces epizódot rendelt meg a közszolgálati televízió műsorait gyártó MTVA. A belső gyártású műsorok költségvetése sem ismert és az MTVA sok szerződést nem hozott nyilvánosságra, de a most kirakott szerződések alapján sorozatokba és filmekbe is sokat fektet a köztévé, 122 milliót fizetnek például az RTL Klubnak a Tudorok és a 24 című sorozatok jogáért.

„Mi mindenesetre úgy gondoljuk, hogy az MTVA közpénzből gazdálkodik, ezért a titokban tartott adatok is a nyilvánosságra tartoznak. Ha egy magáncég az állammal szerződik (az MTVA márpedig az állam része), akkor tudnia kell: a szerződésre vonatkozó adatai nyilvánosságra kerülhetnek. A szerződés maga egyébként a részletes költségvetés vagy a műszaki paraméterek nélkül igazából értelmezhetetlen. Éppen ezért keresettel fordultunk a Fővárosi Bírósághoz, hogy az kötelezze az MTVA-t ezeknek a közérdekű adatoknak a nyilvánosságra hozatalára” -

olvashatóaz oldalon, ahonnan letölthetőaz MTVA által 2011-ben kötött szerződések listája is.