A Szabadságszínpad őrzői
A holokauszt és a családom Facebook-csoportban több ezren osztották meg azokat az emlékeiket, amelyeket addig talán senkinek nem mertek elmondani. Az írásokból könyv is megjelent. Az egyik legmegrázóbb történetet Groó Rudolf és a felesége, Groó Julianna írták. A férj így idézte fel megismerkedésüket: „Amikor megláttam őt, elállt a lélegzetem. A jóisten csak jókedvében teremt ilyet. Rám nézett és azt mondta: »Én zsidó vagyok.« Zavarba jöttem, kicsit meg is ijedtem. Most aztán jól kiadták az utamat, nekem itt már semmi keresnivalóm. Évek múlva egyszer megkérdeztem őt, miért mondta ezt nekem. Azt felelte, figyelmeztetni akart: »Most még elmehetsz, de ha maradsz, nehéz hátizsákot veszel fel.«” A házaspár negyvenhat éve cipeli együtt a történelmi terheket.
Groó Rudolf és felesége, Groó-Miklós Julianna évek óta szinte minden tüntetésen ott vannak, ahol az emberi jogokért és a demokráciáért kell kiállni. Pedig nem fiatalok már: a férfi hetven múlt, az asszony hatvannyolc. Nemrég részt vettek azon a demonstráción is, ahol Donáth György egykori fajvédő politikus szobrának felavatását antifasiszta tüntetők megakadályozták.
A házaspárral a pesti otthonukban találkoztunk.
A férfi vegyészmérnök. Miután Orbánék 2010-ben hatalomra kerültek, felszámolta környezetvédelmi cégét. Tudta, megrendelésekre már nem számíthat. A rendszerváltáskor belépett az SZDSZ-be, a szabad demokraták VII. kerületi képviselője volt, a Fővárosi Önkormányzatban 2006-ig Demszky Gábor mellett dolgozott. Pártjától eltávolodott, amikor Fodor Gábor átvette az SZDSZ vezetését.
– Erősödött a szélsőjobb az országban, de Fodor Gábornak az volt az álláspontja: nem kell szigorítani a gyűlöletbeszéd törvényét, a társadalom majd kiveti magából azokat, akik cigányoznak és zsidóznak. Nem értettem egyet vele. Sajnos nekem lett igazam. A magyar társadalom azóta még mélyebbre süllyedt a gyűlölködésben – mondja Groó Rudolf.
Az Orbán-kormány pedig ideológiai programmá emelte a Horthy-korszak restaurálását. És egyre kevesebben vannak köztünk, akik elmondhatnák, mi is történt valójában a német megszállás előtti években.
Groó Juli vékony, szürke kötetet vesz elő. Címe: Ködkárpit – Egy zsidó polgár feljegyzései, 1940–1944. A naplót Hoffmann János írta – Juli nagypapája.
Hoffmann János asszimilálódott nagypolgári zsidó családból származott. Édesapjának Szombathelyen volt ecetgyára. János Bécsben végzett a kereskedelmi akadémián, de diplomát szerzett a budapesti jogi karon is. Egy textilnagykereskedő lányát, Schütz Helént vette feleségül; üzletet nyitottak Nagykanizsán. Két gyerekük született. Judit, aki később a Pesti Izraelita Hitközség lánygimnáziumába járt. Bátyja, Sándor, főleg a műszaki rajzolásban jeleskedett, ám a numerus clausus után egyetemre már nem mehetett. A zsidótörvények miatt a család megélhetése egyre bizonytalanabbá vált. Hoffmann János növekvő szorongásait csak a naplójával osztotta meg. Első feljegyzésében azt írta: „1938 óta Magyarországon utcaseprő sem lehet zsidó. Ilyen körülmények közt kell élnünk. És mi vár még ránk? A jövőt sötét ködkárpit fedi, reményeink csak jámbor óhajtás, vágyálom – sivár a jelenünk és kilátástalan a sorsunk.”
Arról is szólt a naplójában, mennyire szereti a hazáját. Harcolt az első világháborúban, megsebesült, hőstetteiért kitüntették, ám érdemrendjeitől 1942-ben megfosztották. Füzeteiben az utolsó bejegyzés dátuma: 1944. január 29. Gyermekeinek üzeni: „Ma a legfőbb, a legtöbb, amit várni kell – maga a megmaradás, a puszta élet, hogy tovább lehessen építeni a romokon. (...) Ha szíved, eszed helyén van, megélhetsz a jég hátán is.”
Alig két hónap múlva a németek megszállták az országot. A Hoffmann családot a nagykanizsai gettóba hajtották, onnan Auschwitzba deportálták őket. Jánost és édesanyját elgázosították. Sándort egy ideig hadiüzemben dolgoztatták, majd transzporttal Németországba vitték. Csakhogy nem volt elég vagon, ezért a foglyok egy részét – köztük Sándort is – agyonlőtték. Húga, Judit, szintén egy hadiüzembe került. Később a németek a foglyokat tíz napon át nyitott vagonokban, téli fagyban étlen-szomjan szállították. Sokan meghaltak, megőrültek az úton. Judit azonban eljutott Ravensbrückbe. Ott újra rátalált az édesanyjára, aki már nagyon rossz állapotban volt, amikor továbbhurcolták őket a rechlini lágerbe. Csonttá soványodva a kórházi barakkban utoljára annyit mondott Juditnak: „Kislányom, én most meg fogok halni. Te megéred a háború végét. Ha visszatérsz, szedd össze, ami a holminkból megmaradt.” Elmondta gyermekének azt is: mielőtt a csendőrök elvitték őket, édesapja a naplóját egyik szomszédjukra bízta.
A Hoffmann családból csak Judit élte túl a háborút. Visszatért Nagykanizsára az üresen maradt szülői házba. A szomszédnál valóban megtalálta apja naplóját. Beleolvasott a sűrűn teleírt lapokba, és becsukta a füzetet. Tizennyolc éves volt, új életet akart kezdeni. Úgy érezte, le kell zárnia a múltat a továbblépéshez.
Budapestre ment, ahol hamarosan összetalálkozott régi szerelmével, egy nagykanizsai fiúval: Miklós István munkaszolgálatból tért vissza. Neki sem maradt senkije. Minden családtagját Auschwitzban pusztították el. A két árva, túlélő fiatal összeházasodott, s 1948-ben megszületett a lányuk: Juli. Kétéves volt, amikor a szülei elváltak.
Juli édesanyja sosem beszélt a múltról. Lánya nyolcesztendős volt, amikor egyik osztálytársával a vallásokról beszélgettek, s barátnője kijelentette: „Juli, a te anyukád karjára számok vannak tetoválva. Ti zsidók vagytok.” Juli megdöbbent: a zsidóságról addig nem is hallott. Otthon félve kezdte kérdezgetni az édesanyját, és a hallgatás sötét „ködkárpitja” mögül lassan felderengett az eltitkolt múlt.
Juli érettségi után fényképésznek tanult a Főfotónál. Egy téli napon a Jégbüfé előtt buszra várakozott. A megállóban ismeretlen fiatalember mosolygott rá. Pár megálló múlva a buszról már együtt szálltak le. A fiú bemutatkozott: „Groó Rudolf vagyok.” A srácnak isteni humora volt. Randevúra hívta Julit, és a lány nem tiltakozott. Második találkozásukkor Juli közölte: „Én zsidó vagyok.” Csend nehezedett rájuk. Rudiban kérdések kavarogtak: „Talán így akarja a tudtomra adni, hogy nincs szüksége rám?” Szerelemmel nézett a lányra, és nem mozdult mellőle. Negyvenhat éve már ennek.
Groó Rudolf felmenői apai ágon protestánsok voltak, anyai ágon görög katolikusok. Rudit azonban nem nevelték vallásosan: édesapja a természettudományokban és a polgári erkölcsökben hitt. Ám a múltról a keresztény családban sem beszéltek. Rudi faggatni kezdte a szüleit: mit csináltak a háborúban? Tétlenül nézték a deportálásokat? Kiderült, családjának sok zsidó rokona és barátja volt. Segítették őket, édesanyja ennivalót csempészett be nekik a gettóba. Anyja azt is elmesélte, mielőtt Rudi apját megismerte, már volt egy vőlegénye. Egy zsidó fiú. Ő is Auschwitzban pusztult el.
Rudi és Juli 1970-ben összeházasodtak; három év múlva ikreik születtek. Judit és Diana már családi titkok nélkül nőhetett fel: édesanyjuk ragaszkodott ahhoz, hogy megismerjék a gyökereiket. A lányok gimnazisták voltak, amikor elkezdték olvasni dédapjuk feljegyzéseit. A lapokat már kifakította az idő, a zaklatott sorokat alig lehetett kibetűzni. Juli és lányai éjszakákon át gépelték otthon a szövegeket. A Ködkárpit végül 2001-ben a Szombathelyi memoárok című sorozatban nyomtatásban is megjelent.
Hoffmann János dédunokái újra zsidó identitás szerint élnek. Judit ügyvéd, férjhez ment, fiai a Scheiber Sándor Gimnáziumban tanulnak. Diana filmrendező lett, legutolsó munkája Regina Jonasról, az első női rabbiról szól.
Groó Rudolf sokáig politikai terepen küzdött a liberális értékekért. Abban hitt: a gazdasági, társadalmi modernizáció szabad világot teremt. Aztán 2009-ben nem újította meg SZDSZ-tagságát. Jelenleg a DK tagja.
Az Orbán-kormány hatalomra jutása után Groó Rudolf és Julianna is döbbenten látták: a jobboldali rezsim felszámolja a jogállamot, átírja a múltat. Két éve, a holokauszt 70. évfordulóján a kormány úgy határozott: emlékművet állít a Szabadság téren. Horthy államát Gábriel arkangyal szimbolizálja, akire lecsap a gonosz német birodalmi sas. A monstrum azt üzeni: a Horthy-rezsim ártatlan volt több százezer magyar zsidó jogfosztásában és elpusztításában. A téren hónapokon át élőlánccal akadályozták a tüntetők az építkezéseket. Groóék az elsők között csatlakoztak hozzájuk. Rengetegen helyezték el a hatalom emlékműve körül személyes tárgyaikat az áldozatok tiszteletére. Juli meggyilkolt családtagjai fényképeit vitte oda.
A civil tiltakozások, a Szabadságszínpad és az Eleven Emlékmű rendezvényei ma is folytatódnak. A Szabadságszínpad csoport tagjai – köztük Groó Rudolf és Julianna – télen, nyáron, esőben, fagyban kint vannak a téren. Gondozzák az Élő Emlékhely személyes tárgyait. Rendezvényeiken művészek, tudósok, közéleti személyiségek tartanak előadásokat a demokráciáról.
A Szabadság téren minden este mécsesek figyelmeztetnek arra: ha a múltunkat elfeledjük, jövőnket újra sötét „ködkárpit” takarhatja.