A nagy metrótrükk: felújítás helyett újat szállítottak az oroszok?

Nagyon úgy néz ki, hogy a 3-as metró vonalán járó régi roncsok felújítása helyett új kocsikat szállított az orosz Metrowagonmash. Így sem biztos azonban, hogy jól jártunk, a versenyt viszont kizárta az üzlet – írja a Népszabadság.

2016. június 2., 10:16

Megérkezett Budapestre az első a 3-as metró felújított szerelvényei közül, és minél többen látják, annál többen állítják: ezek nem felújított, hanem új szerelvények –

írja a Népszabadság.

A Metróért Egyesület már korábban is állította: a megadott idő alatt nem lehet felújítani a régi roncsokat, így vélhetőleg a már kész darabokat „fazonírozzák” a BKV igényeire. Erősítette a gyanút az is, hogy a felek a szerződéskötés után szinte azonnal tárgyalásokba kezdtek a módosításokról. A változtatások pedig nem apróságokra vonatkoznak.

De mi szükség volt a hazai metrótörténelem eddigi legnagyobb trükkjére? Mert másként nem lehetett volna helyzetbe hozni az orosz gyártót – adja meg a választ a lap. (A szóbeszéd szerint az észak–déli metróvonal járműcseréje a magyar–orosz gázszállítást és Paksot is tartalmazó „alkutorta” egyik szelete volt.)

Ha a tendert új szerelvényekre írják ki, akkor a Metrowagonmash messze nem a legkorszerűbb modelljei nagy valószínűséggel alulmaradnak. A pályázati feltételeket nem lehetett volna ennyire testre szabni. Így köztes megoldásként egy szűkebb, felújítási tendert hirdettek 2014-ben, amelyre ugyan a vártnál többen jelentkeztek, de a Metrowagonmash mellett végül csak az észtek pályáztak, őket pedig kizárták. (Az új Alstom kocsikért 1,33 millió eurót fizetett a főváros, a régi orosz járművek felújításért 0,98 milliót.)

A már Budapestre szállított szerelvényben – az elektronikán, a belső kábelezésen, a vezetőfülkék rendszerein – orosz szerelők népes csapata dolgozik. A szerelők még hozzávetőleges időpontot sem tudtak mondani arra, hogy mikor kezdheti meg a próbaköröket a szerelvény. Az orosz cég úgy teljesítette a tavaly augusztusban aláírt szerződés első szállítási határidejét, hogy valójában nincs kész a kocsi.

Sikeres megállapodást követően adásvételi szerződést írt alá a Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozó Talentis Group Zrt., amelynek értelmében a zárási feltételek sikeres teljesülése esetén 100 százalékos tulajdonosa lesz Magyarország piacvezető kiskereskedelmi babaáruházláncának, a Brendon Holding Kft.-nek - közölte a Mészáros Csoport pénteken.