"A Fidesz ismét szétosztja Magyarországot a haveroknak"

A Demokratikus Koalíció (DK) bizonyítottnak látja, hogy a Fideszhez és a párt volt pénztárnokához, Simicska Lajoshoz köthető Közgép Zrt. több mint háromszáz milliárd forint értékben nyert el közbeszerzéseket az Orbán-kormány első két évében.

2012. július 10., 20:27

Erről Molnár Csaba országgyűlési képviselő, a párt alelnöke beszélt kedden, Budapesten tartott sajtótájékoztatóján. Mint mondta, a Közgép sikeressége nem csak nekik, hanem az Európai Unió csalással foglalkozó hivatalának is feltűnt. Egyes, a kormány által eddig nem cáfolt híresztelések szerint pedig az Európai Bizottság is levelet írt emiatt a kormányfőnek - hangzott el. Közölte, a Demokratikus Koalíció széleskörű információgyűjtést végzett a témában, aminek során nyilvános adatbázisokból, állami szerveknél tájékozódtak. Ennek alapján megállapítható, hogy a Közgép alapvetően négy területen: a városközpont-fejújításokról; vízügyi beruházásokról; út-, vasút- és hídépítésekről; továbbá szenny- és hulladékgazdálkodásról szóló állami közbeszerzéseken nyert 2010-ben és 2011-ben - fejtette ki Molnár Csaba. Kiemelte: a társaság hat esetben egyedüli indulóként, harmincegy másikban pedig konzorciumban győzött, amivel összesen bruttó 330 milliárd forint értékben juthatott állami, illetve uniós forrásokhoz – írja az MTI.

A DK alelnöke beszélt arról is, hogy a Közgép "hatalmas fejlődésen ment át a kormányváltás óta". Elmondása alapján a cég 2010-ben 2 milliárd, egy évvel később pedig már 3 milliárd forint osztalékot fizetett ki részvényeseinek, mindezt szerintük úgy, hogy a fent említett több mint háromszáz milliárd forintos állami megrendelés nagy részét még meg se kapta a vállalat. Az ellenzéki politikus szerint a Fidesz első kormányzása után ismét "szétosztja Magyarországot a haveroknak". Molnár Csaba úgy fogalmazott, Orbán Viktor Magyarország főrészvényesének tartja magát, akinek "társai a gazdasági élet után fokozatosan átveszik az irányítást az államban és a minisztériumokban is." Utóbbira példaként említette, hogy "Németh László fejlesztési miniszter mellett tanácsadóként dolgozik Nyerges Zsolt fideszközeli vállalkozó testvére, (...) az európai uniós pénzek elosztásának fő felelőse, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség elnöke pedig korábban a Közgépnél dolgozott vezető tisztségviselőként".

Molnár Csaba elmondta, a rendelkezésükre álló adatokkal csak az Európai Unió csalással foglalkozó hivatalát tudják megkeresni azért, mert Magyarországon nem maradt olyan fórum, ahol szembeszállhatnának a Fidesszel. "Nem tudunk a rendőrséghez fordulni, mert azt kézben tartja a Fidesz, nem tudunk az ügyészséghez fordulni, mert annak élén a Fideszhez köthető Polt Péter áll, nem tudunk a számvevőszékhez fordulni, mert azt egy volt fideszes országgyűlés képviselő vezeti" - fogalmazott a DK alelnöke.

Közgép: Molnár Csaba valótlanságot állított

A Közgép szerint valótlanul állította keddi sajtótájékoztatóján Molnár Csaba, a Demokratikus Koalíció (DK) alelnöke, hogy a cég bruttó 330 milliárd forint értékben jutott állami és uniós forrásokhoz az elmúlt két évben, ez az összeg ugyanis nem a cég önálló megbízása és árbevétele, hanem azon beruházások összértéke, amelyekben a társaság valamilyen formában részt vesz. Ezt a vállalat kedden közölte az MTI-vel a DK aznapi sajtótájékoztatójára reagálva. Molnár Csaba arról beszélt, hogy pártja bizonyítottnak látja: a Fideszhez és a párt volt pénztárnokához, Simicska Lajoshoz köthető Közgép Zrt. több mint háromszáz milliárd forint értékben nyert el közbeszerzéseket az Orbán-kormány első két évében. Mint mondta, a Közgép sikeressége nem csak nekik, hanem az Európai Unió csalással foglalkozó hivatalának is feltűnt.

A vállalat az elhangzottakat cáfolva közleményében azt írta: a DK "széleskörű információgyűjtése" ellenére a politikus nem említette, hogy épp minisztersége alatt a magyar tulajdonú építőipari cég egyik évről a másikra megduplázta forgalmát (2008: 19 milliárd forint, 2009: 39,1 milliárd forint), míg Gyurcsány Ferenc miniszterelnökségének idején, 2004 és 2009 között a Közgép árbevétele több mint hússzorosára nőtt.

Mint írták, a Közgép az építőipar szinte minden szegmensében és legtöbbször más cégekkel együttműködve, konzorciumi formában dolgozik. A konzorciumok tagjai egymástól független gazdasági társaságok (többnyire 2-4 cég), amelyek között a kivitelezők részesedésének és közreműködésének megfelelően oszlik meg a beruházási összeg. Hozzátették: cégük korábban maga is közölt adatokat a megrendelésekről, 2011-ben például 85 milliárd forint összértékben nyert közbeszerzéseken, amelyek teljesítése több év alatt történik meg.

Kitértek arra is, hogy a közbeszerzési eljárásokban Magyarországon csak a legszigorúbb kritériumoknak megfelelő cégek tehetnek ajánlatot, a kiírások nyilvánosan hozzáférhetőek, az ajánlatok elbírálása a jogszabályoknak megfelelően történik, a tenderek eredménye nyilvános, a döntések ellen jogorvoslat kérhető. A Közgép akár önállóan, akár konzorciumi formában vesz részt egy beruházásban, valamennyi esetben törvényileg szabályozott közbeszerzési eljárásban és a vonatkozó jogszabályoknak teljes mértékben megfelelve tett versenyajánlatot, illetve nyert el megbízást, amelyet kifogástalan minőségben végez el. Az így megvalósuló projektekben több száz alvállalkozó és beszállító működik közre, ezáltal több ezer magyar munkahelyet teremtve - szögezték le.

A közleményben tudatták azt is, hogy a cég nettó árbevétele már 2004 óta dinamikusan nő, 2004 és 2010 között például csaknem huszonötszörösére (nettó 1,8 milliárd forintról csaknem 45 milliárd forintra; 2006: 11,8 milliárd forint, 2007: 10,2 milliárd forint, 2008: 19 milliárd forint, 2009: 39,1 milliárd forint, 2010: 44,8 milliárd forint, 2011: 56,6 milliárd forint), 2010 óta pedig ennek arányaiban nem volt jelentős a változás. A társaság forgalmának folyamatos emelkedése egyúttal azt is mutatja, hogy a Közgép megerősödése független a politikai környezettől, és a biztos szakmai alapok tették az építőipar szinte megkerülhetetlen szereplőjévé - zárul a kommüniké.