Utoljára 1963-ban volt ilyen lassú a MÁV
A közelmúltban jelent meg a MÁV a december 10-től érvényes új, 2023/24-es menetrendje, amely egyes vonalakon olyan lassú lesz, mint 1963-ban volt.
Régi menetrendeket lapozgattunk, hogy megnézzük, mennyit lép vissza a MÁV azzal, hogy több járat is lassul az új menetrendben. Több vonalon is az 1980-as, 1990-es évek menetrendjeiben találkoztunk a 2024-re tervezett menetidőkkel, de például Miskolcról Budapestre az 1963-as menetrendváltás után 27 perccel gyorsabban lehetett eljutni, mint most – írja a hvg.hu.
A MÁV meg is indokolta, miért lesz gyorsabb jövőre lovaskocsin közlekedni, mint vonaton. Azt írták, hogy így „megbízhatóbbá válik a vonatközlekedés és kiszámíthatóbbak lesznek a csatlakozások”, de el is ismerte, mi volt a baj: annyi sebességkorlátozás van már, hogy a menetrendet hozzá kellett igazítani a többlet menetidőkhöz, mert az eredeti menetrend nem lett volna tartható.
Az érintett járatok:
- Miskolcról a Keleti pályaudvarra 2 óra 5 perc helyett 2 óra 14 perc lesz az út – először itt 7 perc lassulásról számoltak be, ehelyett lett 9,
- a Nyugati–Nyíregyháza út 3:01-ről 3:07-re nő, ugyanez a másik irányban 3:03-ról 3:08-ra; ennek az útnak a Budapest–Debrecen szakasza 2:28 helyett 2:33, Debrecenből Budapest felé 2:30 helyett 2:34 lesz,
- a Budapest–Szeged táv 2:22 helyett 2:26 lesz, a Szeged–Budapest útvonal 2:22-ről 2:25-re nő,
- a Miskolc–Tornanádaska vonalon 1:34-ről 1:47-re nő a menetidő, másik irányban 1:42-ről 1:56-ra,
- a Hatvan–Szolnok út 1:19 helyett 1:25 lesz mindkét irányban,
- Hidasnémetiből Miskolcra pedig 53 helyett 55 perc alatt érnek oda az InterCityk.
- A Budapest–Lajosmizse út 2 óráról 2:02-re nő, visszafele 2:01-ről 2:04-re,
- a záhonyi vonal fővárosi elővárosi szakaszán két perccel lesz hosszabb az út, a Monor–Nyugati táv 35-36-ról 37-38 percre nő.
A lap utánajárt, hogy a miskolci vonal arra a szintre megy vissza, aminél lassabb utoljára abban a hónapban volt, amikor Orbán Viktor megszületett.
Pedig óriási változásról számolt be a Magyar Vasutas 1963. május 1-jei ünnepi száma. Arról írt: a Budapest–Miskolc vasútvonalon az új menetrend életbe léptétől már az összes vonatot villamosmozdony húzza majd, így 100 km/órás alapsebességgel közlekedve az addigi 2 óra 18 percről 1 óra 57 percre csökken a menetidő. Most, hatvan évvel később 2 óra 14 percre állunk vissza.
(Fotó: Bazsó Bálint/168.hu)