Újabb horror az autósoknak: Párizs végleg elesett
Párizs lakói megszavazták, hogy az eddigiek mellett további 500 utcát tegyenek gyalogossá. Ezzel új lendületet adtak a francia fővárosban való autóhasználat visszaszorításának és a levegőminőség javításának.
Párizs lakosai vasárnap népszavazáson megszavazták, hogy további 500 utcát tegyenek gyalogossá, új lendületet adva ezzel a francia főváros baloldali irányultságú városházájának az autóhasználat visszaszorítására és a levegőminőség javítására irányuló törekvéseinek – írja a Reuters tudósítása alapján az atv.hu. A lap szerint a párizsiak 65,96 százaléka szavazott az intézkedés mellett, míg 34,04 százalék utasította azt el.
A lap felidézte, a népszavazás újabb 10 ezer parkolóhelyet is megszüntet Párizsban, miközben 2020 óta már felszámoltak ugyanennyi utcai parkolót. A párizsi városháza adatai pedig azt mutatják, hogy a város autóforgalma több mint a felére csökkent azóta, hogy a szocialisták a századfordulón átvették a hatalmat a fővárosban.
S bár az 500 újabb gyalogos utcával az úgynevezett „zöld tüdők” száma közel 700-ra emelkedik, ami a főváros utcáinak alig több mint tizedét teszi ki. Ráadásul a város még az újítás ellenére is lemaradásban van más európai fővárosoktól a zöld infrastruktúra – amely magánkerteket, parkokat, fákkal szegélyezett utcákat, vízi és vizes élőhelyeket foglal magában – tekintetében, amely az Európai Környezetvédelmi Ügynökség szerint a város területének mindössze 26 százalékát teszi ki, szemben az európai fővárosok 41 százalékos átlagával.
Budapest is Párizs nyomában menetel
A „zöld tüdők” kialakításába Budapest is bekapcsolódott, amikor tavaly nyáron a városháza bejelentette, hogy közel egy hónapra megnyitják a főváros egyik legszebb panorámájú közterét a pihenni, mozogni és kikapcsolódni vágyók számára. A már megszokottnak mondató hétvégi megnyitáson túl pedig – ami a Margit híd és az Erzsébet híd közötti szakaszt érintette – három héten át, augusztus 15-ig a gyalog és mikromobilitási eszközzel, például kerékpárral vagy rollerrel közlekedők vehették birtokba az Eötvös tér és az Erzsébet híd (Irányi utca) közötti Pesti alsó rakpartot.
Akinek pedig autóval a Pesti alsó rakparton át vezetett volna az útja, az legegyszerűbben a Hungária-körgyűrűn kerülhette el a lezárást, a belvárosban gépjárművel közlekedőknek pedig a Kiskörút, illetve a budai alsó rakpart használatát javasolták.
(Kiemelt képünk illusztráció. Forrás: Daria Agafonova / Pexels)