Villanyautók hódítják meg a fény városát

Október első vasárnapján új időszámítás kezdődik a párizsi közlekedésben, működésbe lép a világ első önkiszolgáló elektromosautó-kölcsönző rendszere, az Autolib. A premier napján a francia fővárosban 33 speciális töltőállomáson 66 darab Bluecar villanyautó és az Autolib munkatársai várják az érdeklődőket. A program hivatalosan hétfőn indul, vasárnap még bárki ingyenesen kipróbálhatja a környezetbarát szolgáltatást.

2011. október 1., 14:32

A bérautó-hálózat kiépítésének ötletgazdája Bertrand Delanoe párizsi polgármester. A tíz éve hivatalban lévő szocialista városvezető nevéhez fűződik a francia fővárosban 2007 nyarán beindított, s egyre népszerűbb Vélib önkiszolgáló biciklikölcsönző rendszer, melyet azóta több európai nagyváros is átvett. Legutóbb New Yorkban próbálták ki.

A párizsi önkormányzat három évvel ezelőtt kötött szerződést a francia Bolloré cégcsoporttal 3000 darab elektromos városi miniautó gyártására. A kék metáll színű, négyüléses, háromajtós, GPS-szel felszerelt Bluecar egy töltéssel 250 kilométeres távot képes megtenni, végsebessége 110 km/óra, 6,3 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/órás sebességre. Lítium-fém-polimer alapú akkumulátorának feltöltéséhez négy óra szükséges.

Az elektromos bérautó-flotta forgalomba állítása a városi közlekedés tehermentesítését szolgálja, az autózás kényelmét kínálja azoknak, akik a metro vagy autóbusz helyett inkább gépkocsival járnak, de szívesen megszabadulnának a parkolóhely-vadászat és a dugóban tülekedés mindennapos nyűgétől. A célközönség a párizsi lakosság gépkocsival rendelkező 42 százaléka, illetve főként azok a jogosítvánnyal rendelkező fiatalok, akik még nem szánták el magukat az autóvásárlásra. Természetesen a külföldi turista is részesülhet az olcsó városi autózás öröméből.

Az Autolib szisztémája a Vélib-hálózat másolata: a szolgáltatást igénybe vevő utas, aki előzőleg az interneten regisztrált, s napi, heti vagy éves bérletet váltott, a számára legközelebbi Autolib-ponton kiváltja a gépkocsit, s azt használat után a város bármelyik más kölcsönzőhelyén leadja. A bevezetés időszakában minden Autolib-állomáson reggel 8-tól este 8-ig ügyeletet tart a szolgálat egyik ügynöke, hogy segítse a bérletvásárlókat.

A kölcsönzési tarifák igen méltányosak: az egyéves bérlet alapára 144 euró, a hétnapos bérletet 15 euróért kínálják, a 24 órás alapdíja 10 euró. A fogyasztás költségét félórás alapon számítják, az egyéves bérlenél az első 30 perc 5 euró, a második fél óra négy, a harmadik már hat euró. Az egynapos alapbérlet után az első fél óra 7 euróba kerül, a második fél óráért hat eurót, a harmadikért pedig nyolcat számítanak fel. Az árszabási szisztéma egyértelműen a rövid idejű utazásokat ösztönzi.

A környezetvédő szervezetek nagy reményeket fűznek az elektromos bérautók párizsi honosításához. Becslések szerint háromezer elektromos autó forgalomba állása esetén évi 22 000 tonnával kevesebb széndioxid kerülne a főváros levegőjébe, ha a fővárosiak jelentős arányban mondanának le saját kocsijuk használatáról. Delanoe meggyőződése, hogy az újítás forradalmat idézhet elő a párizsi közlekedésben.

Az Autolib hálózatot az igényekkel összhangban fogják bővíteni, decemberre várhatóan 250 kölcsönzőhelyen 250 kiskocsit kínálnak majd a fővárosiaknak. Az Autolib állomások és bérautók száma jövő őszig akár megduplázódhat, s ha a Párizs környéki települések is csatlakoznak a programhoz, tovább nőhet a hálózat. Egyéves távlatban 1100 Espace Autolib (villanyautókölcsönző-állomás) létesítésével kalkulálnak.

A Bolloré cég szintén optimista, arra számít, hogy három-négy év alatt 200 000 előfizetője lesz az olcsó és környezetbarát városi hálózatnak.

Az Autolib reklámfilmje: http://youtu.be/zgIZmhClsEI