Meglepetést okozott a tudósoknak a tőkehal immunrendszere

A tőkehal genetikai állományának feltérképezésével norvég kutatók rájöttek, hogy a faj immunrendszere jelentősen eltér a többi halétól, és az emlősökétől is.

2011. szeptember 1., 14:17

Mostanáig a kutatók úgy vélték, hogy minden magasabb rendű állat (a halakat is beleértve) immunrendszere azonos, az emberrel közös alapokon nyugszik. Úgy tűnik azonban, hogy a tőkehalnál hiányzik az immunrendszernek az a része, amely normál esetben szembeszáll a baktériumok és élősködők okozta fertőzésekkel.

Ennek alapján a tőkehalnak meg kellett volna semmisülnie, ám ehhez képest a faj igen sikeres, és széles körűen elterjedt az északi tengerekben - fogalmazott a kutatást vezető Kjetill S. Jakobsen, az Oslói Egyetem professzora a ScienceDaily című tudományos hírportál szerint.

Az egyik hiányzó gén az MHC II, amely az ellenséges mikroorganizmusok felderítéséért és az immunválasz kiváltásáért felelős. A tőkehalnak ehelyett egy másik génből, az MHC I-ből van több. Az immunrendszer más részei is eltérnek a szokványostól.

A tőkehal egyedülálló immunrendszere új távlatokat nyit az ember immunrendszerét illetően is - fejtette ki a professzor. - A felfedezés akár az autoimmun betegségek, például a pszoriázis, az asztma és más allergiák leküzdésében is segíthet.

A tőkehal géntérképezésével az egyes példányok közti genetikai eltéréseket is képesek mostantól megállapítani a kutatók, ezáltal pedig újabb információkat nyerni a növekedési ütemet, az ivarérést és oxigénfelvételt illetően. Ezek az információk pedig az akvakultúrák és a halászati ipar javára is válnak majd.