Magyar sikerek a Shell Eco Marathonon

Egy liter benzinnel 3300 kilométert tett meg vasárnap Rotterdamban egy francia diákcsapat által konstruált autó, és ezzel új rekord született a világ legjelentősebb energiahatékonysági versenyén a gépjárművek világában. Magyar eredmények: egy főiskolai csapatunk dobogós lett, emellett két különdíjat is besöpörhettünk.

2014. május 19., 06:43

A szervezők szerint a győztes csapat járműve 400 kilométerrel hosszabb utat tett meg, mint a tavalyi győztes. A 30. rotterdami Shell Eco-marathon versenyen 200 európai diákcsapat indult, a győztes Franciaországból. Az energiatakarékos autók versenyét 50 ezer néző kísérte figyelemmel a hét végén a holland kikötővárosban. A versenyen öt magyar csapat: a Kecskeméti Főiskola (GAMF), a Kandó Kálmán Szakközépiskola (Electric Kandó), a győri Széchenyi István Egyetem (SZEnergy Team), a Pécsi Tudományegyetem (Pollack Eco Team) és az Óbudai Egyetem csapata.

A Shell honlapján vasárnap este olvasható

versenyeredményekszerint az egy liter üzemanyaggal megtett távolság vonatkozásában harmadik helyen végzett a Kecskeméti Főiskola Gépipari és Autómatizálási Műszaki Főiskolai Karának GAMF elnevezésű csapata (2096,33 km/literes teljesítménnyel). Az Óbudai Egyetem csapata 433,89 km/literes eredménnyel a 23. helyen végzett.

A Kecskeméti Főiskola honlapján megjelent írás szerint a GAMF csapat eddig legjobb teljesítménye 1 liter benzinnel 3082 km volt, de a legnagyobb versenyen, a Shell Eco-Marathonon még nem sikerült átlépniük a bűvös 3000 km-es határt.

Mintegy négyezer órányi munka fekszik abban a járműben, amellyel a rotterdami versenyen indult a csapat. Az idei év fejlesztései a dugattyút, a hajtórudat, a kerékagyakat és az elektronikus motorvezérlőt érintették.

A csapat jelenlegi pilótája korábban még nem vett részt a rotterdami versenyen, ezért az ő felkészítése különösen fontos volt. A rotterdami pályát szimuláló program mellett élőben is tesztelték képességeit, valamint a jármű fogyasztását egy 14,5 km hosszú útszakaszon Kocsér és Kőröstetétlen között – írták.

A győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy Team csapata az utolsó futamon elért 191 km/kWh eredménnyel a negyedik helyen végzett kategóriájában a versenyen – közölte vasárnap este az MTI-vel Winkler Csaba, az intézmény kommunikációs titkára.

„Nagyon boldogok vagyunk, mert a tavalyi hetedik helyhez és a 133 km/kWh képest is hatalmas az előrelépés. Összesen 32 csapat volt a kategóriánkban, és az előttünk levő harmadik helyezett 198 km/kWh-t futott, az előtte levők sem sokkal többet, ami behozható lesz jövőre a fejlesztéseinkkel. A fogyasztás alapján második helyezettek lettünk volna, és csak a napelemek számunkra kedvezőtlenebb hatásfoka alapján végeztünk a negyedik helyen. 2015-re megcélozzuk a dobogót” – fogalmazott Pup Dániel tanszéki mérnök, aki több éve irányítja a győri egyetemi csapatot.

Múlt pénteken, az idei jármű bemutatásakor a csapatfőnök elmondta: a tavalyinál tizedével könnyebb járművel indul a versenyre a győri Széchenyi István Egyetem csapata; tavaly 97 kilós volt a kocsi, idén viszont „bőven kilencven kilogramm alá be tudtunk férni”, akár a 85-höz is erősen közelítve.

„Nagyon sok mindent könnyítettünk, nagyon sok mindent fejlesztettünk a járművön” – jegyezte meg, hozzátéve, ugyan a 2013-as versenyautót fejlesztették tovább, de teljesen új az első és a hátsó futómű. Ugyanakkor komoly feladat elé állította őket az a szabálymódosítás, amely szerint se gyári, se abból átalakított elektronikai vezérlőegységet nem használhatnak a csapatok. Péntek hajnalban tehették meg az első tesztköröket.

Az egy liter üzemanyaggal megtett távolság mellett a verseny szervezői díjazták a járművek biztonságát, dizájnját, innovációit és a pilótát tájékoztató kommunikációs rendszert is. Különdíjat nyert járműve dizájnjáért a Kandó Electric; a technikai innováció különdíját pedig a kecskeméti Főiskola GAMF csapata vihette haza.

Érdemes megnézni a verseny reklámvideóját is, remek darab:

Tényleg meghosszabbítható az élet a biohacking segítségével, vagy ez csak egy hangzatos áltudomány? Mikor özönlik el Magyarország utcáit a kiborgok és a transzhumánok? Már elérhetők az MVM Future Talks tudományos sorozat nagyköveteinek dokumentumfilmjei, amelyekben olyan neves tech innovátorok szólalnak meg  az „örök élet” lehetőségeiről, mint Giulia Enders, Teemu Arina, Ulbert István vagy  Joe Cohen.