Magyar sikerek a Shell Eco Marathonon
Egy liter benzinnel 3300 kilométert tett meg vasárnap Rotterdamban egy francia diákcsapat által konstruált autó, és ezzel új rekord született a világ legjelentősebb energiahatékonysági versenyén a gépjárművek világában. Magyar eredmények: egy főiskolai csapatunk dobogós lett, emellett két különdíjat is besöpörhettünk.
A szervezők szerint a győztes csapat járműve 400 kilométerrel hosszabb utat tett meg, mint a tavalyi győztes. A 30. rotterdami Shell Eco-marathon versenyen 200 európai diákcsapat indult, a győztes Franciaországból. Az energiatakarékos autók versenyét 50 ezer néző kísérte figyelemmel a hét végén a holland kikötővárosban. A versenyen öt magyar csapat: a Kecskeméti Főiskola (GAMF), a Kandó Kálmán Szakközépiskola (Electric Kandó), a győri Széchenyi István Egyetem (SZEnergy Team), a Pécsi Tudományegyetem (Pollack Eco Team) és az Óbudai Egyetem csapata.
A Shell honlapján vasárnap este olvasható
versenyeredményekszerint az egy liter üzemanyaggal megtett távolság vonatkozásában harmadik helyen végzett a Kecskeméti Főiskola Gépipari és Autómatizálási Műszaki Főiskolai Karának GAMF elnevezésű csapata (2096,33 km/literes teljesítménnyel). Az Óbudai Egyetem csapata 433,89 km/literes eredménnyel a 23. helyen végzett.A Kecskeméti Főiskola honlapján megjelent írás szerint a GAMF csapat eddig legjobb teljesítménye 1 liter benzinnel 3082 km volt, de a legnagyobb versenyen, a Shell Eco-Marathonon még nem sikerült átlépniük a bűvös 3000 km-es határt.
Mintegy négyezer órányi munka fekszik abban a járműben, amellyel a rotterdami versenyen indult a csapat. Az idei év fejlesztései a dugattyút, a hajtórudat, a kerékagyakat és az elektronikus motorvezérlőt érintették.
A csapat jelenlegi pilótája korábban még nem vett részt a rotterdami versenyen, ezért az ő felkészítése különösen fontos volt. A rotterdami pályát szimuláló program mellett élőben is tesztelték képességeit, valamint a jármű fogyasztását egy 14,5 km hosszú útszakaszon Kocsér és Kőröstetétlen között – írták.
A győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy Team csapata az utolsó futamon elért 191 km/kWh eredménnyel a negyedik helyen végzett kategóriájában a versenyen – közölte vasárnap este az MTI-vel Winkler Csaba, az intézmény kommunikációs titkára.
„Nagyon boldogok vagyunk, mert a tavalyi hetedik helyhez és a 133 km/kWh képest is hatalmas az előrelépés. Összesen 32 csapat volt a kategóriánkban, és az előttünk levő harmadik helyezett 198 km/kWh-t futott, az előtte levők sem sokkal többet, ami behozható lesz jövőre a fejlesztéseinkkel. A fogyasztás alapján második helyezettek lettünk volna, és csak a napelemek számunkra kedvezőtlenebb hatásfoka alapján végeztünk a negyedik helyen. 2015-re megcélozzuk a dobogót” – fogalmazott Pup Dániel tanszéki mérnök, aki több éve irányítja a győri egyetemi csapatot.
Múlt pénteken, az idei jármű bemutatásakor a csapatfőnök elmondta: a tavalyinál tizedével könnyebb járművel indul a versenyre a győri Széchenyi István Egyetem csapata; tavaly 97 kilós volt a kocsi, idén viszont „bőven kilencven kilogramm alá be tudtunk férni”, akár a 85-höz is erősen közelítve.
„Nagyon sok mindent könnyítettünk, nagyon sok mindent fejlesztettünk a járművön” – jegyezte meg, hozzátéve, ugyan a 2013-as versenyautót fejlesztették tovább, de teljesen új az első és a hátsó futómű. Ugyanakkor komoly feladat elé állította őket az a szabálymódosítás, amely szerint se gyári, se abból átalakított elektronikai vezérlőegységet nem használhatnak a csapatok. Péntek hajnalban tehették meg az első tesztköröket.
Az egy liter üzemanyaggal megtett távolság mellett a verseny szervezői díjazták a járművek biztonságát, dizájnját, innovációit és a pilótát tájékoztató kommunikációs rendszert is. Különdíjat nyert járműve dizájnjáért a Kandó Electric; a technikai innováció különdíját pedig a kecskeméti Főiskola GAMF csapata vihette haza.
Érdemes megnézni a verseny reklámvideóját is, remek darab: