Két marokkal szórják a pénzt a reklámfüggő gyerekek

Egyre több gyerek költ nálunk egyre nagyobb összegeket, és még ennél is többen vannak jelentős hatással a szülők vásárlására. Ezért a médián keresztül nagyon sok reklámozó már eleve a legfiatalabbakat veszi célba, ami számtalan etikai és jogi problémát vet fel. Külön gondot jelent, hogy ezt a korosztályt könnyebb befolyásolni és félrevezetni, mint a felnőtteket.

2008. szeptember 2., 13:57

Magyarországon évi 33 milliárd forintot költenek a 8-14 éves gyerekek, akiket egyre tudatosabb vásárlói hozzáállás és márkaelkötelezettség jellemez - mondta a korosztály fogyasztási szokásait felmérő kutatás budapesti bemutatóján Gábos Zsuzsa, a Szonda Ipsos marketingkutatási igazgatója. Az e korcsoportba tartozók hatvan százaléka minden esetben megnézi kedvenc műsorát, minden harmadik csodálkozik azon, hogyan lehetett élni a mobiltelefon elterjedése előtti időkben - sorolta az adatokat, egyebek mellett arra mutatva rá: a kisiskolások körében ma nem gyerekcsatorna a legnépszerűbb televízió.

A kétezer megkérdezett kicsi közül 700 az RTL Klubot, 440 a TV2-t nevezte meg kedvenceként, míg a Jetix 460, a Minimax 320 , míg a VIVA zenetévé 300 voksot kapott; a rádiók közül a Danubius nyert 440 rajongóval, míg a Sláger valamivel több mint fele ennyi szerzett. A lapok közül minden nyolcadik gyerek a Bravót említette kedvenceként, a szoros versenyben második és harmadik Popcorn és Képes Sport összesen kapott ennyi jelölést; az internetes honlapok versenyében - 380 említéssel a Startlap végzett két közösségi portál, a 230-szor említett MyVip és a 170-szer beikszelt Iwiw előtt.

Vizsgálták azt is, hogy milyen valószínűséggel szólhatnak bele a gyerekek, hogy mit vegyen a család: a ruhák esetében 82, élelmiszernél 71, mobiltelefon-vásárlásánál 51 százalékos valószínűséggel hallgattak a gyerekre; a számítógép esetében 36, televíziónál 30, autónál 29 százalék volt ez az arány.

Ranschburg Jenő gyermekpszichológus az eseményen arról beszélt, hogy a gyerekek válnak a reklámok rabjává, hiszen a hirdetések a kicsiket, azok pedig a szülőket csavarják az ujjuk köré. Nincs ember, aki ne értene egyet abban, hogy vannak a gyerekek számára káros tartalmak, a vita azon folyik, melyek ezek - mondta Majtényi László, a kutatást anyagilag és szakmailag is támogató médiahatóság elnöke, aki hozzátette: ő egyetértene azzal, hogy a legkisebbeknek ne is szóljanak tévéadások.