Gyalogolni a BKV-val? Ugyan...
„Kirándulj a BKV-val!” biztat újabban a honlapján és az egyik metróállomáson is a fővárosi szolgáltató, hogy felhívja a figyelmet Budapest – és közvetlen környezetének - legszebb kirándulóhelyeire és a környezetvédelem fontosságára. Kirándulj a BKV-val, de ne hozz biciklit, hacsak nem HÉV-vel, vagy fogaskerekűvel utazol – egészíthetnénk ki a szlogent. Hiszen közismert, hogy csak ez utóbbiakon lehet kerékpárt szállítani, a többi tömegközlekedési járművön tilos a kétkerekűek utaztatása.
Pedig az új kampány éppen arról szól, hogy a buszok, villamosok, sőt még a metrók közelében is számos páratlanul szép kirándulópont van, s a BKV ezekre a helyekre invitálja utasait. Az illetékesek szerint azonban a magyarok utazási kultúrája annyira primitív, hogy a két említett járműtípuson kívül máson nem lehet megengedni a bicikli szállítását, még kocsinként, mi több, szerelvényenként egyet sem.
A BKV utazási szabályzata még néhány évvel ezelőtt is kategorikusan tiltotta a kerékpárok szállítását a tömegközlekedési járműveken. Civil szervezetek évekig harcoltak azért, hogy legalább a kifejezetten kirándulónak számító fogaskerekű és HÉV vonalakon engedjék fel a szerelvényekre a kétkerekűeket.
Miután megszületett az engedmény – amely azóta is csak a Hévre és a fogaskerekűre érvényes –, az elszánt kerekezők újabb „kiváltságot” kértek: jelöljék ki ezeken a járműveken a kerékpárok helyét, hogy ne zavarják a többi utast, de azok se foglalják el a biciklik számára fenntartott helyet. Azt viszont nem sikerült kiharcolniuk, hogy egy kocsira több biciklit is fel lehessen vinni, pedig hétvégén, különösen a fogaskerekűn szép időben néha 3-5 kerékpár is jutna egy-egy utastérre.
Nyújtsd az ujjadat, az egész karod kell
És most a BKV a Budapesti Természetbarát Szövetséggel karöltve bizonygatja a közelmúltban kezdődött kampányában, hogy a fővárosi tömegközlekedési hálózat szinte minden irányában gyönyörű kirándulóhelyek vannak, amelyeket busszal, villamossal, metróval és trolival is meg lehet közelíteni.
A BKV-megállótól a célig azonban gyalogolni kényszerül még a legelszántabb kerekező is. Hiszen az érvényes utazási feltételek szerint éppen ezekkel a járművekkel – busszal, villamossal, trolival, metróval és földalattival – nem szabad biciklit szállítani.
Miért? Mert a fővárosiak megbízhatatlanok. Legalábbis a döntéshozók szerint, akik úgy vélik, ha az ujjukat nyújtják, a kerékpárosok a karjukat fogják követelni. Vagyis a BKV-nál úgy gondolják, ha minden járműre csak egyetlen biciklit felengednek, akkor a kerekezők vérszemet kapnak, s a végén még kiszorítják a „normális” utasokat a szolgáltatásból. Arról nem is beszélve, hogy a piszkos, poros, sáros biciklikkel bemocskolnák a makulátlanul nett BKV szerelvények utasterét, és persze az utastársaikat is. Egyébként biztosan lenne ilyen eset is, ám egyáltalán nem biztos, hogy ez lenne az általános.
A BKV és az alternatív közlekedési mód
„A Zöld BKV távlati célja, hogy megkeresse az alternatív közlekedési módok kapcsolódási pontjait, népszerűsítse a közlekedésben a környezettudatos választást, és ellássa egy védjeggyel azokat a szolgáltatásokat érintő változásokat, amelyek összeköthetők a tisztább Budapest megteremtésével, a környezetvédelemmel”.
Lehetne mindjárt a biciklivel kezdeni. Ha már egyszer BKV-val kirándulunk.