Zabálják a gázolajat az elektromos buszok
Az elektromos buszok egyik alapvető problémája, hogy a legtöbb villanybusz olajkályhával fűti az utasterét, mint például a Mercedes, az Ikarus e-busza. Nem egyszerű így megvalósítani a zöldprogramot, ráadásul hiányzik a kipufogó is.
Az talán kevéssé ismert, hogy az elektromos buszok is fogyasztanak gázolajat. Ez a jármű fűtéséhez szükséges. Erősen kérdéses, hogy ennek ismeretében mennyire éri meg például a Volánbusznak áttérnie az elektromos járműparkra.
A Volánbusz állományában jelenleg 102 elektromos busz üzemel, amelyek közül 50 darab BYD K9-es, 40 darab Mercedes eCitaro és 12 pedig Ikarus 120e. A 102 villanybusz átlagos fogyasztása 100 kWh/100 km, azonban a típusok között elég nagy, 20 százalékos eltérés is tapasztalható – írja a Totalcar.
Az elektromos buszok egyik szépséghibája, hogy a legtöbb villanybusz olajkályhával fűti az utasterét – ilyen a Mercedes és az Ikarus e-busza is. Az Ikarusok a múlt télen átlagosan 6,1 liter gázolajat használtak el 100 kilométerenként fűtésre, míg a Mercedesek 2,9 literrel is beérték.
Egy-egy hidegebb napon az Ikarus akár 30 liter gázolajat is elfogyaszthat, ráadásul az olajkályhák mindenféle utókezelés nélkül eresztik a levegőbe a kipufogógázt.
A Volánbusz 15 évre tartja az elektromos buszok és a dízelek élettartamát is, amit figyelembe véve az elektromos járművek egyértelműen hasznosabbak. Arról viszont nem szól a statisztika, hogy mennyiben befolyásolja a költségeket az a tény, hogy az elektromos buszok akkupakkját hatévenként ki kell cserélni. Egy ilyen akkucsere egy új busz vételárának a felét is jelentheti.
A cég mindenesetre egyelőre optimista és a következő három évben újabb 365 elektromos autóbusz beszerzésével számolnak.
(Kiemelt kép: új elektromos buszok a Volán telephelyén. Fotó: volanbusz.hu)