Fontosabb a net a víznél?
Míg az idősebb generáció számára elsősorban kényelmi funkció, addig a fiatalabbaknak egyre inkább alapszükségletükké válik az internet, és ma már tízből ketten akár a meleg vízről is lemondanának egy hónapra az internetért cserébe – legalábbis ez derül ki az eNET – Telekom Jelentés az internetgazdaságról legfrissebb kutatásából.
A frissen publikált felmérés az otthon fogalmát vizsgálta, illetve elsősorban azon belül is azt, hogy a felhasználók miről lennének képesek lemondani egy hónapig az internetért cserébe abban az esetben, ha új lakhelyre költöznének. Az egy hónap nem légből kapott időtartam, a való életben is létező probléma, hogy rendszerint ennyi idő szükséges ahhoz, hogy az albérletbe vagy az újonnan átvett lakásba bekössék a szolgáltatók a vezetékes internetet.
A felnőtt magyar internetezők körében elvégzett kutatás eredményei szerint a legtöbben – a válaszadók 38 százaléka – lemondanának az otthoni főzésről, 22 százalékuk pedig az ágyról, míg 19 százalékuk akár a meleg vízről is, csak legyen az új otthonban internet.
A kutatás egyben arra is rávilágított, hogy a különböző korosztályok, generációk között jelentős különbség tapasztalható ezen a téren is. Így a netezők szerint a Z generáció tagjainak (a 8–22 éves korosztálynak) az otthon kényelméhez egyértelműen az internetezési lehetőség járul hozzá a leginkább, amiről semmiképp sem lennének hajlandók lemondani (88 százalék). Ezt a második helyen a zenehallgatási lehetőség (44 százalék) és a harmadik helyen szereplő tisztálkodási lehetőség, például a meleg víz (43 százalék) követi.
Az Y generáció tagjai (a 23–37 éves korosztály) a netezők szerint elsősorban a tisztálkodási lehetőséghez ragaszkodnának (59 százalék), azonban ezt minimális különbséggel lemaradva követi a második helyen szereplő internetezési lehetőség (57 százalék). A válaszadók e körben a harmadik legfontosabbnak az ételtárolási, főzési lehetőséget (például hűtő, gáztűzhely, mikrohullámú sütő) tartják (40 százalék).
Az X generáció (a 38–52 éves korosztály) esetében szintén a tisztálkodási lehetőséget tartják a leginkább meghatározónak a netezők (60 százalék). Esetükben a második helyen az ételtárolási, főzési lehetőség szerepel (55 százalék), amit a tévénézés követ (38 százalék).
A baby-boomer generáció (az 53–71 éves korosztály) számára az ételtárolási, főzési lehetőséget tartják a leglényegesebbnek a válaszadók (53 százalék). Esetükben a tévénézés már a második helyen szerepel (49 százalék), amit a tisztálkodási lehetőség (45 százalék) követ.
A netezők szerint a fiatalabb generációk számára az internet mára azzá vált, ami az idősebbeknek a tévénézés: nemcsak egyfajta kényelmi funkció, hanem alapszükséglet, az otthoni környezet elengedhetetlen része, amire szükség van ahhoz, hogy az otthon valóban otthon legyen.