Fizetős lesz a YouTube?

Pénzért tenné elérhetővé a Google a masszívan veszteséges videómegosztó bizonyos új funkcióit. A cég reményei szerint így fedezni tudná a növekvő költségeket, ám a terv szakértők szerint szerint több sebből vérzik.

2009. május 16., 22:25

A Google egyik legrosszabb befektetésének bizonyult a YouTube megvásárlása. A világ legnépszerűbb internetes keresőmotorját működtető vállalat 2006-ban 1,65 milliárd dollárért szerezte meg a videós oldalt, mely idén közel félmilliárd dolláros veszteséget fog termelni. Ennek oka, hogy a Google nem képes a videók környékén megjelenő hirdetések bevételeiből fedezni a sávszélesség, illetve a tárhely biztosításával kapcsolatos kiadásokat.

Régóta keres új bevételi forrásokat a cég. Februárban felröppent a hír: készül az a rendszer, amivel a felhasználók által feltöltött videók nem csak online lesznek nézhetők, de le is lehet tölteni őket. E szolgáltatásért néhány dollárt kellene fizetnünk a Google saját online fizetési rendszerén keresztül, az összegen a feltöltő és a Google osztozna. Kérdés azonban, hogy az átlagfelhasználók által készített filmekért hányan lesznek hajlandók pénzt adni.

A Google azt is fontolgatja, hogy tévécsatornákkal és filmstúdiókkal társul. Sorozatokat, mozifilmeket, nézhetnénk egy kisebb összeg fejében - vagy néhány reklám megtekintése után. Nem kizárt, hogy ezután a a zsebünkbe kell nyúlni, ha meg akarjuk nézni kedvenc előadónk új videóklippjét.

Jay Bhatti, a Spock.com internetes kereső atyja szerint a tévésorozatok, klippek több ingyenes videómegosztón is fellelhetők, ezért kicsi az esélye annak, hogy bárki fizetne a South Park legújabb részéért vagy Rihanna új videóklipjéért - jelentette az AP hírügynökség.

Hasonló a helyzet az egész estés filmek esetében is. A Leichtman Research Group piackutató cég elnöke szerint alig lehet pénzt kicsikarni az internetezőktől: még a Playboy is alig tud megélni a fizetős filmek piacán.